Project/Area Number |
16H03433
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Japanese language education
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Research Institution | Akita International University (2019-2020) Tokyo University of Foreign Studies (2016-2018) |
Principal Investigator |
Ito Sukero 国際教養大学, 専門職大学院グローバル・コミュニケーション実践研究科, 教授 (50242227)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
真嶋 潤子 大阪大学, 言語文化研究科(言語社会専攻、日本語・日本文化専攻), 教授 (30273733)
小林 幸江 東京外国語大学, その他部局等, 名誉教授 (40114798)
櫻井 千穂 広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (40723250)
菅長 理恵 東京外国語大学, 大学院国際日本学研究院, 教授 (50302899)
石井 恵理子 東京女子大学, 現代教養学部, 教授 (90212810)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
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Budget Amount *help |
¥17,420,000 (Direct Cost: ¥13,400,000、Indirect Cost: ¥4,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2019: ¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2017: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2016: ¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
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Keywords | 年少者日本語教育 / バイリンガリズム / 言語習得 / 評価 / 対話 / DLA / 外国人児童生徒 / 年少者 / バイリンガル / 日本語能力 / 日本語教育 / バイリンガル教育 / アセスメント / 測定 / ダイナミックアセスメント / JSL / 対話型 / 教育評価 / 教育評価・測定 |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, we developed age- and level- specific Can-Do Descriptors of the Dialogic Language Assessment (DLA) for Young Learners of Japanese as a Second Language developed by MEXT in 2014. The DLA Can-Do descriptors provide examples of what young learners can do during their learning activities in school education at various stages of language- and age- development. In addition, educational practices using the DLA Can-Do descriptors were implemented in several research partner schools, and training for DLA practitioners was conducted.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究で得られた知見により、外国人児童生徒の言語能力を、年齢に応じた発達段階を踏まえた上でより実態に即した形で把握できることが期待される。すなわち、学校教育現場の教員や支援者が、外国人児童生徒の個別の状況に応じた支援を行う上でのガイドラインとなりうる。外国人児童生徒への教育・支援のあり方が益々重要な課題となる中、その指針を示すことは、学術的のみならず社会的にも意義があると考えられる。
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