Project/Area Number |
16H03071
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Educational technology
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Research Institution | Hokkaido University of Education (2017-2018) Hokkaido University (2016) |
Principal Investigator |
HIMENO KANJI 北海道教育大学, 大学院教育学研究科, 准教授 (30359559)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
益子 典文 岐阜大学, 教育学部, 教授 (10219321)
生田 孝至 岐阜女子大学, 公私立大学の部局等, 教授 (20018823)
吉崎 静夫 日本女子大学, 人間社会学部, 教授 (20116130)
坂本 將暢 名古屋大学, 教育発達科学研究科, 准教授 (20536487)
細川 和仁 秋田大学, 教育文化学部, 准教授 (30335335)
三橋 功一 函館短期大学, 保育学科, 教授(移行) (40166062)
後藤 康志 新潟大学, 教育・学生支援機構, 准教授 (40410261)
古田 紫帆 (望月紫帆) 大手前大学, 現代社会学部, 准教授 (60469088)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥17,420,000 (Direct Cost: ¥13,400,000、Indirect Cost: ¥4,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2017: ¥6,110,000 (Direct Cost: ¥4,700,000、Indirect Cost: ¥1,410,000)
Fiscal Year 2016: ¥6,630,000 (Direct Cost: ¥5,100,000、Indirect Cost: ¥1,530,000)
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Keywords | 授業研究 / 教育実践研究 / 教師教育 / プラットフォーム / 知の伝承 / lesson study / わざ / 伝承 / 研究方法 / 創造 / アーカイブ化 / Lesson Study / 教育工学 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study is to research and typified of methodology on lesson study is practiced at home and abroad, to build a platform to utilize on teacher education. Specifically, we practiced 4 next research issues. 1.Typification of methodology on lesson study. 2.Archivization of methodology on lesson study and lesson practice. 3.Multilateral lesson study. 4.Build lesson study platform. We studied teacher’s word and narrative, behavior, eye movement and recognition, lesson design, succession of skill. Additionally, we presented study results by an academic meeting and thesis and published “Kyoshi no Waza wo Kagaku suru”.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
教師の成長にとって授業研究や省察が重要な鍵となるが、昨今は授業研究の方法論が矮小化され、またそれ自体が継承されにくい状況にあった。本研究は、これまでに開発・推進されてきた授業研究や授業実践の知見をアーカイブ化するとともに、教員養成や現職教育で活用可能な授業研究プラットフォームを構築し、「省察的実践家」や「研究者としての教師」の高度化に寄与しようとするものであり、そこに学術的な特色と独自性があると考える。
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