Project/Area Number |
16H03061
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Science education
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Research Institution | Fukuoka University of Education |
Principal Investigator |
HIRAO KENJI 福岡教育大学, 教育学部, 教授 (70301348)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
荒木 祐二 埼玉大学, 教育学部, 准教授 (00533986)
土屋 英男 広島国際学院大学, 工学部, 教授 (20188577)
太田 弘一 愛知教育大学, 教育学部, 教授 (20211790)
浅野 陽樹 鹿児島大学, 法文教育学域教育学系, 准教授 (30437941)
藤井 道彦 静岡大学, 教育学部, 教授 (50228962)
岡 正明 宮城教育大学, 教育学部, 教授 (50292355)
出口 哲久 北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (50743671)
小泉 匡弘 北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (80734839)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥17,550,000 (Direct Cost: ¥13,500,000、Indirect Cost: ¥4,050,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2017: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2016: ¥7,540,000 (Direct Cost: ¥5,800,000、Indirect Cost: ¥1,740,000)
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Keywords | 生物育成学習 / 中学校技術科 / 教材開発 / 農業教育 / 教員養成 / 学習支援システム / 生物育成 / 中学校技術・家庭科技術分野 / アンケート調査 / 技術教育 / 技術・家庭科技術分野 / 全国統一アンケート |
Outline of Final Research Achievements |
This study carried out the following three studies in its four-year research plan. 1.A uniform survey was conducted on the actual conditions of nurturing living things education at junior high schools in eight regions throughout Japan, and responses were received from 1500 schools. From the answers, the needs of teaching materials required at school were clarified, and the teaching materials development was promoted based on them. 2. A Web system that can collect and transmit information such as development teaching materials has been constructed and released nationwide. The contents consisted of materials for teaching materials (31 volumes) and videos (35 books). 3. Seminars and workshops were held to give back the results to educational sites so that they could be viewed on the Web system. Based on the above, an educational support framework for nurturing living things was established and rolled out nationwide.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の研究成果は,これまで明らかとなっていなかった,全国の中学校技術科の生物育成学習の実態を北海道から九州まで網羅的に明らかにしたところに第一の大きな学術的意義がある。また,それに呼応するために全国の中学校技術科の教員養成に携わる大学において生物育成を担当する教員が研究拠点を形成し,それぞれの地域の特色や専門性を活かした教材開発を行い,Webシステムで同時に公開したことも学術的意義として大きいと考えられる。さらに,本研究の社会的意義は,本Webシステムを活用することで,全国の教育現場に情報を公開することが可能となり,生物育成学習の促進につながる仕組みを構築できたことにある。
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