• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing and assessing a curriculum on function fnction with special attention to language and ICT environments

Research Project

Project/Area Number 16H03056
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionKanazawa University

Principal Investigator

Otani Minoru  金沢大学, 学校教育系, 教授 (50241758)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 伊藤 伸也  金沢大学, 学校教育系, 准教授 (10570434)
布川 和彦  上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (60242468)
日野 圭子  宇都宮大学, 教育学部, 教授 (70272143)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥8,710,000 (Direct Cost: ¥6,700,000、Indirect Cost: ¥2,010,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Keywords関数 / カリキュラム開発 / 創発的モデル化 / 言語活動 / ICT環境 / 関数カリキュラム / ICT活用 / 中等教育段階 / 科学教育カリキュラム / 数学教育
Outline of Final Research Achievements

In this study, a team of researchers and middle and high school teachers were formed and conducted a design Research in the third year of junior high school and the second year of high school in order to propose an improvement plan for reorganizing the functional domain curriculum from the viewpoint of emergent modeling, which is a major difficulty in the instruction of mathematics studies in junior high and high school. First, we proposed desiable curriculum that comprehensively explores multiple mathematical contents by exploring truthful issues based on emergent modeling. Secondly, it is suggested that the use of ICT makes it possible to talk about functions as variables in general. Thus, through emergent modeling and the use of ICT, we have found that students naturally perform function narration as a variable by exploring truthful phenomena in a dynamic environment.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

中・高の数学科の学習指導で大きな困難を伴う関数領域カリキュラムに対して創発的モデル化とICT環境の視点から,新しいカリキュラム構成原理に基づく具体的な内容を提案し,教授実験を通してその有効性を示すことができた.本研究によるカリキュラムは,特定の関数の習得を目指す旧来の在り方に対して,真実味のある現象を動的環境で探究することを通して,身の回りの事象を考察する過程で関数を活用する資質・能力を育成するための代案を提案するものである.また,本研究の成果を高等学校教授資料として出版し,全国の学校に配布することを通して,新しい関数カリキュラムを広げることができた.

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Annual Research Report
  • Research Products

    (46 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (26 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 9 results,  Acknowledgement Compliant: 3 results) Presentation (18 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results,  Invited: 3 results) Book (1 results)

  • [Int'l Joint Research] Utrecht University/Freudenthal Institute(オランダ)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 高等学校における探究的・協働的で教科横断的な学び:RMEアプローチへの金沢大学附属高校の取り組み2020

    • Author(s)
      川谷内哲二,戸田偉,酒井祐士,外山康平,大谷実,伊藤伸也
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌・数学教育

      Volume: 102 Pages: 12-23

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Collaborative Design of Learning Environment that Fosters Reification of a Mathematical Object: The Case of Function2020

    • Author(s)
      Ohtani, M., Nakamura, M., Kanno, Y., Nunokawa, K., & Hino, K.
    • Journal Title

      Proceedings of ICMI Study 25: Teachers of Mathematics Working and Learning in Collaborative Groups

      Volume: 1 Pages: 660-667

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 中学校関数領域における学習環境のデザイン: 教室談話とICT利用を視点として2020

    • Author(s)
      大谷実
    • Journal Title

      金沢大学学校教育系紀要

      Volume: 13 Pages: 1-8

    • NAID

      120006843843

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 高等学校数学科における教科横断的な学習課題: オランダの全国共通試験の分析2020

    • Author(s)
      大谷実,川谷内哲二
    • Journal Title

      金沢大学学校教育系紀要

      Volume: 13 Pages: 9-16

    • NAID

      120006843844

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中学校数学における変数の定義の特徴:過去の教科書での定義および数学での定義による相対化2020

    • Author(s)
      布川和彦
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要

      Volume: 39 Pages: 321-331

    • NAID

      120006800803

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 数学=パターンの科学を視点とした比例・反比例の学習における生徒の反応2019

    • Author(s)
      布川和彦, 青柳潤
    • Journal Title

      日本数学教育学会第52回秋期研究大会発表集録

      Volume: 52 Pages: 337-338

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 経験豊富な教師による算数科授業での相互作用:コモグニション論 に基づく談話分析から得られる示唆2019

    • Author(s)
      日野圭子
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌数学教育学論究

      Volume: 112 Pages: 15-27

    • NAID

      40021919947

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 共同的な学びの促進を図る算数の授業づくり2019

    • Author(s)
      大金正道,日野圭子,牧野智彦
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌・算数教育

      Volume: 101 Pages: 2-10

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 比例・反比例の授業における数学的談話の構成:比例・反比例を実体を伴って語ることの実際2019

    • Author(s)
      日野圭子
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部教育実践紀要

      Volume: 6 Pages: 277-286

    • NAID

      120006713705

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 科学技術リテラシー育成のための中学校数学科関数領域のデザイン研究2019

    • Author(s)
      伊藤伸也
    • Journal Title

      日本教育方法学会第55回大会発表要旨

      Volume: 55 Pages: 95-95

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 数学=パターンの科学の考えに基づく授業デザイン:中学校1年「比例と反比例」の場合2019

    • Author(s)
      布川和彦, 青柳潤
    • Journal Title

      上越数学教育研究

      Volume: 34 Pages: 1-12

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] メタレベルと対象レベルの観点から見た学校数学における文字の利用2019

    • Author(s)
      布川和彦
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要

      Volume: 38(2) Pages: 309-320

    • NAID

      120006579495

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 数学的対象論の実践的意義を考える:多角的視野から数学授業改善の視点を探る2018

    • Author(s)
      大谷実
    • Journal Title

      日本数学教育学会第6回春期研究大会論文集

      Volume: 6 Pages: 95-96

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 比例・反比例の授業における数学的談話の構成:学習軌道からみた授業中の発話の考察(2)2018

    • Author(s)
      日野圭子
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部教育実践紀要

      Volume: 5 Pages: 247-254

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 数学的談話の進展におけるメタルールの役割:中学2年生のグループ活動のコモグニションからの考察2018

    • Author(s)
      日野圭子
    • Journal Title

      日本数学教育学会第6回春期研究大会論文集

      Volume: 6 Pages: 97-104

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] Teaching whole-number multiplication to promote children’s proportional reasoning: a practice-based perspective from Japan2018

    • Author(s)
      Hino Keiko、Kato Hisae
    • Journal Title

      ZDM

      Volume: 51 Issue: 1 Pages: 125-137

    • DOI

      10.1007/s11858-018-0993-6

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 関数領域における「教授・学習軌道」の一考察2018

    • Author(s)
      大谷 実
    • Journal Title

      金沢大学人間社会研究域学校教育系紀要

      Volume: 10 Pages: 23-30

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 1次方程式の学習に見られる変数的な扱い2018

    • Author(s)
      布川和彦、青柳潤
    • Journal Title

      上越数学教育研究

      Volume: 33 Pages: 1-10

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] オランダの理数教育と高大連携について2018

    • Author(s)
      渡會兼也,大島崇,伊藤伸也,大谷実
    • Journal Title

      高校教育研究

      Volume: 69 Pages: 49-57

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] What Mathematics Education May Prepare Students for the Society of the Future?2017

    • Author(s)
      Koeno Gravemeijer, Michelle Stephan,Cyril Julie3 & Fou-Lai Lin4 & Minoru Ohtani
    • Journal Title

      Int J of Sci and Math Educ

      Volume: 15 Issue: S1 Pages: 105-123

    • DOI

      10.1007/s10763-017-9814-6

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 単位量当たりの大きさの量的側面に関わる学習活動2017

    • Author(s)
      布川和彦, 磯野正人
    • Journal Title

      数学教育学論究

      Volume: 99 Pages: 23-32

    • NAID

      130007939279

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 比例・反比例の授業における数学的談話の構成:学習軌道からみた授業中の発話の考察(1)2017

    • Author(s)
      日野圭子
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部教育実践紀要

      Volume: 4 Pages: 129-136

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 関数的思考の進展を促す談話の構成についての一考察:学習軌道の設定と生徒の観察2017

    • Author(s)
      日野圭子
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 41 Pages: 381-382

    • NAID

      130007436347

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 昭和40年代の中学校教科書に見られる方程式と関数とを関連づける記述について2016

    • Author(s)
      布川和彦
    • Journal Title

      上越数学教育研究

      Volume: 32 Pages: 1-10

    • NAID

      120006408057

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 比例の授業における数学的談話の構成:GeoGebraを通して教師が語ったこと2016

    • Author(s)
      日野圭子
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部教育実践紀要

      Volume: 2 Pages: 145-154

    • NAID

      40020911709

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 比例・反比例の授業における数学的談話の構成:関数の学習軌道からの授業場面の考察2016

    • Author(s)
      日野圭子
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部研究紀要

      Volume: 67(1) Pages: 189-202

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] Collaborative Design of Learning Environment that Fosters Reification of a Mathematical Object: The Case of Function2020

    • Author(s)
      Ohtani, M., Nakamura, M., Kanno, Y., Nunokawa, K., & Hino, K.
    • Organizer
      ICMI Study 25: Teachers of Mathematics Working and Learning in Collaborative Groups
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] オランダの後期中等教育における関数教材の特徴2019

    • Author(s)
      大谷実
    • Organizer
      日本数学教育学会第52回秋期研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 比例的推論を促す整数の乗法の学習指導の研究動向2019

    • Author(s)
      日野圭子,加藤久恵
    • Organizer
      日本数学教育学会第52回秋期研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 科学技術リテラシー育成のための中学校数学科関数領域のデザイン研究2019

    • Author(s)
      伊藤伸也
    • Organizer
      日本教育方法学会第55回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Designing discourse with ICT environment that affects reification of function2018

    • Author(s)
      Ohtani, M.
    • Organizer
      The 6th International Realistic Mathematics Education Conference
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 数学的活動を通した主体的・対話的で深い学びの実現2018

    • Author(s)
      大谷実
    • Organizer
      第100回 全国算数・数学教育研究(東京)大会,中学校部会講演
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 中学校数学科における関数授業のデザイン:談話とICT環境を視点として2018

    • Author(s)
      大谷実
    • Organizer
      日本数学教育学会第51回秋期研究大会研究集録
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Collaborative design of realistic mathematics lessons for lower secondary school students in Japan2018

    • Author(s)
      Itoh
    • Organizer
      The 6th International Realistic Mathematics Education Conference
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 経験豊富な教師による算数科授業での相互作用:ナラティブの構成の過程から得られる示唆2018

    • Author(s)
      日野圭子
    • Organizer
      日本数学教育学会第51回秋期研究大会発表集録
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習軌道からみた関数の授業での談話の特徴2018

    • Author(s)
      日野圭子
    • Organizer
      日本科学教育学会年会論文集
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 中学校の授業における変数に関わる経験2018

    • Author(s)
      布川和彦
    • Organizer
      日本数学教育学会第51回秋期研究大会研究集録
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Curriculum Communication2017

    • Author(s)
      Minoru Ohtani他8名
    • Organizer
      International Society of Design and Development in Education
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 算数的活動・数学的活動を一層充実させた授業の在り方2016

    • Author(s)
      大谷 実
    • Organizer
      第98回全国算数・数学教育研究(岐阜)大会
    • Place of Presentation
      長良川国際会議場(岐阜県岐阜市)
    • Year and Date
      2016-08-01
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ITC based Discourse that affects Reification of a Mathematical Object: The Case of Function2016

    • Author(s)
      Minoru Ohtani
    • Organizer
      13th International Congress of Mathematics Education
    • Place of Presentation
      Hamburg(Germany)
    • Year and Date
      2016-07-24
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 数学的対象論の実践的意義を考える―理論的背景と算数・数学科授業改善の視点ー2016

    • Author(s)
      大谷 実
    • Organizer
      日本数学教育学会第4回春季大会論文集
    • Place of Presentation
      埼玉大学(埼玉県さいたま市)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 関数の授業における数学的対象の構成ーSfardの談話論からの考察ー2016

    • Author(s)
      日野圭子
    • Organizer
      日本数学教育学会第4回春季大会論文集
    • Place of Presentation
      埼玉大学(埼玉県さいたま市)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 対象把握のためのディスコースと学習のパラドックス2016

    • Author(s)
      布川和彦
    • Organizer
      日本数学教育学会第4回春季大会論文集
    • Place of Presentation
      埼玉大学(埼玉県さいたま市)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] H. フロイデンタールの教授学的現象学と"Realistic Mathematics Education"における数学的対象とその実践的意義2016

    • Author(s)
      伊藤伸也
    • Organizer
      日本数学教育学会第4回春季大会論文集
    • Place of Presentation
      埼玉大学(埼玉県さいたま市)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 理科教育基礎論研究2017

    • Author(s)
      伊藤伸也
    • Total Pages
      367
    • Publisher
      協同出版
    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi