• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Framework of Regional Science Community Formation-Oriented Science Communication

Research Project

Project/Area Number 16H03066
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionPrefectural University of Kumamoto

Principal Investigator

IIMURA Ichiro  熊本県立大学, 総合管理学部, 教授 (50347697)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小薗 和剛  熊本県立大学, 総合管理学部, 准教授 (30381015)
石橋 賢  熊本県立大学, 総合管理学部, 准教授 (70749118)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥11,960,000 (Direct Cost: ¥9,200,000、Indirect Cost: ¥2,760,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2016: ¥5,590,000 (Direct Cost: ¥4,300,000、Indirect Cost: ¥1,290,000)
Keywords科学教育 / 科学コミュニケーション / 科学コミュニティ / プログラミング教育 / ワークショップ / 科学技術 / 市民生活空間 / 地域間教育環境格差 / 地域
Outline of Final Research Achievements

To promote secondary and tertiary science communication and further motivation for learning, we conducted workshop-styled science communication on information technology in seven regions of Kumamoto Prefecture. We studied a framework to support continuous learning with the derivation of science communication and the mutual assistance among workshop participants by forming a scientific community on the cloud that can connect participants, whose connection has previously been only at the time of a workshop, beyond each workshop. As a result, we were able to provide some suggestions on the application guidelines and limitations of the framework.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

科学コミュニケーションの領域で展開されてきたこれまでの研究は、その実践そのものや研究者間ネットワークの構築、科学コミュニケーション能力の育成、実践の評価手法などに焦点を当ててきた。本研究では、科学コミュニケーションが派生していく仕掛けや学習意欲を促進させる仕組みに焦点を当てた。また、距離的に離れた異なる地域で個別に開催するワークショップ参加経験者の距離的な制約を超え、参加経験者間での科学コミュニケーションの派生や共助を伴う継続的な学びを支援する科学コミュニティの形成を試みた。その結果、科学技術の市民生活空間への浸透、および地域間教育環境格差の是正に貢献できた。

Report

(6 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Annual Research Report
  • Research Products

    (25 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016 Other

All Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (2 results) Remarks (16 results)

  • [Presentation] プログラミング学習の継続のための学習環境デザインと支援に関する基礎検討2020

    • Author(s)
      切通優希,石橋賢,小薗和剛,飯村伊智郎
    • Organizer
      情報処理学会第82回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 熊本市におけるプログラミングおよびコンピュータ科学への意識変革を目指す科学コミュニケーションの試行的実践2019

    • Author(s)
      切通優希, 土井義周, 徳永勇人, 飯村伊智郎
    • Organizer
      情報処理学会第81回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ARCSモデルを用いたインフォーマルなプログラミング教育の導入としてのワークショップ・デザインの検討2018

    • Author(s)
      切通優希, 石橋賢, 小薗和剛, 飯村伊智郎
    • Organizer
      第43回教育システム情報学会全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] インフォーマルなプログラミング教育を対象としたナレッジコミュニティのデザインに関する一考察2018

    • Author(s)
      切通優希, 石橋賢, 小薗和剛, 飯村伊智郎
    • Organizer
      第43回教育システム情報学会全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Initial Consideration on Designing a System to Support Science Communication and Continuous Programming Learning2018

    • Author(s)
      Yuki Kiridoshi, Ken Ishibashi, Kazutake Kozono, Ichiro Iimura
    • Organizer
      The 10th International Conference On Education Technology And Computers (ICETC2018)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] プログラミングを対象としたナレッジコミュニティ型学習支援システムに関する基礎検討2018

    • Author(s)
      切通優希,石橋賢,小薗和剛,飯村伊智郎
    • Organizer
      情報処理学会第80回全国大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] Preliminary Experiment for Comparing Programming Learning Environments2016

    • Author(s)
      Yuki Kiridoshi, Ichiro Iimura
    • Organizer
      The Asian Conference on Society, Education & Technology 2016 (ACSET2016)
    • Place of Presentation
      Kobe, Japan
    • Year and Date
      2016-10-20
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] SpheroとTickleで学ぶプログラミング入門[第3版]2018

    • Author(s)
      監修者:飯村伊智郎・小薗和剛・石橋賢,著者:切通優希・田中沙季・木下和泉
    • Total Pages
      73
    • Publisher
      熊本県立大学
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] SpheroとTickleで学ぶプログラミング入門2017

    • Author(s)
      監修者:飯村伊智郎・小薗和剛・石橋賢,著者:切通優希・田中沙季・木下和泉
    • Total Pages
      73
    • Publisher
      熊本県立大学
    • ISBN
      9784908305030
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Remarks] プロジェクトページ(2021年5月現在)

    • URL

      https://www.pu-kumamoto.ac.jp/~iimulab/sc/

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] 熊本県立大学 アプリアワード(2021年5月現在)

    • URL

      https://award.scpuk.info

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] Tech Kids Kumamoto:公式サイト(2021年5月現在)

    • URL

      https://tk-kmt.jp

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] Tech Kids Kumamoto:YouTubeチャンネル(2021年5月現在)

    • URL

      https://bit.ly/3tWgZ9g

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] プロジェクトページ(2020年6月現在)

    • URL

      https://www.pu-kumamoto.ac.jp/~iimulab/sc/

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] 熊本県立大学 アプリアワード(2020年6月現在)

    • URL

      https://award.scpuk.info/

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] 研究業績(飯村研究室|知能情報学)(2020年6月現在)

    • URL

      https://www.pu-kumamoto.ac.jp/~ilab/achievement.html

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] 地域における科学コミュニティ形成を指向した科学コミュニケーションのフレームワーク:プロジェクトページ

    • URL

      http://www.pu-kumamoto.ac.jp/~iimulab/sc/

    • Related Report
      2018 Annual Research Report 2017 Annual Research Report
  • [Remarks] 熊本県立大学 アプリアワード

    • URL

      https://award.scpuk.info

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] ワークショップ参加者限定 Q&Aサイト*

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] 研究業績(飯村研究室|知能情報学)

    • URL

      http://www.pu-kumamoto.ac.jp/~ilab/achievement.html

    • Related Report
      2018 Annual Research Report 2017 Annual Research Report
  • [Remarks] 熊本県立大学 アプリアワード

    • URL

      https://sites.google.com/a/ilab.pu-kumamoto.ac.jp/sc/

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Remarks] 学び合いコミュニティ

    • URL

      http://ilab.watson.jp/sc/

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Remarks] パイロット的なワークショップの開催通知 (3/25)

    • URL

      http://www.pu-kumamoto.ac.jp/~iimulab/sc/170325/

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Remarks] 学び合いコミュニティ

    • URL

      http://ilab.watson.jp/wstest/

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Remarks] 研究業績 (飯村研究室 | 知能情報学)

    • URL

      http://www.pu-kumamoto.ac.jp/~ilab/achievement.html

    • Related Report
      2016 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi