Project/Area Number |
16H03434
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Japanese language education
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Research Institution | Kanazawa University |
Principal Investigator |
OTA Akira 金沢大学, 国際機構, 教授 (40303317)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
安 龍洙 茨城大学, 全学教育機構, 教授 (80361286)
村岡 貴子 大阪大学, 国際教育交流センター, 教授 (30243744)
佐々木 良造 静岡大学, 国際連携推進機構, 特任准教授 (50609956)
佐藤 尚子 千葉大学, 国際教養学部, 教授 (40251152)
菊池 和徳 大阪大学, 理学研究科, 講師 (40252572)
藤田 清士 大阪大学, 工学研究科, 教授 (00283862)
金 蘭美 横浜国立大学, 国際戦略推進機構, 准教授 (50757292)
畝田谷 桂子 鹿児島大学, 総合科学域総合教育学系, 教授 (20293384)
長谷川 貴之 足利大学, 工学部, 教授 (70553197)
足立 祐子 新潟大学, 教育・学生支援機構, 准教授 (00313552)
斎藤 武久 金沢大学, 環境デザイン学系, 教授 (40242531)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥17,290,000 (Direct Cost: ¥13,300,000、Indirect Cost: ¥3,990,000)
Fiscal Year 2019: ¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2017: ¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
Fiscal Year 2016: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
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Keywords | 留学生対象高大接続 / 日本語教育 / 理工系専門教育 / 非漢字圏アジア諸国 / 予備教育 / 非漢字圏アジア / 予備教育・ツイニングプロ グラム / 予備教育・ツイニングプログラム / ツイニングプログラム / 留学生向け高大接続 |
Outline of Final Research Achievements |
This research consists of three studies. In Study 1, fieldwork surveys in South Korea, Malaysia, and Vietnam were conducted, and status data of implementation was collected and analyzed for the high school-university articulation. In Study 2, basic vocabulary relevant to mathematics was selected in order to customize the existing “mathematics glossary”, and subsequent factors were added for file compilation, including: translation in foreign languages, extracting sources, grading of subjective importance, and degree of difficulty in semantic analogy. Focusing on physics, Malaysian high school textbooks were examined to identify lacking units compared with those of the Japanese curriculum, leading to the development of a trial website entitled ”Physics Glossary.” In Study 3, based on collaborative classes combining Japanese, mathematics, and physics, measures were sought for how Japanese language education and basic education of major subjects can be provided in the same class.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究を4年間にわたり遂行した結果,マレーシア,韓国,ベトナムの高大接続の基本データ,特にカリキュラム,教材,学生数,日本語と理工系専門教科との情報共有の仕方などが明らかとなり,日韓の教育行政官庁に対して提言を行うとともに,日本のカリキュラムと比較した上でのマレーシアの数学教育の実態を客観的データとして学界に公表することができた。またあわせて,日本語と数学,物理の連携授業のモデル例も専門誌に発表した。 さらに本研究の副産物として,高大接続という大学入学時だけでなく,就職支援学や卒業後の追跡調査を継続的に行い,日本と留学生の出身国との「ブリッジ人材」育成を行う必要性があることもあわせて判明した。
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