Project/Area Number |
16H03063
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Science education
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Research Institution | University of Miyazaki |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
猿田 祐嗣 国立教育政策研究所, 教育課程研究センター基礎研究部, 部長 (70178820)
鈴木 誠 北海道大学, 高等教育推進機構, 教授 (60322856)
松原 憲治 国立教育政策研究所, 教育課程研究センター基礎研究部, 総括研究官 (10549372)
山本 智一 兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授 (70584572)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
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Budget Amount *help |
¥16,770,000 (Direct Cost: ¥12,900,000、Indirect Cost: ¥3,870,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2017: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2016: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
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Keywords | 文脈ベース / 科学教育カリキュラム / 科学教育実践モデル / 問いベース / 教員養成 / 文脈ペース |
Outline of Final Research Achievements |
From the argument structure analysis in the answer to the TIMSS essay task, we pointed out that there was a problem in pointing out "facts" and appropriate "reasoning", and that there was a need for scientific explanation guidance related to daily life and society. A survey of scientific inquiry activities at SSH school, we revealed the effect of promoting the understanding of demonstrativeness in the understanding of the nature of science (NOS) by high school students. A Finnish textbook analysis found 95% of descriptive formulas, questions about design of experiments, and questions without a "solution." In a practical study on science lessons using an argument that connects everyday context and science in schools, we presented a practical model of science lessons in primary and lower secondary schools that set context-based "questions."
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
科学技術の社会問題を取り入れた理科授業の必要性は,SDGsへの関心や「何ができるか」を重視する新学習指導要領によって強まりつつある。そのため,理科授業は純粋に科学的な知識の探究を行うのではなく,コンテキストベースの問いを設定して,その解決に向けて科学的な探究活動を位置づける方式に移行せざるを得ない。本研究で明らかにしたフィンランドモデルはその一つのヒントとなり,教科と教科横断的なSTEM教育との関係性は,理科や数学と総合的な学習の時間,理数探究などの適切な関係のあり方を示している。また,小中学校理科授業に文脈設定するための授業モデルは,多くの学校で無理なく文脈ベースの授業を行う指針となる。
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