• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The use of video materials with teachers' images for promoting understanding in e-learning: A psychological study focusing on empathy

Research Project

Project/Area Number 16H03073
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionShinshu University

Principal Investigator

Shimada Hideaki  信州大学, 学術研究院教育学系, 教授 (20467195)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 島田 和典  東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (50465861)
水口 崇  信州大学, 学術研究院教育学系, 准教授 (60412946)
村松 浩幸  信州大学, 学術研究院教育学系, 教授 (80378281)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥14,300,000 (Direct Cost: ¥11,000,000、Indirect Cost: ¥3,300,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2016: ¥7,020,000 (Direct Cost: ¥5,400,000、Indirect Cost: ¥1,620,000)
Keywordseラーニング / 教授者映像 / 共感 / 教育系心理学 / 技術 / elearning
Outline of Final Research Achievements

This study investigated the use of video materials with teachers’ images to promote understanding in e-learning, and the main findings were as follows: (1) learners watched the teachers’ motion images in the video materials; (2) learners preferred to watch the video materials with the teachers’ motion images than those without the images; (3) learners felt positively about the materials with the teachers’ motion images; and (4) empathy for the teachers strengthened the learners’ preference of the video materials.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、人間の学習においては情報そのものと情報の伝え手は不可分であり、「情報を学習者が取り込む」のではなく「情報を教師が学習者に伝える」ことが人間の学習の本来の姿であると考え、この仮説を実証するための研究を実施した。人間の学習は人から人へ情報を伝える社会的な営みであることを示し、一見無駄に見える情報の伝え手の映像の役割を示したことが学術的意義であり、社会性の観点から学習環境を設計する必要性を示したことが社会的意義である。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Annual Research Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2019 2018 2017 Other

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results) Remarks (3 results)

  • [Journal Article] 情報通信技術(ICT)と学習2017

    • Author(s)
      島田英昭
    • Journal Title

      児童心理学の進歩

      Volume: 56 Pages: 137-155

    • Related Report
      2017 Annual Research Report 2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Students’ preference and empathy for teachers' images in online video learning materials2019

    • Author(s)
      Shimada, H.
    • Organizer
      ICCS2019; 12th International Conference on Cognitive Science
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 大学授業におけるeラーニングビデオに対する視聴行動と信念2019

    • Author(s)
      島田英昭
    • Organizer
      日本デジタル教科書学会第8回年次大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Learners’ preference of video materials with or without motion images of a teacher2019

    • Author(s)
      Shimada, H.
    • Organizer
      ICPS2019; International Convention of Psychological Science
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] シンポジウム司会者:デジタルが変える子どもと高齢者の世界―認知・社会性の発達から社会的ネットワークまで―2019

    • Author(s)
      島田英昭
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Learners' need for including teachers’ moving images in online learning video materials2018

    • Author(s)
      Shimada, H.
    • Organizer
      ICCE2018; 26th International Conference on Computers in Education
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] eラーニングとグループディスカッションを取り入れたマスプロ授業のアクティブ化―改善報告―2018

    • Author(s)
      島田英昭
    • Organizer
      日本デジタル教科書学会第7回年次大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 自主企画シンポジウム話題提供者:論理的文章の読み書きの力を育成する―自己調整学習の観点から―2018

    • Author(s)
      島田英昭
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 企画シンポジウム話題提供者:本当に認知研究は説明実践に貢献してきたのか:『分かりやすい説明』をめぐるアポリアへの挑戦2018

    • Author(s)
      島田英昭
    • Organizer
      日本認知科学会第35回大会・日本認知心理学会第16回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 切削加工の温度変化に着眼した安全教育用ディジタルコンテンツの開発2017

    • Author(s)
      島田和典・佐枝佑哉・島田英昭・中原久志
    • Organizer
      第27回工業教育全国研究大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Remarks] ビデオ教材に教師の顔映像は必要か?

    • URL

      https://note.com/shimadahideaki/n/n63b3a846ee87

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] 「ビデオ教材と教師の顔映像」に関する研究紹介

    • URL

      https://note.com/shimadahideaki/n/nef998a04b63d

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] 島田英昭のページ

    • URL

      http://shimadahideaki.jp/

    • Related Report
      2017 Annual Research Report 2016 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi