Project/Area Number |
16H03446
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Foreign language education
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Research Institution | Nagoya University of Foreign Studies (2018-2019) Kyoto University (2016-2017) |
Principal Investigator |
TAJINO AKIRA 名古屋外国語大学, 外国語学部, 教授 (80289264)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
寺内 一 高千穂大学, 商学部, 教授 (50307146)
高橋 幸 京都大学, 国際高等教育院, 准教授 (50398187)
金丸 敏幸 京都大学, 国際高等教育院, 准教授 (70435791)
マスワナ 紗矢子 目白大学, 外国語学部, 准教授 (60608933)
笹尾 洋介 京都大学, 国際高等教育院, 准教授 (80646860)
渡 寛法 滋賀県立大学, 全学共通教育推進機構, 特任准教授 (20732960)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥12,220,000 (Direct Cost: ¥9,400,000、Indirect Cost: ¥2,820,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2016: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
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Keywords | EAP / ライティング / タスク / 教材開発 / PBL / 英語 |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, we have identified objectives for writing education that organically link EGAP and ESAP, and developed a project-based learning system to achieve those objectives in collaboration with students. First, we administered a survey to teachers on EAP writing skills and knowledge that university students should acquire. Second, we conducted a series of analyses on syllabi, textbooks, and rubrics to identify the current situation of EAP writing education and the challenges in linking EGAP to ESAP. Finally, based on those results, we have developed and verified tasks used to create an autonomous learning system for students to systematically acquire necessary EAP writing skills and knowledge.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、大学におけるEAP教育充実のために効果的なライティング教育システムの構築を目指した。本研究の意義は以下の3点である。1)アカデミックライティング指導を可能にするPBLによる自律学習システムを構築した。2)アカデミックライティング教育の現状把握と課題整理を通して、EGAP と ESAPの連携に向けた提案を行った。3)教材開発において学習者との協働を取り入れることの有用性を実践的に検証し、今後のライティング指導方法の方向性を示した。
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