• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of the 3D Vocabulary Levels Test and the Productive Vocabulary Learning System for Japanese Learners of English

Research Project

Project/Area Number 16H03076
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionChiba University (2017-2020)
Osaka University (2016)

Principal Investigator

Takefuta Junko  千葉大学, 大学院国際学術研究院, 教授 (00352740)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 土肥 充  國學院大學, 教育開発推進機構, 教授 (00323428)
高橋 秀夫  千葉大学, 大学院国際学術研究院, 教授 (30226873)
与那覇 信恵  千葉大学, 大学院国際学術研究院, 准教授 (30522198)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥16,900,000 (Direct Cost: ¥13,000,000、Indirect Cost: ¥3,900,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2018: ¥5,720,000 (Direct Cost: ¥4,400,000、Indirect Cost: ¥1,320,000)
Fiscal Year 2017: ¥8,060,000 (Direct Cost: ¥6,200,000、Indirect Cost: ¥1,860,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords語彙力診断テスト / 発信力の強化 / 発表語彙 / eラーニング / 発表語彙学習システム / 語彙力診断テスト開発のための基礎研究 / 発表語彙学習システムの開発 / 英語語彙力診断システムの開発 / 新JACET8000の頻度情報を使用 / 3種の英単語テストの比較実験 / 発信力強化
Outline of Final Research Achievements

In this study, we developed a three-pronged vocabulary diagnostic test system that can assess the overall vocabulary proficiency of a Japanese learner of English on the basis of vocabulary size, depth of vocabulary knowledge, and fluency of vocabulary knowledge. The depth of a person’s vocabulary knowledge is said to reflect the structure of their mental lexicons. On the basis of a vocabulary learning method that has been repeatedly verified to be highly beneficial, we have developed a learning system that can effectively cultivate productive vocabulary, which is an area that Japanese learners are considered to be particularly vulnerable in. Both systems have been programmed and made available for smartphone and tablet usage, and have been highly recommended by learners as valid, reliable, and convenient to use.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

第二言語の習得にあたって、語彙を習得することは不可欠であり、高い目標に到達するためには長期間にわたって短時間でも毎日継続して学習することが求められる。その過程では学習者個人による高頻度の自習が大きな役割を果たすという考えのもと、2種のシステムを開発した。本研究で開発した日本人英語学習者のための語彙力診断テストは、学習者が定期利用することで自らの語彙力の現状を把握し、各側面をバランスよく伸ばすことを意識しながら語彙力を鍛えていくことが期待でき、また、開発した発表語彙教材を使用することで日本人の多くが苦手とするリスニングやスピーキングに使える形で語彙が習得されうるため、その意義は大きいと考える。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2021 2019 2018 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 4 results) Presentation (1 results) Book (1 results) Remarks (3 results)

  • [Journal Article] 二種のオンライン個別レッスンが留学前の日本人英語学習者の情意面に及ぼす影響2021

    • Author(s)
      竹蓋順子
    • Journal Title

      JACET関東支部紀要

      Volume: 8 Pages: 5-24

    • NAID

      40022633125

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] MoodleとCALLシステムによるオンデマンド英語授業の実践―受講者による印象評価の量的・質的分析―2021

    • Author(s)
      与那覇信恵, 竹蓋順子, 土肥充, 高橋秀夫
    • Journal Title

      e-Learning教育研究

      Volume: 15 Pages: 1-10

    • NAID

      130008026035

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 語彙学習を動機づける語彙力診断テスト開発のための基礎研究 ―英語語彙サイズテストの有用性比較―2019

    • Author(s)
      竹蓋順子,阿佐宏一郎,与那覇信恵
    • Journal Title

      e-Learning教育研究

      Volume: 13 Pages: 1-13

    • NAID

      130007644764

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] An analysis of free questionnaire responses from CALL system users at Chiba University2018

    • Author(s)
      土肥充,与那覇信恵,岩崎洋一,竹蓋順子,高橋秀夫
    • Journal Title

      千葉大学国際教養学研究 = Journal of Liberal Arts and Sciences, Chiba University

      Volume: 2 Pages: 95-118

    • DOI

      10.20776/S24326291-2-P95

    • NAID

      120006456995

    • URL

      https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/104925/

    • Year and Date
      2018-03-31
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 語彙学習意欲を促進する語彙力診断テストの開発に向けた基礎研究:三種のテスト形式の比較を通して2019

    • Author(s)
      竹蓋順子,阿佐宏一郎,与那覇信恵
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET)第58回 全国研究大会(千里ライフサイエンスセンター)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 新しい時代の英語科教育法2019

    • Author(s)
      竹蓋順子(実践編第1章「語彙指導」執筆担当)
    • Total Pages
      301
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762028618
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] 3D Vocabulary Levels Test

    • URL

      https://voice-q.glexa.net/

    • Related Report
      2020 Annual Research Report 2019 Annual Research Report
  • [Remarks] 3D Vocabulary Levels TestのWebサイト

    • URL

      http://www.junko-takefuta.jp/3dvlt/index.html

    • Related Report
      2020 Annual Research Report 2019 Annual Research Report
  • [Remarks] 英単語力診断システム「VOICE」

    • URL

      http://chibatake.knospear.jp/login

    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi