• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Basic Ability Index for Nursing.Designing an Improved Inquiry-Based Learning Model for Professional Education

Research Project

Project/Area Number 16H03088
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionBaika Women's University (2017-2018)
Osaka Medical College (2016)

Principal Investigator

Nishizono Teiko  梅花女子大学, 看護保健学部, 准教授 (50458014)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 溝上 慎一  京都大学, 高等教育研究開発推進センター, 教授 (00283656)
箕浦 洋子  兵庫県立大学, 看護学部, 教授 (20650071)
江川 隆子  関西看護医療大学, 看護学部, 教授 (40193990)
青山 美智代  奈良県立医科大学, 医学部, 講師 (80264828)
大西 弘高  東京大学, 大学院医学系研究科(医学部), 講師 (90401314)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥15,600,000 (Direct Cost: ¥12,000,000、Indirect Cost: ¥3,600,000)
Fiscal Year 2018: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2017: ¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2016: ¥6,630,000 (Direct Cost: ¥5,100,000、Indirect Cost: ¥1,530,000)
Keywords看護プロフェッショナル指標 / IBL教育モデル / 看護コンピテンシー評価 / 能力育成プログラム / 能力獲得評価 / 看護プロフェッショナル・コンピテンシー / 能力評価 / アセスメントテスト開発 / プロフェッショナル基盤能力 / 能力の可視化・評価 / IBL / 問題発見・解決能力 / IBL教育プログラム / 基盤能力評価テスト / 看護プロコンピテンシー / IBL教育 / 到達度の可視化 / 問題発見・解決能力育成 / プロフェッショナルコンピテンシー / 看護教育モデル / プロフェッショナルコンピテンシー・リテラシー / 看護師能力 / 評価指標 / 思考力 / 行動力
Outline of Final Research Achievements

First, we identified the elements of professional competencies required for nurses , constructed the framework of competency assessment, and developed The Competency Index for Professional Nurses as a tool of achievement evaluation of professional competencies required for nurses . Then, we sophisticated the Inquiry-Based Learning model to help nurses and nursing students acquire competencies required for professional nurses and established the evolved version of IBL model: we developed a form to show individual scores and description of achievement, considering educational goal and attainment target, and provided it with each learner in the course of the IBL program to identify their own strength and problems and facilitate their self-growth.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

看護師に求められる行動特性を実証的に研究し、さらに看護プロコンピテンシーの評価指標の開発に繋げた本研究成果は,日常の教育内容とその効果について、客観的な評価が可能になり、教育カリキュラムを抜本的に進化につながり効果的な教育推進に寄与できる。
また、国内の看護教育はもちろん,海外の看護教育,国内の他分野の教育においても,効果検証結果に基づき科学的に教育改善を実践した先進的モデルとして活用できる。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Annual Research Report
  • Research Products

    (23 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 8 results) Presentation (14 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 1 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Journal Article] 論文タイトル:看護教育における知識の構築―IBLの思想的基盤(1)2019

    • Author(s)
      勝井伸子,西薗貞子
    • Journal Title

      日本医療教授システム学会

      Volume: 投稿中

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 看護の高等教育化への歩みとアクティブラーニング展開の要請2019

    • Author(s)
      西薗貞子、勝井伸子
    • Journal Title

      日本医療教授システム学会

      Volume: 投稿中

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ・IBL(Inquiry Based Learning)が高める思考・論証能力の多面的評価2018

    • Author(s)
      西薗貞子,青山美智代
    • Journal Title

      奈良県立医科大学医学部看護学科紀要

      Volume: Vol.14 Pages: 75-82

    • NAID

      120006524472

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ・看護アセスメント教育におけるInquiry Based Learningの学習効果2018

    • Author(s)
      青山美智代,西薗貞子
    • Journal Title

      奈良県立医科大学医学部看護学科紀要

      Volume: Vol.14 Pages: 75-82

    • NAID

      120006524471

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ・CHARACTERISTICS OF NURSING PRACTICAL FUNDAMENTAL CAPABILITIES (LITERACY AND COMPETENCY) BY FUNDAMENTAL EDUCATION AND ACQUIRED QUALIFICATION OF NURSES2018

    • Author(s)
      Teiko Nishizono
    • Journal Title

      NTED2018 Proceedings

      Volume: 19 Pages: 6576-6581

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] CHARACTERISTICS OF NURSING PRACTICAL FUNDAMENTAL CAPABILITIES (LITERACY AND COMPETENCY) BY FUNDAMENTAL EDUCATION AND ACQUIRED QUALIFICATION OF NURSES2018

    • Author(s)
      Teiko Nishizono,Yoko Minoura
    • Journal Title

      Proceedings of INTED2018 Conference

      Volume: - Pages: 6576-6581

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] IBL(Inquiry Based Learning)が高める思考・論証能力の多面的評価2018

    • Author(s)
      西薗貞子,青山美智代
    • Journal Title

      奈良県立医科大学医学部看護学科紀要

      Volume: -

    • NAID

      120006524472

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 看護アセスメント教育におけるInquiry Based Learningの学習効果2018

    • Author(s)
      青山美智代,西薗貞子
    • Journal Title

      奈良県立医科大学医学部看護学科紀要

      Volume: -

    • NAID

      120006524471

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] ・Competency characteristics acquired by mid-level nurses2019

    • Author(s)
      Teiko Nishizono
    • Organizer
      IAFOR
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 看護学実習後における社会人基礎力(看護実践能力)の特徴2019

    • Author(s)
      西薗貞子
    • Organizer
      医学教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 急性期病院における「考える力」の育成を目指したIBL教育の実践2019

    • Author(s)
      吉見絵美子、西薗貞子、箕浦洋子
    • Organizer
      看護管理学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 「IBL教育プログラム導入による中堅看護師の看護実践力の特徴2019

    • Author(s)
      箕浦洋子、西薗貞子、吉見絵美子
    • Organizer
      看護管理学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 主体的な学びの好循環を生み出す教育の仕掛け― ―基盤教育と卒後教育におけるIBL教育プログラムでの展開―2019

    • Author(s)
      西薗貞子、箕浦洋子、江川隆子
    • Organizer
      日本看護研究学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ・中堅看護師(ラダーⅢ)のPROG(社会人基礎力測定尺度)評価から 継続教育の課題を考える2018

    • Author(s)
      西薗貞子,箕浦洋子,江川隆子
    • Organizer
      看護管理学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ・大学における基盤教育と卒後継続教育の連携促進を目指した能力評価の共有 ~汎用性の高い「社会人基礎力評価」調査結果からの意見交換2018

    • Author(s)
      西薗貞子,江川隆子,箕浦洋子
    • Organizer
      看護教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 看護に必要な推論―論証能力とIBL学習法の活用2018

    • Author(s)
      西薗貞子
    • Organizer
      第10回 日本医療教授システム学会総会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 救急部門に所属する看護師(CN,CNS,RN)の行動特性と役割認識2017

    • Author(s)
      松田みなみ 西薗貞子
    • Organizer
      第7回日本看護評価学会学術集会
    • Place of Presentation
      東京
    • Year and Date
      2017-03-13
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] T.Examination of effects of acquisition of basic career skills resulting from IBL2017

    • Author(s)
      Teiko Nishizono
    • Organizer
      The 20th EAFONS
    • Place of Presentation
      Hong Kong
    • Year and Date
      2017-03-09
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 看護基盤能力の評価指標開発に向けて ~看護管理者が育成したい看護師像とは~2017

    • Author(s)
      箕浦洋子,西薗貞子,江川隆子,赤澤千春,日隈ふみ子
    • Organizer
      第21回日本看護管理学会学術集会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 「IBL学習による看護実践基盤能力(リテラシー,コンピテンシー)獲得の特徴」2016

    • Author(s)
      西薗貞子
    • Organizer
      日本キャリア教育学会第39回研究大会
    • Place of Presentation
      東京
    • Year and Date
      2016-11-14
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 「看護学士課程の探究型学習(IBL)による不確定情報の下での対象理解の特徴」2016

    • Author(s)
      青山美智代 西薗貞子
    • Organizer
      日本看護学教育学会 第26回学術集会
    • Place of Presentation
      東京
    • Year and Date
      2016-08-22
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 「IBL学習活用による課題発見・課題解決への推論‐論証の特徴」2016

    • Author(s)
      西薗貞子
    • Organizer
      日本看護研究学会 第42回学術集会
    • Place of Presentation
      (つくば)
    • Year and Date
      2016-08-20
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] IAFOR20192019

    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi