Project/Area Number |
16H03450
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Foreign language education
|
Research Institution | Hiroshima University |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
鬼田 崇作 広島大学, 外国語教育研究センター, 准教授 (00611807)
森田 光宏 広島大学, 外国語教育研究センター, 准教授 (30422166)
セルウッド ジェームス 広島大学, 外国語教育研究センター, 特任講師 (30726865)
阪上 辰也 広島大学, 外国語教育研究センター, 准教授 (60512621)
J・J Lauer 広島大学, 外国語教育研究センター, 准教授 (70263639)
|
Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
|
Budget Amount *help |
¥15,210,000 (Direct Cost: ¥11,700,000、Indirect Cost: ¥3,510,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2017: ¥5,330,000 (Direct Cost: ¥4,100,000、Indirect Cost: ¥1,230,000)
Fiscal Year 2016: ¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
|
Keywords | 言語学 / 外国語教育 / e-ラーニング / コンピュータ支援学習(CALL) / コンピュータ支援学習(CALL) |
Outline of Final Research Achievements |
This three-year research focused on building an ePortfolio-based system for English learners at the tertiary level, where they can set their own achievement goals, as well as on evaluating its effectiveness. The first two years were devoted to the development of the Can-Do list and the ePortfolio system, while the final year to the implementation of the Can-Do list, data collection and analysis.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
eポートフォリオの導入は国内の多くの大学で進みつつあるが、オリジナルのWBT教材を援用した個別学習,協同学習,四技能統合型の英語指導と連携させた事例はあまり見られない。特に,定期的・長期的に配信される教材について,経年的・多面的な学習データを蓄積できる点で,eポートフォリオとポッドキャストは親和性が高いと思われるが,長期間にわたるポッドキャストの教材開発はもとより,この2者を組み合わせた研究事例は,国内にも海外にも皆無である。この点で,本研究は独創性が高いと言える。
|