• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Comprehensive research on creating learning environment to train instructional design specialists with a strong area of study

Research Project

Project/Area Number 16H03081
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionKumamoto University

Principal Investigator

Suzuki Katsuaki  熊本大学, 教授システム学研究センター, 教授 (90206467)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 平岡 斉士  熊本大学, 教授システム学研究センター, 准教授 (80456772)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥17,550,000 (Direct Cost: ¥13,500,000、Indirect Cost: ¥4,050,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2017: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2016: ¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Keywordsインストラクショナルデザイン / 教育工学 / 専門家養成ワークショップ / 教授学習支援システム / PAC
Outline of Final Research Achievements

This research expanded basic skill training of instructional design specialists to propose a workshop for advanced instructional designers, to be able to work with faculty and to propose revision ideas in response to domain specifics and faculty preferences. Expanding from the framework of "8 questions to learn the most from an specialty area," original methodology was created to conduct semi-structured interviews with university faculty as pre-workshop assignment. The workshop was successfully conducted, including building community of practice among the advanced instructional designers. Research outcomes are made available on the ID portal site (https://idportal.gsis.jp/).

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、大学教育の質向上に不可欠なファカルティデベロップメントを実施する際に、内容の高い専門性を有する大学教員と対峙するために不可欠となる教育設計専門家の職能を上級レベルまで引き上げるための実践的価値がある研修方法を具体化したことにその意義がある。教育設計の専門性からの助言を優先するのではなく、当該学術領域の固有性と担当教員のこだわりを優先し、担当教員が漠然と欲してはいたが明確に描き切れてなかった理想を実現するための、現実的な改善策を提案する手順を明らかにした。また、長期間に及ぶ教員との関係構築を重視し、持続可能な助言者になる基礎を共有する教育設計専門家共同体の構築の端緒も得ることができた。

Report

(6 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Annual Research Report
  • Research Products

    (52 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017 2016 Other

All Journal Article (10 results) (of which Open Access: 3 results,  Peer Reviewed: 6 results) Presentation (32 results) (of which Int'l Joint Research: 8 results,  Invited: 9 results) Book (8 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] ICT を活用した授業デザイン原則の提案 -交流距離理論の足場かけ総量再解釈に基づいて-2021

    • Author(s)
      鈴木克明 , 平岡斉士
    • Journal Title

      名古屋高等教育研究

      Volume: 21

    • NAID

      120007127133

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ICTを活用した教育設計ー非同期学習の設計を中心として2021

    • Author(s)
      平岡斉士
    • Journal Title

      医療職の能力開発(日本医療教授システム学会論文誌)

      Volume: 29(1) Pages: 12-17

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 看護技術(運動技能)の教授方略におけるデザイン原則の開発2020

    • Author(s)
      豊場沢子, 平岡斉士, 鈴木克明, 都竹茂樹
    • Journal Title

      医療職の能力開発(日本医療教授システム学会論文誌)

      Volume: 7(1) Pages: 12-26

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校におけるタブレット端末を活用した授業実践のSAMRモデルを用いた分析2020

    • Author(s)
      三井一希・戸田真志・松葉龍一・鈴木克明
    • Journal Title

      教育システム情報学会誌

      Volume: 37(4) Pages: 348-353

    • NAID

      130007921464

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日本語使用に関する低次段階のリフレクション記録を支援する対話型システム「REFLECTION-BOT」の設計と実装2020

    • Author(s)
      甲斐晶子・松葉龍一・合田美子・和田卓人・鈴木克明
    • Journal Title

      教育システム情報学会誌

      Volume: 37(4) Pages: 330-335

    • NAID

      130007921468

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] Prescriptive Analysis on Instructional Structure of MOOCs:Toward Attaining Learning Objectives for Diverse Learers2020

    • Author(s)
      Ichimura, Y., Noda, K., Nakano, H., & Suzuki, K.
    • Journal Title

      The Journal of Information and Systems in Education

      Volume: 19(1) Pages: 32-37

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 我が国の教育工学研究とインストラクショナルデザイン研究の今後に寄せて[総説]2020

    • Author(s)
      鈴木克明
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 43 Pages: 187-196

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] インストラクショナルデザイン―学びの「効果・効率・魅力」の向上を目指した技法-[解説論文]2019

    • Author(s)
      鈴木克明
    • Journal Title

      電子情報通信学会通信ソサエティマガジンb-plus

      Volume: 50 Pages: 110-116

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 蘇生科学教育AHA提言を応用するために2019

    • Author(s)
      松本尚浩,鈴木克明
    • Journal Title

      医療職の能力開発(日本医療教授システム学会論文誌)

      Volume: 6(2) Pages: 83-99

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 参加者中心の学会デザインー教授システム学の視座よりー(紙上シンポジウム)2018

    • Author(s)
      鈴木克明
    • Journal Title

      薬学雑誌

      Volume: 138 Pages: 533-536

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 看護基礎教育から継続教育につながるゴールド・メソッド(教育企画)2021

    • Author(s)
      岡本華枝, 鈴木克明
    • Organizer
      第13回日本医療教授システム学会総会・学術集会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Educational Technology Trends Toward a Super-Smart Society (Society 5.0) in Japan (Special Session 2)2020

    • Author(s)
      Katsuaki Suzuki
    • Organizer
      IEEE TALE2020, An International Conference on Engineering, Technology and Education
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Society 5.0 and Role of Educational Technology in Japan2020

    • Author(s)
      Katsuaki Suzuki
    • Organizer
      2020 Annual Conference of Taiwan Association for Educational Communications and Technology
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Building Cultural Intelligence (CQ) in Japanese Undergraduates: Insights from Formative Learning Assessments in a Blended Environment2020

    • Author(s)
      Peter W Roux, Katsuaki Suzuki, Ryuichi Matsuba, Yoshiko Goda
    • Organizer
      Association for Educational Communications and Technology (AECT) 2020 Virtual International Convention
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学版上級ID専門家養成講座の参加者による科目担当教員への授業改善提案2020

    • Author(s)
      高橋暁子, 竹岡篤永, 市川尚, 根本淳子, 鈴木克明
    • Organizer
      日本教育メディア学会第27回年次大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Support design for Massive Open Online Course (MOOC) learners: Voices from the freshman MOOC learners2020

    • Author(s)
      Ichimura, Y, Nakano, H, Suzuki, K
    • Organizer
      Proceedings of International Conference for Media in Education 2020 (ICOME 2020
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Japanese Society 5.0 and Educational Technology Research (Invited Plenary Session)2020

    • Author(s)
      Katsuaki Suzuki
    • Organizer
      25th Technology, Colleges & Community (TCC) online conference
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] ePortfolios for Study Abroad Assessment and Improvement: Monitoring Students’ Use of a Target Skill While Abroad2020

    • Author(s)
      Cutting, M., Goda, Y., & Suzuki, K.
    • Organizer
      Proceedings of International Conference for Media in Education 2020 (ICOME 2020
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教育改善スキル修得オンラインプログラム第二弾「自律学習支援編」の構想2020

    • Author(s)
      鈴木克明・喜多敏博・平岡斉士・長岡千香子・山下藍・張暁紅
    • Organizer
      第45回教育システム情報学会全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学版上級 ID 専門家養成ワークショップの形成的評価:最終課題へのフィードバックコメントの分析2020

    • Author(s)
      高橋暁子・竹岡篤永・市川尚・根本淳子・鈴木 克明
    • Organizer
      日本教育工学会第37回全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Design Principles of Higher Education Proposed toward Super-Smart Society (Invited Keynote).2019

    • Author(s)
      Suzuki, K.
    • Organizer
      International Joint Conference on Information, Media and Engineering (IJCIME2019)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Japanese Society 5.0 and AI (Invited Panel)2019

    • Author(s)
      Suzuki, K.
    • Organizer
      International Conference for Media in Education (ICOME) 2019
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 大学版上級ID専門家養成講座:授業改善支援のための質問の開発2019

    • Author(s)
      竹岡篤永・高橋暁子・市川尚・根本淳子・鈴木克明
    • Organizer
      日本教育メディア学会第26回年次大会(徳島文理大学)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学版上級ID専門家養成講座の設計のための授業コンサルテーションの試行2019

    • Author(s)
      高橋暁子・竹岡篤永・市川尚・根本淳子・鈴木克明
    • Organizer
      日本教育メディア学会第26回年次大会(徳島文理大学)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] チェックリストを活用した教材企画書の相互評価力を診断するシステムの開発2019

    • Author(s)
      市川尚・竹岡篤永・高橋暁子・根本淳子・鈴木克明
    • Organizer
      日本教育メディア学会第26回年次大会(徳島文理大学)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学版ID専門家養成上級ワークショップの構想とその体系化2019

    • Author(s)
      鈴木克明・市川尚・髙橋暁子・竹岡篤永・根本淳子
    • Organizer
      日本教育工学会第35回全国大会(名古屋国際会議場)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] がん看護の技とこころをつなぎ育む看護教育の展望~インストラクショナルデザインの効果的活用~2019

    • Author(s)
      鈴木克明
    • Organizer
      第33回日本がん看護学会学術集会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 学習が苦手な学習者へのアプローチ2018

    • Author(s)
      鈴木克明
    • Organizer
      第11回日本医療教授システム学会総会・学術集会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本教育工学会FDワークショップにおける添削者養成講座の設計2018

    • Author(s)
      高橋暁子、根本淳子、鈴木克明
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集(JSET18-5)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業担当者インタビューによる「思いに寄り添う提案」の基盤づくり2018

    • Author(s)
      鈴木克明,市川尚,髙橋暁子,竹岡篤永,根本淳子
    • Organizer
      日本教育工学会第34回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] インストラクショナルデザイン再考2018

    • Author(s)
      鈴木克明
    • Organizer
      日本医療教授システム学会第10回総会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 参加者中心の学会デザイン~教授システム学の視座より~2017

    • Author(s)
      鈴木克明
    • Organizer
      日本薬学会第137年会
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Year and Date
      2017-03-24
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 特定領域に強い教育設計専門家を養成する研究の着想と着地点2017

    • Author(s)
      鈴木克明, 平岡斉士
    • Organizer
      日本教育工学会 第33回全国大会(島根大学)
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 臨床看護実践スキル獲得のための独習環境の構築-現場の課題解決のためのe ラーニングの試作-2017

    • Author(s)
      菊内由貴, 喜多敏博, 中野裕司, 鈴木克明, 平岡斉士
    • Organizer
      日本教育工学会 第33回全国大会(島根大学)
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 緩和薬物療法認定薬剤師制度のコンピテンシー開発とコンピテンシー基盤型教育の重要性2017

    • Author(s)
      川村和美, 中野裕司, 鈴木克明, 都竹茂樹
    • Organizer
      日本教育工学会 第33回全国大会(島根大学)
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 医療におけるチーム制診療支援としてのグループウェア・LMS 活用方法2017

    • Author(s)
      杉木大輔, 鈴木克明, 喜多敏博, 都竹茂樹, 松島久雄
    • Organizer
      教育システム情報学会 第42回全国大会(北九州国際会議場)
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] What should we teach in higher education for MOOC era? Taxonomies as design guide2017

    • Author(s)
      Suzuki, K., Ichimura, Y., & Peter, W. Roux.
    • Organizer
      ICoME 2017(International Conference on Media in Education),
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 初等教育における教科共通の教育手法を探る ーPCKを手がかりにー2017

    • Author(s)
      根本淳子,鈴木克明
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 『職業人教育と教育工学』編集の意図と成果2016

    • Author(s)
      鈴木克明,中山実
    • Organizer
      日本教育工学会 第32回全国大会
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 緩和薬物療法認定薬剤師のコンピテンシーモデル開発2016

    • Author(s)
      川村和美,中野裕司,鈴木克明,都竹茂樹
    • Organizer
      日本教育工学会 第32回全国大会
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] がん看護実践能力向上のための独習型教材設計における学習目標と合格基準の明確化2016

    • Author(s)
      菊内由貴,中野裕司,鈴木克明,平岡斉士
    • Organizer
      日本教育工学会 第32回全国大会
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 関連分野のシラバス分析に基づいた教育工学分野のカリキュラム作成2016

    • Author(s)
      中山実,鈴木克明,向後千春,植野真臣
    • Organizer
      電子情報通信学会
    • Place of Presentation
      プラザ ヴェルデ
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 教育デザイン研究の理論と実践2020

    • Author(s)
      McKenney, Susan, Reeves, Thomas C. , 鈴木, 克明(監訳)
    • Total Pages
      358
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 学習者中心の教育を実現するためのインストラクショナルデザイン理論とモデル2020

    • Author(s)
      C.M.ライゲルース(編), B.J.ビーティ(編), R.D.マイヤーズ(編), 鈴木, 克明(監訳)
    • Total Pages
      486
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 指導医のための医学教育学:実践と科学の往復2020

    • Author(s)
      錦織宏・三好沙耶佳(編著)柴田喜幸, 鈴木克明(担当:分担執筆, 範囲:インストラクショナル・デザインと構造化の功罪(第17章))
    • Total Pages
      390
    • Publisher
      京都大学出版会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] キャリアコンサルタント:その理論と実務2020

    • Author(s)
      鈴木克明, 石田百合子(担当:分担執筆, 範囲:キャリア形成及びキャリアコンサルティングに関する教育並びに普及活動(第16章),474-492)
    • Total Pages
      599
    • Publisher
      日本産業カウンセラー協会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] Lessons in Leadership in the Field of Educational Technology2019

    • Author(s)
      Suzuki, K.
    • Total Pages
      187
    • Publisher
      Springer Nature Switzerland AG
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 学習設計マニュアル2018

    • Author(s)
      鈴木 克明、美馬 のゆり
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      4762830135
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 大学授業改善とインストラクショナルデザイン2017

    • Author(s)
      松田岳士,根本淳子,鈴木克明(編著)
    • Total Pages
      165
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 職業人教育と教育工学2016

    • Author(s)
      中山実,鈴木克明(編著)
    • Total Pages
      226
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Remarks] IDポータル

    • URL

      https://idportal.gsis.jp/

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] IDポータルサイト

    • URL

      http://idportal.gsis.kumamoto-u.ac.jp/

    • Related Report
      2019 Annual Research Report 2018 Annual Research Report 2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi