• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Designing a 21st Century Science Education Practice Model Driven by Context-Based Questions

Research Project

Project/Area Number 16H03063
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionUniversity of Miyazaki

Principal Investigator

NAKAYAMA Hayashi  宮崎大学, 大学院教育学研究科, 教授 (90237470)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 猿田 祐嗣  国立教育政策研究所, 教育課程研究センター基礎研究部, 部長 (70178820)
鈴木 誠  北海道大学, 高等教育推進機構, 教授 (60322856)
松原 憲治  国立教育政策研究所, 教育課程研究センター基礎研究部, 総括研究官 (10549372)
山本 智一  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授 (70584572)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥16,770,000 (Direct Cost: ¥12,900,000、Indirect Cost: ¥3,870,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2017: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2016: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Keywords文脈ベース / 科学教育カリキュラム / 科学教育実践モデル / 問いベース / 教員養成 / 文脈ペース
Outline of Final Research Achievements

From the argument structure analysis in the answer to the TIMSS essay task, we pointed out that there was a problem in pointing out "facts" and appropriate "reasoning", and that there was a need for scientific explanation guidance related to daily life and society. A survey of scientific inquiry activities at SSH school, we revealed the effect of promoting the understanding of demonstrativeness in the understanding of the nature of science (NOS) by high school students. A Finnish textbook analysis found 95% of descriptive formulas, questions about design of experiments, and questions without a "solution." In a practical study on science lessons using an argument that connects everyday context and science in schools, we presented a practical model of science lessons in primary and lower secondary schools that set context-based "questions."

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

科学技術の社会問題を取り入れた理科授業の必要性は,SDGsへの関心や「何ができるか」を重視する新学習指導要領によって強まりつつある。そのため,理科授業は純粋に科学的な知識の探究を行うのではなく,コンテキストベースの問いを設定して,その解決に向けて科学的な探究活動を位置づける方式に移行せざるを得ない。本研究で明らかにしたフィンランドモデルはその一つのヒントとなり,教科と教科横断的なSTEM教育との関係性は,理科や数学と総合的な学習の時間,理数探究などの適切な関係のあり方を示している。また,小中学校理科授業に文脈設定するための授業モデルは,多くの学校で無理なく文脈ベースの授業を行う指針となる。

Report

(5 results)
  • 2020 Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Annual Research Report
  • Research Products

    (94 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (36 results) (of which Peer Reviewed: 11 results,  Open Access: 25 results,  Acknowledgement Compliant: 3 results) Presentation (56 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 日常的文脈と科学をつなぐアーギュメントを利用した理科授業(3)2021

    • Author(s)
      佐野 誠・中嶋康尋・柚木和浩・兼重幸弘・河内埜雄也・瀬戸口和昭・隈元修一・野添 生・中山 迅
    • Journal Title

      宮崎大学教育文化学部附属教育協働開発センター研究紀要

      Volume: 29 Pages: 31-38

    • NAID

      120007120284

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Effectiveness of programming experience in primary school science class2020

    • Author(s)
      中山 迅、小牧 啓介、野添 生、安影 亜紀、徳永 悟、新地 辰朗
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 43 Issue: Suppl. Pages: 69-72

    • DOI

      10.15077/jjet.S43041

    • NAID

      130007814600

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2020-02-20
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日常的文脈と科学をつなぐアーギュメントを利用した理科授業(2)2020

    • Author(s)
      佐野 誠・河内埜雄也・柚木和浩・中嶋康尋・瀬戸口和昭・隈元修一・安影亜紀・野添 生・中山 迅
    • Journal Title

      宮崎大学教育文化学部附属教育協働開発センター研究紀要

      Volume: 28 Pages: 127-136

    • NAID

      120007120372

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] An Attempt to Develop a Rubric Based on Performance Tasks in Lower Secondary School Science2020

    • Author(s)
      三宅 輝、中山 迅
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 44 Issue: 0 Pages: 547-550

    • DOI

      10.14935/jssep.44.0_547

    • NAID

      130007945575

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] TIMSS2015の「アメ」課題における児童のアーギュメンスキル―評価基準の設定に注目して―2020

    • Author(s)
      中山 迅,清水皓平,猿田祐嗣
    • Journal Title

      日本理科教育学会全国大会発表論文集

      Volume: 18 Pages: 198-198

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Trends in Competency-Based Education and the Possibility of its Introduction into Science Education in Japan2019

    • Author(s)
      鈴木誠
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 60 Issue: 2 Pages: 235-250

    • DOI

      10.11639/sjst.sp18006

    • NAID

      130007769966

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2019-11-29
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Proposal for Competence-based Biology Education2019

    • Author(s)
      金本吉泰、大貫麻美、手代木英明、鈴木誠
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 60 Issue: 1 Pages: 15-25

    • DOI

      10.11639/sjst.sp18023

    • NAID

      130007696349

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2019-07-31
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] サイエンスコミュニケーションの意義 (巻頭言)2019

    • Author(s)
      中山 迅
    • Journal Title

      サイエンスコミュニケーション(日本サイエンスコミュニケーション協会誌)

      Volume: 9(2) Pages: 1-1

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校理科授業における文脈としてのプログラミング体験 ―教員養成の理科教育法科目における模擬授業の試み―2019

    • Author(s)
      中山 迅・山本智一・新地辰朗
    • Journal Title

      日本理科教育学会全国大会発表論文集

      Volume: 17 Pages: 229-229

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「小学校理科授業における文脈としてのプログラミング体験-教員養成の理科教育法科目における模擬授業の試み-2019

    • Author(s)
      中山迅,山本智一
    • Journal Title

      日本理科教育学会第69回全国大会発表論文集

      Volume: 17 Pages: 229-229

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 理科学習における「問い」~編集委員から~2019

    • Author(s)
      中山 迅
    • Journal Title

      小学校理科通信 Copa (教育出版)

      Volume: 2019春 Pages: 5-5

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 理科におけるパフォーマンス評価2019

    • Author(s)
      中山 迅
    • Journal Title

      指導と評価 (図書文化)

      Volume: 65(9) Pages: 18-21

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] A Case Study on the Features of Utterance by A Mastery Teacher in Primary School Science Lesson2018

    • Author(s)
      藤川 聡士, 中山 迅
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 33 Issue: 3 Pages: 55-60

    • DOI

      10.14935/jsser.33.3_55

    • NAID

      130007535116

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2018-12-08
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] A Case Study on the Features of Science Lessons that Activate Explanatory Activities of Students by A Super Teacher2018

    • Author(s)
      衣笠 魁, 中山 迅
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 33 Issue: 3 Pages: 61-66

    • DOI

      10.14935/jsser.33.3_61

    • NAID

      130007535122

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2018-12-08
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] An Attempt to Assess Arguments in Written Answer to ‘Flashlight Problem’ in TIMSS19952018

    • Author(s)
      中山 迅, 猿田 祐嗣
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 33 Issue: 2 Pages: 47-50

    • DOI

      10.14935/jsser.33.2_47

    • NAID

      130007521700

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2018-12-01
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] A Comparison between Japanese and Australian Students on Assessment of Arguments in Written Answer to‘Flashlight Problem’ in TIMSS19952018

    • Author(s)
      猿田 祐嗣, 中山 迅
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 33 Issue: 2 Pages: 51-54

    • DOI

      10.14935/jsser.33.2_51

    • NAID

      130007522579

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2018-12-01
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] An Analysis on Students' Written Answers to TIMSS Science Items in the Viewpoint of Argument Components2018

    • Author(s)
      黒木 知佳, 中山 迅, 猿田 祐嗣, 山本 智一
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 33 Issue: 2 Pages: 89-92

    • DOI

      10.14935/jsser.33.2_89

    • NAID

      130007522372

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2018-12-01
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] A Case Study on Practice of Science Classes aimed at Student’ Realistic Understanding of Utility of Science2018

    • Author(s)
      内之倉 千穂, 中山 迅
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 33 Issue: 2 Pages: 77-82

    • DOI

      10.14935/jsser.33.2_77

    • NAID

      130007521926

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2018-12-01
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The Case Study of the Context Based Practice of Junior High School Science (2)2018

    • Author(s)
      中嶋 康尋, 中山 迅
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 33 Issue: 2 Pages: 83-88

    • DOI

      10.14935/jsser.33.2_83

    • NAID

      130007522189

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2018-12-01
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] A Study on Science Lessons of Nested Structure of Problem Solving Considering Context Through the Practice of Grade 4 Unit "Heating of Substance"2018

    • Author(s)
      小牧 啓介, 中山 迅
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 33 Issue: 1 Pages: 81-84

    • DOI

      10.14935/jsser.33.1_81

    • NAID

      130007522383

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2018-12-01
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The Effects of Mental Imagery Abilities on Diagram-Drawing Skills in the Field of Physics and Effective Learning Strategies2018

    • Author(s)
      原田勇希・坂本一真・鈴木 誠
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 59 Issue: 1 Pages: 125-137

    • DOI

      10.11639/sjst.17045

    • NAID

      130007437731

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2018-07-31
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Study of Sciences Lesson for Developing Student’s Competencies at Collège in France2018

    • Author(s)
      三好 美織、鈴木 誠
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 32 Issue: 9 Pages: 31-34

    • DOI

      10.14935/jsser.32.9_31

    • NAID

      130007402422

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2018-06-02
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Trends in Practice and Research in Japanese International Cooperation in the Fields of Science and Mathematics Education: Focusing on Sub-Saharan Africa2018

    • Author(s)
      高阪将人、松原憲治
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 42 Issue: 2 Pages: 100-111

    • DOI

      10.14935/jssej.42.100

    • NAID

      130007404273

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Effect of Mental Imagery Processing Characteristics on the Junior High School Students' Expectancy Belief for Science Learning2018

    • Author(s)
      原田勇希・鈴木誠
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 41 Issue: 4 Pages: 315-327

    • DOI

      10.15077/jjet.41049

    • NAID

      130006513976

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 児童・生徒の批判的思考力を高める理科学習指導の在り方(3)2018

    • Author(s)
      徳永 悟,中嶋康尋,田代見二,河内埜雄也,瀬戸口和昭,兼重幸弘,安影亜紀,野添 生,中山 迅
    • Journal Title

      宮崎大学教育文化学部附属教育協働開発センター研究紀要

      Volume: 26 Pages: 99-107

    • NAID

      120007120858

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] When and Why Have Lower Secondary School Students Disliked Science Learning?:2018

    • Author(s)
      原田 勇希、坂本 一真、鈴木 誠
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 58 Issue: 3 Pages: 319-330

    • DOI

      10.11639/sjst.17028

    • NAID

      130006647176

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Assessment and Evaluation of Essay-type Chemistry Questions in Japanese University Entrance Exams: Through an Analysis of GCE A-Level Examination in England2017

    • Author(s)
      郡司 泰祥、野添 生、中山 迅、中林 健一
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 41 Issue: 3 Pages: 315-324

    • DOI

      10.14935/jssej.41.315

    • NAID

      130006172880

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Discussion of STEM Education and Questions Fostering Competencies in the Japanese Curriculum2017

    • Author(s)
      松原 憲治、高阪 将人
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 41 Issue: 2 Pages: 150-160

    • DOI

      10.14935/jssej.41.150

    • NAID

      130005775735

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The Relationship Between Individual Differences in Diagram-Drawing Skills not Requiring Numerical Processing and Expectations about Learning Physics2017

    • Author(s)
      原田 勇希、坂本 一真、鈴木 誠
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 58 Issue: 1 Pages: 65-80

    • DOI

      10.11639/sjst.16070

    • NAID

      130005906752

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The background and effects of first-grade term examinations at lower secondary school on students’ science self-efficacy2017

    • Author(s)
      小松 智彦、鈴木 誠
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 58 Issue: 2 Pages: 121-134

    • DOI

      10.11639/sjst.16001

    • NAID

      130006275242

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 学ぶ意欲を引き出すにはどのような「評価」が必要か2017

    • Author(s)
      鈴木 誠
    • Journal Title

      教職研修

      Volume: 536 Pages: 90-92

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 批判的思考力を高める理科学習指導の在り方(2)2017

    • Author(s)
      徳永悟・金丸靖臣・田代見二・中嶋康尋・河内埜雄也・兼重幸弘・野添 生・中山 迅
    • Journal Title

      宮崎大学教育文化学部附属教育協働開発センター研究紀要

      Volume: 25 Pages: 59-67

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 科学教育とは何かについて考える2016

    • Author(s)
      中山 迅
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: 40(3) Pages: 225-225

    • NAID

      130005628718

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] TIMSS理科論述式課題の回答を対象としたアーギュメント評価の試み2016

    • Author(s)
      中山 迅・柳田 里夏
    • Journal Title

      日本科学教育学会 年会論文集

      Volume: 40 Pages: 353-354

    • NAID

      130007436541

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] グローバル化する社会における科学教育を問う -理科教育の立場から-2016

    • Author(s)
      猿田祐嗣
    • Journal Title

      本科学教育学会 年会論文集

      Volume: 40 Pages: 3-4

    • NAID

      130007436084

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 理科授業における教師の発話の種類と場面の特徴(1) ―小学校第 5 学年「もののとけ方」を事例として―2016

    • Author(s)
      森 萬里穗・中山 迅・松原憲治
    • Journal Title

      日本科学教育学会 年会論文集

      Volume: 40 Pages: 349-350

    • NAID

      130007436501

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] Designing a role-play school science lesson including programming activities for pre-service teachers: Focusing on the concept of electric current2020

    • Author(s)
      Hayashi NAKAYAMA, Tomokazu YAMAMOTO
    • Organizer
      ASERA 2020 Online Conference (Australasian Science Education Research Association)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 中学校理科におけるパフォーマンス課題に基づくルーブリック作成の試み-電流単元の場合-2020

    • Author(s)
      三宅 輝, 中山 迅
    • Organizer
      日本科学教育学会第44回年会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] TIMSS2015の「アメ」課題における児童のアーギュメンスキル―評価基準の設定に注目して―2020

    • Author(s)
      中山 迅,清水皓平,猿田祐嗣
    • Organizer
      日本理科教育学会第70回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Designing a role-play school science lesson including programming activities by pre-service teachers: a problem to solve with Japan’s new course of study2019

    • Author(s)
      Hayashi NAKAYAMA, Tomokazu YAMAMOTO
    • Organizer
      ASERA 2019 Conference (Australasian Science Education Research Association)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小学校理科授業における文脈としてのプログラミング体験 ―教員養成の理科教育法科目における模擬授業の試み―2019

    • Author(s)
      中山 迅・山本智一・新地辰朗
    • Organizer
      日本理科教育学会第69回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 高校生の科学の本質に関する認識についての調査研究-SSH校との比較を通して-2019

    • Author(s)
      猿田祐嗣・松原憲治
    • Organizer
      日本理科教育学会第69回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] NGSSの領域横断的概念(CCs)は教科横断的な学習としてどのように位置付くのか?2019

    • Author(s)
      松原憲治
    • Organizer
      日本科学教育学会第43回年会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校理科授業における文脈としてのプログラミング体験-教員養成の理科教育法科目における模擬授業の試み-2019

    • Author(s)
      中山迅,山本智一
    • Organizer
      日本科学教育学会第43回年会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 高校生を主対象とした生命観測定尺度開発のための基礎的研究3)2019

    • Author(s)
      金本吉泰、鈴木 誠
    • Organizer
      日本生物教育学会第103回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Designing a trial school science lesson and mutual assessment activity for teacher training courses: enhancing students’ awareness of the importance of children’s viewpoints in science teaching2018

    • Author(s)
      Hayashi NAKAYAMA and Tomokazu YAMAMOTO
    • Organizer
      ASERA 2018
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小学校理科模擬授業による受講学生の意識の変化 ―文脈的な疑問と科学的な問題解決の入れ子構造の理科授業モデル―2018

    • Author(s)
      中山 迅,山本智一
    • Organizer
      日本理科教育学会第68回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科におけるカリキュラム・マネジメント -課題研究の趣旨とカリキュラム・マネジメントの概要-2018

    • Author(s)
      猿田祐嗣,中山 迅
    • Organizer
      日本理科教育学会第68回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] TIMSS1995理科のスープ課題の論述を対象としたアーギュメント評価の試み2018

    • Author(s)
      中山 迅,猿田祐嗣,森本優紀
    • Organizer
      日本科学教育学会第42回年会 信州大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] TIMSS1995 理科のスープ課題の論述を対象としたアーギュメント評価の日豪比較2018

    • Author(s)
      猿田祐嗣,中山 迅
    • Organizer
      日本科学教育学会第42回年会 信州大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] TIMSS1995理科の懐中電灯課題の論述を対象としたアーギュメント評価の試み2018

    • Author(s)
      中山 迅, 猿田 祐嗣
    • Organizer
      2018年度第2回日本科学教育学会研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] TIMSS1995理科の懐中電灯課題の論述を対象としたアーギュメント評価の日豪比較2018

    • Author(s)
      猿田 祐嗣, 中山 迅
    • Organizer
      2018年度第2回日本科学教育学会研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] アーギュメント構成能力を視点としたTIMSS論述式課題の回答分析:―TIMSS2011および2015における水と油の課題―2018

    • Author(s)
      黒木 知佳, 中山 迅, 猿田 祐嗣, 山本 智一
    • Organizer
      2018年度第2回日本科学教育学会研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 科学の有用性の実感をめざした理科授業実践に関する事例研究 ―中学校第3学年「化学変化とイオン:酸・アルカリと塩」―2018

    • Author(s)
      内之倉 千穂, 中山 迅
    • Organizer
      2018年度第2回日本科学教育学会研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 文脈を設定した中学校理科授業実践の事例研究(2) ―化学変化と原子・分子「さまざまな化学変化」―2018

    • Author(s)
      中嶋 康尋, 中山 迅
    • Organizer
      2018年度第2回日本科学教育学会研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 文脈を意識した入れ子構造の問題解決の理科授業に関する一考察:―小学校第4学年 単元「ものの温まり方」の実践を通して―2018

    • Author(s)
      小牧 啓介, 中山 迅
    • Organizer
      2018年度第1回日本科学教育学会研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校理科授業における熟達教員の発話の特徴に関する事例研究:―「電気のはたらき」授業における問いに注目して―2018

    • Author(s)
      藤川 聡士, 中山 迅
    • Organizer
      2018年度第3回日本科学教育学会研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 熟達教員による生徒の説明活動を活発にする理科授業の特徴に関する事例研究2018

    • Author(s)
      衣笠 魁, 中山 迅
    • Organizer
      2018年度第3回日本科学教育学会研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] コンピテンスに基づく学習コンテンツ再構成に関する研究(1)2018

    • Author(s)
      鈴木 誠, 大塚雄作, 荻原 彰, 人見久城, 隅田 学, 細川和仁, 大貫 麻美, 三好美織
    • Organizer
      日本理科教育学会第68回全国大会(岩手大会)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] コンピテンスに基づく学習コンテンツ再構成に関する研究(2)ー物理領域をについてー2018

    • Author(s)
      人見久城,大山光晴, 小林輝明,秋元裕司, 鈴木  誠
    • Organizer
      日本理科教育学会第68回全国大会(岩手大会)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] コンピテンスに基づく学習コンテンツ再構成に関する研究(3)ー化学領域を基盤としてー2018

    • Author(s)
      三好美織、網本貴一、鈴木 誠
    • Organizer
      日本理科教育学会第68回全国大会(岩手大会)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] コンピテンスに基づく学習コンテンツ再構成に関する研究(4)ー生命科学領域の幼児教育・初等教育ー2018

    • Author(s)
      大貫麻美、手代木英明、金本吉泰、鈴木 誠
    • Organizer
      日本理科教育学会第68回全国大会(岩手大会)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] コンピテンスに基づく学習コンテンツ再構成に関する研究(5)ー生命科学領域の中等教育ー2018

    • Author(s)
      金本吉泰、大貫麻美、手代木英明、鈴木 誠
    • Organizer
      日本理科教育学会第68回全国大会(岩手大会)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] コンピテンスに基づく学習コンテンツ再構成に関する研究(6)ー地学領域についてー2018

    • Author(s)
      荻原 彰、原口流風、坂本紹一、鈴木 誠
    • Organizer
      日本理科教育学会第68回全国大会(岩手大会)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] コンピテンスの育成を目指す理科授業の検討-フランスのコレージュの事例をもとに-2018

    • Author(s)
      三好美織・鈴木誠
    • Organizer
      平成29年度日本科学教育学会第9回研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] コンピテンスに基づいた生命科学教育の再構成を目指す授業実践研究~小学校生活科から理科への連続した学びの構築~2018

    • Author(s)
      手代木英明・大貫麻美・鈴木 誠
    • Organizer
      日本生物教育学会第102回全国大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] Designing a Science Education Lesson: Changing Pre-service Teachers’ Views on Science Lessons in Undergraduate School2017

    • Author(s)
      Hayashi NAKAYAMA and Tomokazu YAMAMOTO
    • Organizer
      ASERA 2017 Conference (Australasian Science Education Research Association)
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] TIMSS, PISA 新学習指導要領―課題研究の趣旨―2017

    • Author(s)
      猿田祐嗣,中山迅
    • Organizer
      日本理科教育学会第67回全国大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 文脈的な疑問と科学的な問題解決の入れ子構造の理科授業2017

    • Author(s)
      中山迅,山本智一
    • Organizer
      日本理科教育学会第67回全国大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校理科のスーパーティーチャー授業における教師の発話の特徴に関する研究-「金星の満ち欠け」授業における問 いに注目して-2017

    • Author(s)
      後藤恵,中山迅
    • Organizer
      日本理科教育学会第67回全国大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 模擬授業の事後検討会にWeb評価システムを導入した学生主体の教員養成授業2017

    • Author(s)
      中山 迅,山本智一
    • Organizer
      日本科学教育学会第41回年会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校理科のスーパーティーチャー授業における教師の発話の特徴に関する研究 (2) -「地層X,岩石X」「雲のしくみ」授業における問いに注目して-2017

    • Author(s)
      後藤恵,中山 迅
    • Organizer
      日本科学教育学会2017年度第2回研究会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] TIMSS調査からみた学力格差の動向2017

    • Author(s)
      猿田祐嗣
    • Organizer
      日本科学教育学会第41回年会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 資質・能力を育成するコンテキストベースの問い-オーストラリアの科学授業の事例から-2017

    • Author(s)
      松原憲治
    • Organizer
      平成28年度第7回日本科学教育学会研究会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 資質・能力の育成を目指す教科横断的な学習での統合の度合い~STEM教育における知見から~2017

    • Author(s)
      松原憲治・高阪将人
    • Organizer
      日本科学教育学会第41回年会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] One Page Portfolio Assessment で四季の生じる理由を考える~単元を貫く本質的な問いを準備することの意義~2017

    • Author(s)
      谷本薫彦・荒尾真一・松原憲治
    • Organizer
      日本理科教育学会第67回全国大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] コンピテンス基盤型理科教育の創造(1)~コンピテンスに基づく学習コンテンツ再構成に関する研究2017

    • Author(s)
      鈴木 誠, 大塚雄作, 荻原 彰, 人見久城, 隅田 学, 細川和仁, 大貫 麻美, 三好美織
    • Organizer
      日本理科教育学会第67回全国大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] コンピテンス基盤型理科教育の創造(2)~物理領域から~2017

    • Author(s)
      人見久城,大山光晴, 小林輝明,秋元裕司, 鈴木  誠
    • Organizer
      日本理科教育学会第67回全国大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] コンピテンス基盤型理科教育の創造(3)~化学領域から~2017

    • Author(s)
      三好美織,鈴木 誠
    • Organizer
      日本理科教育学会第67回全国大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] コンピテンス基盤型理科教育の創造(4)~生命科学領域から~2017

    • Author(s)
      大貫 麻美, 金本 吉泰,手代木 英明,武 倫夫,鈴木 誠
    • Organizer
      日本理科教育学会第67回全国大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] コンピテンス基盤型理科教育の創造(5)~生命科学領域から~2017

    • Author(s)
      荻原 彰,坂本紹一,三井寿哉,鈴木 誠
    • Organizer
      日本理科教育学会第67回全国大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] コンピテンスに基づいた生命科学教育の再構成を目指す基礎的研究(6)~初等教育における理科(生命領域)において身に付けさせたい生命観~2017

    • Author(s)
      手代木 英明・大貫 麻美・金本 吉泰・武 倫夫・鈴木 誠
    • Organizer
      日本生物教育学会第101回全国大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] コンピテンスに基づいた生命科学教育の再構成を目指す基礎的研究(7)~中等教育における理科(生命領域)において身に付けさせたい生命観~2017

    • Author(s)
      金本 吉泰・大貫 麻美・手代木 英明・武 倫夫・鈴木 誠
    • Organizer
      日本生物教育学会第101回全国大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] A Case Study of Improving Science Lesson Study Activity in a Pre-service Teacher Training Course2016

    • Author(s)
      Hayashi NAKAYAMA & Tomokazu YAMAMOTO
    • Organizer
      EASE2016 Tokyo
    • Place of Presentation
      Tokyo University of Science, Tokyo, Japan
    • Year and Date
      2016-08-26
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] グローバル化する社会における科学教育を問う -理科教育の立場から-2016

    • Author(s)
      猿田祐嗣
    • Organizer
      日本科学教育学会第40回年会
    • Place of Presentation
      ホルトホール大分
    • Year and Date
      2016-08-19
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科授業における教師の発話の種類と場面の特徴(1) ―小学校第 5 学年「もののとけ方」を事例として―2016

    • Author(s)
      森 萬里穗・中山 迅・松原憲治
    • Organizer
      日本科学教育学会第40回年会
    • Place of Presentation
      ホルトホール大分
    • Year and Date
      2016-08-19
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] TIMSS理科論述式課題の回答を対象としたアーギュメント評価の試み2016

    • Author(s)
      中山 迅・柳田 里夏
    • Organizer
      日本科学教育学会第40回年会
    • Place of Presentation
      ホルトホール大分
    • Year and Date
      2016-08-19
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] コンピテンスに基づいた生命科学教育の再構成を目指す基礎的研究(5)~幼年期における「生命」観の萌芽に関する科学的見地からの再考~2016

    • Author(s)
      大貫 麻美,手代木 英明,金本 吉泰,武 倫夫,鈴木 誠
    • Organizer
      日本理科教育学会第66回全国大会
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Year and Date
      2016-08-06
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科学習におけるオノマトペに関する一考察 ―小学校理科教科書に注目して―2016

    • Author(s)
      中山 迅・川原 悠
    • Organizer
      日本理科教育学会第6回全国大会
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Year and Date
      2016-08-06
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 資質・能力を育成するSTEM教育に関する一考察2016

    • Author(s)
      高阪将人・松原憲治
    • Organizer
      日本理科教育学会第66回全国大会
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Year and Date
      2016-08-06
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] A Case Study of Improving Students’ Views of Science Lessons through Science Lesson Study Activities in a Pre-service Teacher Training Course2016

    • Author(s)
      Hayashi NAKAYAMA and Tomokazu YAMAMOTO
    • Organizer
      ASERA Conference 2016
    • Place of Presentation
      QT Canberra, Canberra, Australia
    • Year and Date
      2016-06-27
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 文脈を設定した中学校理科授業実践の事例研究―化学変化とイオン「酸・アルカリと塩」―2016

    • Author(s)
      中嶋 康尋・中山 迅
    • Organizer
      平成28年度第2回日本科学教育学会研究会
    • Place of Presentation
      長崎大学教育学部
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 日本教科教育学会(編)「教科教育研究ハンドブック」2017

    • Author(s)
      中山 迅 (日本教科教育学会編,担当第2部 第4章 新しい研究としての教科教育研究)
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 生きるための知識と技能6 OECD生徒の学習到達度調査(PISA)2015年調査国際結果報告書2016

    • Author(s)
      猿田祐嗣 (担当:監修, 範囲:第2章「科学的リテラシー」)
    • Total Pages
      294
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2016 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi