• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Building a methodology for analyzing different learning history data in the era of the big data from a common perspective

Research Project

Project/Area Number 16H03083
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionFukui Prefectural University

Principal Investigator

YAMAKAWA Osamu  福井県立大学, 学術教養センター, 教授 (90230325)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 田中 洋一  仁愛女子短期大学, その他部局等, 教授(移行) (20340036)
井上 仁  群馬大学, 数理データ科学教育研究センター, 准教授 (70232551)
多川 孝央  九州大学, 情報基盤研究開発センター, 准教授 (70304764)
徳野 淳子  福井県立大学, 学術教養センター, 准教授 (70451987)
安武 公一  広島大学, 社会科学研究科, 准教授 (80263664)
隅谷 孝洋  広島大学, 情報メディア教育研究センター, 准教授 (90231381)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥10,660,000 (Direct Cost: ¥8,200,000、Indirect Cost: ¥2,460,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2017: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
KeywordsLearning Analytics / 学習モデル / Secure Base / 安心 / Secure base / 心拍変動 / ウェアラブルセンサー / ラーニングアナリティックス / モデルの構築 / 情動知能 / 内的モデル化 / Growth Mindset / 心理的安全性 / モデル化 / 学習スタイル / 学習の類型化 / 学習履歴 / 3軸加速度センサー / 学習のモデル化 / 問いを立てる / 関係性を創る / 類型化 / 教育ビッグデータ
Outline of Final Research Achievements

We proposed a top-down model of learning for autonomous learners by analyzing learning, and We confirmed the validity of the model by some index. This model includes three elements of reflection, trust, and meaning, and the basis for the three elements may be a Secure Base, as indicated by attachment theory. The use of this model provides a common perspective for analyzing the learing data,
In order to empirically validate the above model, We developed a efficient system to collect the data which are produced by wearable sensors.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学習には様々な側面があるが,学習の大本にあるのがSecure Baseであり,それを育成するために,内省,信頼,意味という3つの要素を入れたモデルを提案したことにより,学習データ解析を共通の視点で行うことができるようになる.また,このモデルでは,学習の本質に関したモデルになっているので,今後の教育を見直す際の指標になると考えらえる.
また,上記のモデルを実証するために開発したウェアラブルセンサーのデータ収集システムは,リアルタイムで多人数のデータが収集できるので,今後,学習をリアルタイムにモニターする授業への扉を開ける可能性がある.

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Annual Research Report
  • Research Products

    (23 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (19 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 4 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 対話による知の創造 ~問いと関係性の変化を導くものとしての対話~2019

    • Author(s)
      山川修
    • Journal Title

      臨床心理学

      Volume: 19-5 Pages: 570-574

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 自律的学習者に必要な非認知能力をダイアローグを通して育成する2018

    • Author(s)
      山川修
    • Journal Title

      教育システム情報学会誌

      Volume: 35 Pages: 309-311

    • NAID

      130007493280

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 加速度計データに基づく協調関係の推測の実験的検討2017

    • Author(s)
      多川孝央,田中洋一,山川修
    • Journal Title

      教育システム情報学会誌

      Volume: 34 Pages: 98-106

    • NAID

      130005606782

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] A Smartwatch-Based System for Students Sensor Data Collection: A Trial of Use and Study on Analysis.2020

    • Author(s)
      Takahiro Tagawa and Osamu Yamakawa
    • Organizer
      Society for Information Technology & Teacher Education International Conference
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 情動知能を高める地域協働型PBL の設計2020

    • Author(s)
      山川修,田中洋一
    • Organizer
      大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 圏論を利用した学習のモデル化の可能性2020

    • Author(s)
      山川修
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ダイアローグに対して内受容感覚の果たす役割とセキュアベース2019

    • Author(s)
      山川修
    • Organizer
      教育システム情報学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育におけるマインドフルネスとヨーガ療法2019

    • Author(s)
      山川修
    • Organizer
      日本ヨーガ療法学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 加速度センサデータによる学習者の行動および特性の推定に関する検討2018

    • Author(s)
      多川孝央、山川修
    • Organizer
      電子情報通信学会SITE研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ダイアローグを利用した社会人向け講座によるストレス対処能力の向上2018

    • Author(s)
      山川修
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 人生の意味を探求するための社会人向けライフ・ポートフォリオ講座の設計2018

    • Author(s)
      山川修
    • Organizer
      情報処理学会CLE研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Project-Based Learningにおいて心理的安全な場をつくる授業設計2018

    • Author(s)
      田中洋一、山川修
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 自律的学習者育成のために必要なダイアローグの機能は何か2018

    • Author(s)
      山川修
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] An Analysis of Characteristics of Learning Community Using Accelerometer Sensor Data with High Sampling Rate2018

    • Author(s)
      Takahiro Tagawa,, Osamu Yamakawa
    • Organizer
      AACE Society for Information Technology & Teacher
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 加速度センサーを使った学生の情動知能の把握の試み2018

    • Author(s)
      山川修,多川孝央
    • Organizer
      情報処理学会CLE研究会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育データのミクロレベルとマクロレベルを統合する可能性について2017

    • Author(s)
      山川修
    • Organizer
      2017年度第4回CTLT×DCC産学交流フォーラム (早稲田大学)
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 学習において「問い」と「関係性」が果たす役割2017

    • Author(s)
      山川修,田中洋一,谷内眞之助
    • Organizer
      教育システム情報学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 「問い」と「関係性」を結びつける「対話」に関する一考察2017

    • Author(s)
      山川修
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] ディープ・アクティブラーニングのための問いと関係性のデザインと実践Ⅰ2017

    • Author(s)
      山川修,田中洋一,谷内眞之助,長水壽寛,近藤晶
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      信州大学(長野県長野市)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] ディープ・アクティブラーニングのための問いと関係性のデザインと実践Ⅱ2017

    • Author(s)
      山川修,田中洋一,谷内眞之助,長水壽寛,近藤晶
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      信州大学(長野県長野市)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] Learning Analyticsと教学IRなどの教育ビッグデータの現状と限界,および企業の貢献の可能性 ~福井県学習コミュニティ推進協議会(Fレックス)の事例をもとに~2017

    • Author(s)
      山川修
    • Organizer
      大学ICT推進協議会 教育技術開発部会 第4回研究会
    • Place of Presentation
      早稲田大学 西早稲田キャンパス(東京都新宿区)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 大学における学習データ利用の模索 ~Learning Analyticsと教学IRの融合を目指して2016

    • Author(s)
      山川修
    • Organizer
      国立情報学研究所・学術研究フォーラム2016
    • Place of Presentation
      学術総合センター(東京都千代田区)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Invited
  • [Book] 教育分野におけるeポートフォリオ (教育工学選書 II)2017

    • Author(s)
      森本康彦, 永田智子, 小川賀代, 山川 修 編
    • Total Pages
      221
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2016 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi