• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The development of an effective English program for elementary and junior high school students for acquiring literacy skills in the 21st Century

Research Project

Project/Area Number 16H03453
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionAoyama Gakuin University

Principal Investigator

Allen-Tamai Mitsue  青山学院大学, 文学部, 教授 (50188413)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 太田 洋  東京家政大学, 人文学部, 教授 (30409825)
豊田 ひろ子  東京工科大学, 教養学環, 教授 (40276209)
本田 勝久  千葉大学, 教育学部, 教授 (60362745)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥16,380,000 (Direct Cost: ¥12,600,000、Indirect Cost: ¥3,780,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2018: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2017: ¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2016: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Keywords小学校英語 / 読み書き指導 / 音韻認識能力 / 文字指導 / リーディングストラテジー / リーディング指導 / 単語知識の発達 / リーディングの流暢さ / リタラシー指導 / 小中連携 / 小学校英語新教材 / 語彙学習 / 単語力育成 / We Can! / リタラシープログラム / phonemic awareness / onset-rime awareness / phonics / fluency / リタラシーカリキュラム / phonological awareness / fluent reading / young adolescentリタラシー / early literacy / content-based activity / can-do statements
Outline of Final Research Achievements

The aim of the research was to develop an English literacy program for Japanese learners from grades 5 to 7 and to verify its effectiveness. The researchers developed the program and its materials based on previous research and theories and practiced them in real classrooms.
In the research with 5th and 6th graders, the program was implemented in one district in Tokyo. According to its policy, there co-existed students who started the program alongside others who did not. The data showed that the students in the program outperformed the others who were not in the program, in phonological awareness, letter knowledge, and vocabulary knowledge. Thus, the effectiveness of the program was suggested. Adjusting the program and materials for 7th graders, the other research was conducted. The data again showed the importance of developing basic literacy skills such as phonological awareness and letter knowledge to develop their vocabulary knowledge and reading ability.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、英語圏での研究を十分に調査したうえで日本人の児童・生徒用に開発したプログラムと教材を実際の小学生および中学生に与えてその効果を検証した。そのため、それらは学術的に信頼できるものであり、またすぐに使用できる実行性に富むものである。
小学校の外国語科では英語の「読むこと」「書くこと」の指導が含まれることになり現場では大きな不安が広がっている。そのため本研究で得られたプログラム(指導法含む)や教材は小学校英語に大きく役立つであろう。また中学校の新課程では倍にちかい単語が導入されているが、本プログラムが強調する「読み」のボトムアップスキルを高める指導法は不可欠なものになるであろう。

Report

(5 results)
  • 2021 Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Annual Research Report
  • Research Products

    (87 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (30 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 16 results) Presentation (42 results) (of which Int'l Joint Research: 14 results,  Invited: 5 results) Book (15 results)

  • [Journal Article] Assessing English Ability among Young EFL Learners in a Story-Based Program : Factors Affecting their English Learning2021

    • Author(s)
      アレン玉井光江・塚原麻衣
    • Journal Title

      青山学院大学文学部紀要

      Volume: 62 Pages: 29-46

    • DOI

      10.34321/21756

    • NAID

      120006999658

    • ISSN
      05181194
    • URL

      https://opac.agulin.aoyama.ac.jp/iwjs0011opc/TF01309797

    • Year and Date
      2021-03-01
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 子どもが英語を読むプロセス―音から文字への指導をめぐって2021

    • Author(s)
      アレン玉井光江
    • Journal Title

      子ども英語ブッククラブ

      Volume: 15(8) Pages: 16-19

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] Developing an Effective English Literacy Program for Public Elementary Schools Child2021

    • Author(s)
      Mitsue Allen-Tamai
    • Journal Title

      The JACET International Convention Proceedings: The JACET 60th Commemorative International

      Volume: -- Pages: 137-138

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校外国語科検定済教科書における語彙分析2021

    • Author(s)
      本田勝久・染谷藤重・小川一美
    • Journal Title

      日本児童英語教育学会研究紀要

      Volume: 40 Pages: 113-130

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 今、あらためて問う小学校外国語教育の意義と目的2020

    • Author(s)
      アレン玉井光江
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 69-6 Pages: 10-11

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] これまでの観点「言語や文化についての知識・理解」と「知識・技能」の違いは?2020

    • Author(s)
      太田洋
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 69 Pages: 1-2

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校英語における研究動向-JES Journalのシステマティックレビュー-2020

    • Author(s)
      本田勝久・田所貴大・星加真実・染谷藤重
    • Journal Title

      小学校英語教育学会 (JES) 誌

      Volume: 20 Pages: 353-368

    • NAID

      130008023795

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A Motivation-appraisal model for Japanese EFL learners: Meta-analytic path analysis of self-determination theory.2020

    • Author(s)
      Someya, F., Honda, K.
    • Journal Title

      JACET (The Japan Association of College English Teachers) Journal

      Volume: 64 Pages: 133-148

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小中連携におけるリタラシー活動-TEAを用いた英語教師へのインタビュー分析-2019

    • Author(s)
      本田勝久・太田 洋・山本長紀
    • Journal Title

      小学校英語教育学会紀要

      Volume: 19 Pages: 178-193

    • NAID

      130007830745

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校英語教員養成の高度化に関するカリキュラム策定-東アジア諸国における教科専門科目の位置づけ2019

    • Author(s)
      本田勝久・建内高昭・松宮奈賀子・星加真実・山本長紀・染谷藤重・田所貴大
    • Journal Title

      小学校英語教育学会紀要

      Volume: 19 Pages: 212-227

    • NAID

      130007830743

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Researching Extensive Reading and an Online Library.2018

    • Author(s)
      Allen-Tamai, M., Bruce, J., Brooke, S., Bulach, J., Butler, B., Dias, J., Strong, G..
    • Journal Title

      Extensive Reading World Congress Proceedings

      Volume: 4 Pages: 295-303

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 外国語教育における音声言語の発達とジェスチャー-物語を中心にしたカリキュラムを使ってー2018

    • Author(s)
      アレン玉井光江、松永結実
    • Journal Title

      日本児童英語教育学会研究紀要

      Volume: 37 Pages: 19-34

    • NAID

      40021924188

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Exploring Online and Extensive Reading in an Oral English Course2018

    • Author(s)
      Strong, G., Andrade, M., Dias, J., Broadbridge, J., Miltiadous, M., Mohamed, G., & Allen-Tamai, M.
    • Journal Title

      In P. Clements, A. Krause, & P. Bennett (Eds.), Language teaching in a global age: Shaping the classroom, shaping the world.

      Volume: 1 Pages: 326-333

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「外国語活動および外国語における「見方・考え方」のとらえ方」2018

    • Author(s)
      アレン玉井光江
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1211 Pages: 6-13

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 公立小学校における内容重視の英語授業ーContent-Based Learning at Public Elementary Schools2018

    • Author(s)
      アレン玉井光江・小林悠
    • Journal Title

      青山学院大学文学部

      Volume: 60 Pages: 1-16

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校英語デジタル新教材 We Can! の語彙分析2018

    • Author(s)
      本田勝久・星加真実・田所貴大
    • Journal Title

      日本児童英語教育学会研究紀要

      Volume: 37 Pages: 169-185

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ウィーン海外教育実習プログラム-異文化交流を通した高度教育実践2018

    • Author(s)
      本田勝久・青山拓実・木田祐資・田所貴大
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 67 Pages: 277-284

    • NAID

      120006633217

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] J-POSTLを用いた評価に関する調査-小学校現職教員と教員養成大学の学生の意識の差に注目して-2018

    • Author(s)
      染谷藤重・本田勝久
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 67 Pages: 266-267

    • NAID

      120006633216

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 誌上研修 中学校英語お悩み相談2018

    • Author(s)
      太田洋
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 67 Pages: 14-15

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] "効果的な小学校英語の指導方法を求めて―日本人の英語専科教員の役割ー "2018

    • Author(s)
      "アレン玉井光江, 小林悠, 松永由美
    • Journal Title

      思潮

      Volume: 90 Pages: 1-17

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Reporting Practices in L2 Quantitative Research: A Systematic Review of ARELE 13-282018

    • Author(s)
      Takumi AOYAMA, Mami HOSHIKA, & Katsuhisa HONDA
    • Journal Title

      全国英語教育学会 Annual Review of English Language Education in Japan

      Volume: 29 Pages: 231-256

    • NAID

      130007622671

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A Systematic Review of Articles in KATE 1-31: Changing Trends in the Field of English Education2018

    • Author(s)
      HONDA Katsuhisa, HOSHIKA Mami, AOYAMA Takumi, SOMEYA Fujishige, & YAMAMOTO Takenori
    • Journal Title

      関東甲信越英語教育学会 KATE Journal

      Volume: 32 Pages: 85-98

    • NAID

      130007621165

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校英語教員養成のためのカリキュラム策定に向けて-M-GTAを用いた質的データ分析から-2017

    • Author(s)
      田所貴大・本田勝久
    • Journal Title

      英語授業研究学会 Journal of Teaching English

      Volume: 26 Pages: 17-29

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校英語の評価を大学生がどのようにとらえているか-J-POSTLを用いた評価に焦点を当てて-2017

    • Author(s)
      本田勝久・染谷藤重
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要 Bulletin of The Faculty of Education, Chiba University

      Volume: 66 第1号 Pages: 221-229

    • NAID

      120006482664

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 千葉県「小学校英語教室事業」の施行に関する一考察-昭和40年代からの事業創設の背景と初期資料を中心に-2017

    • Author(s)
      本田勝久・吉村博与・有常洋菜
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要 Bulletin of The Faculty of Education, Chiba University

      Volume: 66、第1号 Pages: 335-343

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] Ensuring Equity in English Education: Language Teaching Approaches and Methods for Individual Differences2017

    • Author(s)
      HONDA Katsuhisa, HOSHIKA Mami, & TADOKORO Takahiro
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要 Bulletin of The Faculty of Education, Chiba University

      Volume: 66、第2号 Pages: 157-167

    • NAID

      120006482715

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] The Overseas Teaching Practicum in Pre-Service English Teacher Training: A Qualitative Data Analysis Using SCAT2017

    • Author(s)
      Katsuhisa HONDA, Takumi AOYAMA, Tahahiro TADOKORO, Yusuke KIDA
    • Journal Title

      Annual Review of English Language Education in Japan

      Volume: 28 Pages: 289-301

    • NAID

      130006687665

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Pre-Service Teacher Training Practices for Primary English Education in Japan2017

    • Author(s)
      Katsuhisa HONDA, Takaaki TAKEUCHI, Nagako MATSUMIYA
    • Journal Title

      Journal of Elementary Education and Curriculum

      Volume: 5 Pages: 69-79

    • NAID

      120006221907

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 阿野先生・太田先生の日本全国教室おじゃまします! 田中佳奈先生の授業2016

    • Author(s)
      阿野幸一・太田洋
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 65-6 Pages: 35-37

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教科書を使った英語力アップ法2016

    • Author(s)
      太田洋
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 65-8 Pages: 6-8

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] A Literacy Program for Young EFL Learners at Public Elementary Schools2021

    • Author(s)
      Mitsue Allen-Tamai
    • Organizer
      2021 Joint Conference in Korea
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Developing an Effective English Literacy Program for Public Elementary Schools Children2021

    • Author(s)
      Mitsue Allen-Tamai
    • Organizer
      The JACET 60th Commemorative International Convention
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 公立小学校におけるリタラシープログラムの効果についてー授業時間数との関係から見た実証研究2021

    • Author(s)
      アレン玉井光江
    • Organizer
      第21回小学校英語教育学会年次大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] An Effective Literacy Program for Young EFL Learners2021

    • Author(s)
      Mitsue Allen-Tamai
    • Organizer
      JALT2021-47th Annual Conference on Language Teaching and Learning & Educational Materials
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 文字学習に関する児童の自己評価について2020

    • Author(s)
      アレン玉井光江
    • Organizer
      第20回小学校英語教育学会年次大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] We Can!を使用した公立小学校におけるリタラシー指導2018

    • Author(s)
      アレン玉井光江
    • Organizer
      日本児童英語教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 公立小学校におけるリタラシー指導ー音韻認識能力の発達との関連からー2018

    • Author(s)
      アレン玉井光江
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Learning English through stories2018

    • Author(s)
      Mitsue Allen-Tamai
    • Organizer
      JALT-Tokyo JALT Teaching Younger Learners SIG
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 音声指導から読み・書きの指導ー音を大切にした文字指導2018

    • Author(s)
      アレン玉井光江
    • Organizer
      日本児童英語教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ストーリーを中心にした授業で獲得した英語の力について- 英語学習に影響を与える要因2018

    • Author(s)
      アレン玉井光江・井出麻美子・塚原麻衣
    • Organizer
      小学校英語教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校英語教科化における文字指導とCan-Do評価2018

    • Author(s)
      泉惠美子・アレン玉井光江・田縁眞弓
    • Organizer
      小学校英語教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校英語教員養成の高度化に関するカリキュラム策定に向けて-韓国における教科専門科目の位置づけ-2018

    • Author(s)
      本田勝久・建内高昭・松宮奈賀子・染谷藤重・星加真実・田所貴大・山本長紀
    • Organizer
      日本児童英語教育学会(JASTEC)第39回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校英語教員養成の高度化に関するカリキュラム策定-東アジア諸国における教科専門科目の位置づけ-2018

    • Author(s)
      本田勝久・建内高昭・松宮奈賀子・染谷藤重・星加真実・田所貴大・山本長紀
    • Organizer
      第18回小学校英語教育学会(JES)長崎大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 小中連携におけるリタラシー活動の効果-TEAを用いた英語教師へインタビュー分析-2018

    • Author(s)
      本田勝久・太田洋・山本長紀
    • Organizer
      第18回小学校英語教育学会(JES)長崎大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 英語学習につまずく子どもの理解から始まる支援:理論と実践の融合「ローマ字学習と英語指導における有機的な連携について」2018

    • Author(s)
      本田勝久
    • Organizer
      平成30年度 群馬大学地域貢献事業
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 外国語教育における国際ジャーナル報告基準について2018

    • Author(s)
      本田勝久
    • Organizer
      2018年度(第二回)広域科学教育学会大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学生のリタラシー育成に向けた素地作り2018

    • Author(s)
      豊田ひろ子
    • Organizer
      大学英語教育学会SLA研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 新教材に見られる リタラシー指導への挑戦 ~初期リタラシー習得理論を基に~2018

    • Author(s)
      アレン玉井光江
    • Organizer
      小学校英語教育学会(JES) 京都支部大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] "小学校におけるリタラシー指導 From Spoken Language to Written Language "2017

    • Author(s)
      アレン玉井光江
    • Organizer
      児童英語教育学会(JASTEC)全国大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] The role of onset-rime awareness on literacy development among young EFL learners2017

    • Author(s)
      Mitsue Allen-Tamai, Katsuhisa Honda
    • Organizer
      ASIA TEFL
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] An Effective Literacy Program for Young EFL Learners2017

    • Author(s)
      Mitsue Allen-Tamai
    • Organizer
      International Association of Applied Linguistics, World Congress 2017
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Effective Coordination of Literacy Programs for Young Adolescent EFL Learners2017

    • Author(s)
      Mitsue Allen-Tamai, Hiroko Toyoda
    • Organizer
      International Association of Applied Linguistics, World Congress 2017
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小学校英語教科化における文字指導とCan-Do評価2017

    • Author(s)
      泉恵美子, 田縁真弓, アレン玉井光江
    • Organizer
      小学校英語教育学会(JES)全国大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童の英語の音声発達と ジェスチャーの関係 意味構築における動作の役割2017

    • Author(s)
      アレン玉井光江, 松永由美
    • Organizer
      小学校英語教育学会(JES)全国大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] English Medium Instruction at Aoyama2017

    • Author(s)
      Mitsue Allen-Tamai
    • Organizer
      JACET 56th International Convention
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The role of oral language in literacy development among young EFL learners2017

    • Author(s)
      Mitsue Allen-Tamai
    • Organizer
      JACET 56th International Convention
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] "新教材の構成について ―4技能5領域の観点からー "2017

    • Author(s)
      アレン玉井光江
    • Organizer
      児童英語教育学会(JASTEC)秋季大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] The role of oral language in literacy development among young efl learners2017

    • Author(s)
      Mitsue Allen-Tamai, Yumi Matsunaga
    • Organizer
      JALT2017 International Conference
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小学校英語教員養成の高度化に関するカリキュラム策定に向けて-台湾における教科専門科目の位置づけ-2017

    • Author(s)
      本田勝久・建内高昭・松宮奈賀子・山本長紀・星加真実・染谷藤重・田所貴大
    • Organizer
      日本児童英語教育学会(JASTEC)第37回秋季研修大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] Teacher training Standards for Primary English Education in Japan: Practical Seminar for the Teaching Profession2017

    • Author(s)
      Katsuhisa HONDA, Takaaki TAKEUCHI, & Nagako MATSUMIYA
    • Organizer
      The Third Global Tacher Education Summit
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 韓国における第二外国語教育について2017

    • Author(s)
      比嘉夏希・本田勝久
    • Organizer
      外国語教育学会(JAFLE)第21回研究報告大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校英語の指導的役割を担う教員養成カリキュラムの策定2016

    • Author(s)
      本田勝久
    • Organizer
      東京学芸大学大学院連合学校教育学研究科 第13回研究討論会
    • Place of Presentation
      弘済会館(東京都千代田区)
    • Year and Date
      2016-12-10
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校英語教科化と学びを支える英語教育-教育課程と評価について-2016

    • Author(s)
      本田勝久
    • Organizer
      平成26~28年度 文部科学省指定 教育課程特定「コミュニケーション能力を育成する英語・外国語活動」小学校外国語活動公開研究会
    • Place of Presentation
      佐倉市立臼井小学校(千葉県佐倉市)
    • Year and Date
      2016-11-25
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 早期化と教科化を迎える小学校英語教育の課題と展望2016

    • Author(s)
      アレン玉井光江
    • Organizer
      日本児童英語教育学会第36回秋季研究大会
    • Place of Presentation
      大阪成蹊大学(大阪府大阪市)
    • Year and Date
      2016-10-23
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] Pre-Service Teacher Training Practices for Primary English Education in Japan2016

    • Author(s)
      Katsuhisa HONDA, Takaaki TAKEUCHI, Nagako MATSUMIYA
    • Organizer
      The 11th International Symposium on Teacher Education in East Asia
    • Place of Presentation
      Wuhan,・China
    • Year and Date
      2016-10-16
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 大学院段階における教員養成のグローバル化に対応した海外教育実習プログラム2016

    • Author(s)
      本田勝久・田所貴大・井垣泰史
    • Organizer
      平成28年度 日本教育大学協会研究集会
    • Place of Presentation
      富山県民会館(富山県富山市)
    • Year and Date
      2016-10-15
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] The Treatment of Vocabulary in the English Language Textbooks Used in Japanese Upper Secondary Schools2016

    • Author(s)
      Takahiro TADOKORO, Katsuhisa HONDA
    • Organizer
      The 21st Conference of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics Conference
    • Place of Presentation
      NewTaipei City, Taiwan
    • Year and Date
      2016-08-22
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 中学校英語教師の変容から捉えるリテラシー活動の効果-M-GTAを用いたインタビュー分析-2016

    • Author(s)
      山本長紀・太田 洋・本田勝久・町村貴子
    • Organizer
      全国英語教育学会(JASELE)第42回埼玉研究大会
    • Place of Presentation
      獨協大学(埼玉県草加市)
    • Year and Date
      2016-08-20
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] グローバル社会で求められるリタラシーー小・中・高連携の視点からー2016

    • Author(s)
      アレン玉井光江
    • Organizer
      全国英語教育学会(JASELE)第42回埼玉研究大会
    • Place of Presentation
      獨協大学(埼玉県草加市)
    • Year and Date
      2016-08-20
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 公立小学校におけるリタラシー教育ー音韻認識能力と単語認識の関係からー2016

    • Author(s)
      アレン玉井光江
    • Organizer
      第16回小学校英語教育学会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学(宮城県仙台市)
    • Year and Date
      2016-07-23
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] A two-year study to investigate literacy development among young EFL learners2016

    • Author(s)
      Mitsue Allen-Tamai
    • Organizer
      Society for the Scientific Study of Reading
    • Place of Presentation
      ポルト・ポルトガル
    • Year and Date
      2016-07-12
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] An innovative literacy program for young EFL learners2016

    • Author(s)
      Mitsue Allen-Tamai
    • Organizer
      Asia TEFL
    • Place of Presentation
      ウラジオストク・ロシア
    • Year and Date
      2016-06-30
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 英語ことば図鑑50002022

    • Author(s)
      アレン玉井光江(監修)
    • Total Pages
      320
    • Publisher
      小学館
    • ISBN
      9784095101354
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] ドラえもんえいごえほん2022

    • Author(s)
      アレン玉井光江(監修)
    • Total Pages
      40
    • Publisher
      小学館
    • ISBN
      9784097251453
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 名探偵コナンの12才までに覚えたい英単語12002020

    • Author(s)
      アレン玉井光江(監修)
    • Total Pages
      400
    • Publisher
      小学館
    • ISBN
      9784092272361
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 名探偵コナンの12才までに覚えたい英熟語3002020

    • Author(s)
      アレン玉井光江(監修)
    • Total Pages
      400
    • Publisher
      小学館
    • ISBN
      9784092272378
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] New Horizon 12020

    • Author(s)
      アレン玉井光江(編集委員)
    • Total Pages
      167
    • Publisher
      東京書籍
    • ISBN
      9784487123919
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] New Horizon 22020

    • Author(s)
      アレン玉井光江(編集委員)
    • Total Pages
      159
    • Publisher
      東京書籍
    • ISBN
      9784487123926
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] New Horizon 32020

    • Author(s)
      アレン玉井光江(編集委員)
    • Total Pages
      155
    • Publisher
      東京書籍
    • ISBN
      9784487123933
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] すぐれた小学校英語授業2020

    • Author(s)
      アレン玉井光江(章担当)
    • Total Pages
      170
    • Publisher
      研究者
    • ISBN
      9784327411046
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] New Horizon Elementary 52019

    • Author(s)
      アレン玉井光江他(編集代表)
    • Total Pages
      96
    • Publisher
      東京書籍
    • ISBN
      9784487105854
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] New Horizon Elementary 62019

    • Author(s)
      アレン玉井光江他(編集代表)
    • Total Pages
      96
    • Publisher
      東京書籍
    • ISBN
      9784487105878
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 小学校英語の文字指導ーリタラシー指導の理論と実践2019

    • Author(s)
      アレン玉井光江
    • Total Pages
      204
    • Publisher
      東京書籍
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] TESOL VOICES Young Learner Education2018

    • Author(s)
      Copland, F & Garton, S (ed.) Mitsue Allen-Tamai (chap.7)
    • Total Pages
      146
    • Publisher
      tesol press
    • ISBN
      9781945351150
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 平成26年度~平成29年度科学研究費助成事業(挑戦的萌芽研究) 『英語の初期学習者における内容重視の活動-小中を繋ぐCLIL活動2018

    • Author(s)
      アレン玉井光江
    • Total Pages
      70
    • Publisher
      該当せず
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] きいて!うたって!おぼえよう!」えいごのうた2017

    • Author(s)
      アレン玉井光江(監修)
    • Total Pages
      152
    • Publisher
      主婦の友社
    • ISBN
      9784074271412
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 若手英語教師のためのお悩み解決BOOK2017

    • Author(s)
      阿野幸一・太田洋・萩原一郎・増渕素子
    • Total Pages
      165
    • Publisher
      大修館書店
    • ISBN
      9784469246162
    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi