• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing an innovative ICT system for teaching English vocabulary

Research Project

Project/Area Number 16H03457
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionTokyo Denki University

Principal Investigator

AIZAWA Kazumi  東京電機大学, 工学部, 教授 (00222448)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 合田 美子  熊本大学, 教授システム学研究センター, 准教授 (00433706)
赤松 信彦  同志社大学, 文学部, 教授 (30281736)
磯 達夫  東京電機大学, 工学部, 准教授 (40438916)
折田 充  熊本大学, 大学院人文社会科学研究部(文), 教授 (60270386)
長崎 政浩  高知工科大学, 共通教育教室, 教授 (70512052)
D・G Coulson  立命館大学, 言語教育情報研究科, 教授 (50341988)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥13,520,000 (Direct Cost: ¥10,400,000、Indirect Cost: ¥3,120,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2017: ¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2016: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Keywordse-ラーニング / コンピュータ支援学習 / 語彙習得 / モニタリング / フィードバック / ゲーミフィケーション / 英語語彙学習 / 協働学習 / eーラーニング
Outline of Final Research Achievements

This study aims to develop an English vocabulary learning system (VOCALS) and provide it with teachers and learners. The feature of this system is that when the teacher inputs textbook data, the concordancer is activated, and the words used are listed. Teachers can select the words they want learners to learn and specify the specific goals for learning. Learners can check the meaning, pronunciation, and spelling of English words using the flashcard function. They can also use the randomization of the order of questions, emphasize the learning of difficult-to-remember words, and word game functions. By giving questionnaires to students and interviewing faculty members, the system has been improved for three years and is now ready for public release.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究で開発した英語語彙学習システム(VOCALS)は,日本の英語教育において決定的に不足している単語力の養成に特化し,英語の日々の授業の予習や復習に資するプログラムの開発である。このシステムでは,教員は教科書で扱った単語の中から,学習者が習得すべき語彙を明示することができる。学習者は,携帯端末を使って,隙間時間に指定された語彙を意味・発音・画像などを使って学習することができる。このシステムを普及させ,より発展させれば,英語学習者がより効率的に英単語の意図的学習が可能となる。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Annual Research Report
  • Research Products

    (57 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (17 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 11 results,  Open Access: 5 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (34 results) (of which Int'l Joint Research: 11 results,  Invited: 9 results) Book (6 results)

  • [Journal Article] 英語心内辞書の構造化における意味と形態の関係2019

    • Author(s)
      折田 充・村里泰昭・小林 景・Richard Lavin・吉井誠・神本忠光・相澤一美
    • Journal Title

      九州英語教育学会紀要

      Volume: 47 Pages: 1-10

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 見慣れぬL2固有名詞は読解にどう影響するか2019

    • Author(s)
      神本忠光・折田 充
    • Journal Title

      熊本学園大学文学・言語学論集

      Volume: 20 Pages: 1-21

    • NAID

      40022123586

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 英語心内辞書の構造化における意味と形態の関係2019

    • Author(s)
      折田充・村里泰昭・小林景・Richard Lavin・吉井誠・神本忠光・相澤一美
    • Journal Title

      九州英語教育学会紀要

      Volume: 47

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 多義語学習におけるインプットの重要性について-英語教科書コーパスに基づく前置詞ATの分析-2019

    • Author(s)
      赤松信彦
    • Journal Title

      同志社大学英語英文学研究

      Volume: 100 Pages: 223-251

    • NAID

      120006595644

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 受容語彙はどのように獲得されるか:『見たことがある』から『理解できる』への転換2019

    • Author(s)
      相澤一美
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 67(11) Pages: 28-29

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] Testing the reliability of the New General Service List Test (NGSLT) in order to better evaluate Japanese university students’ written receptive vocabulary levels.2018

    • Author(s)
      Nadasdy, P., Aizawa, K., & Iso, T.
    • Journal Title

      Future-proof CALL: language learning as exploration and encounters - short papers from EUROCALL 2018

      Volume: なし Pages: 220-224

    • DOI

      10.14705/rpnet.2018.26.840

    • ISBN
      9782490057221
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Do cognitive linguistic insights help Japanese learners improve their use of English articles?2018

    • Author(s)
      Nobuhiko Akamatsu
    • Journal Title

      英語教育研究(関西英語教育学会)

      Volume: 41 Pages: 1-20

    • NAID

      130007410111

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] インストラクショナルデザインを概観する2018

    • Author(s)
      合田美子
    • Journal Title

      看護教育

      Volume: 59 Pages: 10-15

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] Developing a vocabulary size test measuring two aspects of receptive vocabulary knowledge: visual versus aural2017

    • Author(s)
      Kazumi Aizawa, Tatsuo Iso, and Paul Nadasdy
    • Journal Title

      CALL in a climate of change: adapting to turbulent global conditions

      Volume: 1 Pages: 1-6

    • DOI

      10.14705/rpnet.2017.eurocall2017.679

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 習得した語彙知識のクラスター構造は保持されるか ―英語心内辞書の変容促進のための自学学習の効果検証―2017

    • Author(s)
      折田充・村里泰昭・小林景・神本忠光・吉井誠・Richard S. Lavin・相澤一美
    • Journal Title

      KASELE BULLETIN

      Volume: 45 Pages: 1-8

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Task-Based Language Learning in a Real-World Digital Environment: The European Digital Kitchen (Book Review)2017

    • Author(s)
      David Coulson
    • Journal Title

      CALL-EJ

      Volume: 18 Pages: 64-68

    • DOI

      10.13140/RG.2.2.21564.74881

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 語彙習得を理解するための基本2017

    • Author(s)
      相澤一美
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 65 Pages: 12-13

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 発話思考データ分析から見る L2 心内辞書構造―クラスター数・アクセス順序と語彙サイズの関連度2016

    • Author(s)
      折田充・小林景・神本忠光・菅岡強司
    • Journal Title

      大学教育年報

      Volume: 19 Pages: 23-37

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 英語心内辞書の変容を目指した単語学習プログラムの効果2016

    • Author(s)
      折田充・村里泰昭・小林景・相澤一美・神本忠光・吉井誠・Richard Lavin
    • Journal Title

      九州英語教育学会紀要

      Volume: 44 Pages: 1-10

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Literacy Talk among Readers in EFL Classroom: Book Discussions and Book Introductions2016

    • Author(s)
      KOSAKA Atsuko and NAGASAKI Masahiro
    • Journal Title

      文明21

      Volume: 34 Pages: 51-60

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] A Computer-Supported Collaborative Learning Design for Quality Interaction2016

    • Author(s)
      amada, M., Goda, Y., Matsukawa, H., Hata, K., Yasunami, S.
    • Journal Title

      IEEE Multimedia

      Volume: 23 Issue: 1 Pages: 48-59

    • DOI

      10.1109/mmul.2015.95

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] How does self-regulated learning relate to active procrastination and other learning behaviors?2016

    • Author(s)
      Yamada,M., Goda, Y., Matsuda, T., Saito, Y., Kato, H. and Miyagawa, H.
    • Journal Title

      Journal of Computing in Higher Education

      Volume: 28 Pages: 326-343

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Reexamination of an affix-acquisition order for EFL learners: Receptive versus productive2019

    • Author(s)
      Aizawa, K., Iso, T., and Nadasdy, P.
    • Organizer
      BAAL 2019
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] How to Integrate Theory, Practice, and Technology for Balanced Data-Driven and Knowledge-Driven TELL2019

    • Author(s)
      Goda, Y.
    • Organizer
      FLEAT 2019
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] テクノロジーで実現する アダプティブラーニングのためのELT教材の開発と活用法2019

    • Author(s)
      Goda, Y.
    • Organizer
      The 2nd JACET Summer(46th) and English Education(7th) Joint Seminar
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Multicompetence: Bilingual cognition in noun countability2019

    • Author(s)
      Akamatsu, N., & Tsuzuku, A.
    • Organizer
      The 58th JACET International Convention
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 大学生の多義性の基本語彙の理解と教材作成2019

    • Author(s)
      相澤一美
    • Organizer
      日本教材学会 第31回研究発表大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] バイリンガルの言語と認知の発達 -母語と第二言語の関連性について-2019

    • Author(s)
      赤松信彦
    • Organizer
      関西帰国生親の会かけはし主催 かけはしセミナー2019
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 心内辞書内の単語の結びつき方―英単語学習プログラムへの取り組み前、直後、1年半後2019

    • Author(s)
      折田 充・村里泰昭・小林 景・神本忠光・相澤一美・Richard Lavin・吉井 誠
    • Organizer
      第45回全国英語教育学会弘前研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 語彙サイズの異なる英語学習者の心内辞書構造の相違2019

    • Author(s)
      折田 充・村里 泰昭・小林 景・Richard Lavin・吉井 誠・相澤 一美・神本 忠光
    • Organizer
      第48回九州英語教育学会宮崎研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Testing the reliability of the New General Service List Test (NGSLT) in order to better evaluate Japanese university students’ written receptive vocabulary levels2018

    • Author(s)
      Nadasdy, P., Aizawa, K., & Iso, T.
    • Organizer
      EuroCall 2018
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Beyond Self-Regulated Learning: New Directions and Challenges in Learning2018

    • Author(s)
      Yoshiko Goda
    • Organizer
      Artificial Intelligence Forum IV
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習方法の違いで英語心内辞書の構造に差が生まれるか2018

    • Author(s)
      折田充・相澤一美・村里泰昭・小林景・Richard S. Lavin・吉井誠・神本忠光
    • Organizer
      第44回全国英語教育学会京都研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] English majors and non-majors’ speaking attitudes2018

    • Author(s)
      Humphries, S., & Akamatsu, N.
    • Organizer
      JALT 2018
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本人大学生の英語力とモチベーション-習熟度による比較-2018

    • Author(s)
      田中貴子・赤松信彦
    • Organizer
      第44回全国英語教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 英語心内辞書の構造化における意味と形態の関係2018

    • Author(s)
      折田充・村里泰昭・小林景・Richard Lavin・吉井誠・神本忠光・相澤一美
    • Organizer
      第47回九州英語教育学会鹿児島研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 外国語学習における語彙習得のメカニズムと到達度目標2018

    • Author(s)
      相澤一美
    • Organizer
      神戸学院大学共通教育センターFD研修会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 外国語における語彙習得のプロセスと指導法2018

    • Author(s)
      相澤一美
    • Organizer
      日本独文学会ドイツ語教員養成・研修講座
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 小中高大の連携と語彙指導の実践2018

    • Author(s)
      相澤一美
    • Organizer
      宮城教育大学教員キャリア研究機構講演会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Developing a vocabulary size test measuring two aspects of receptive vocabulary knowledge: Visual vs. aural2017

    • Author(s)
      Kazumi Aizawa, Tatsuo Iso, and Paul Nadasdy
    • Organizer
      EuroCall 2017
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 語彙と文法のインターフェイス:名詞の理解が文解釈に与える影響について2017

    • Author(s)
      原田依子・相澤一美・高橋千佳子・市毛洋子・高橋留美
    • Organizer
      第55回JACET 国際大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 接辞の習得順位に関する再検証2017

    • Author(s)
      磯達夫・相澤一美
    • Organizer
      全国英語教育学会第43回島根研究大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 英語心内辞書の再構築・変容―「動詞クラスター」学習プログラムの効果―2017

    • Author(s)
      折田充・村里泰昭・小林景・Lavin, R.・吉井誠・相澤一美・神本忠光
    • Organizer
      全国英語教育学会第43回島根研究大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校英語単語の選定と学習アプリの試作2017

    • Author(s)
      相澤一美
    • Organizer
      小学校英語教育のための「語彙と文字指導についてのセミナー」JACET教育問題研究会・LET関東支部
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 英語心内辞書における名詞クラスターの構造化2017

    • Author(s)
      折田充・村里 泰昭・小林 景・相澤 一美・神本 忠光・吉井 誠・Lavin, R.
    • Organizer
      第46回九州英語教育学会沖縄研究大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] Effective TELL for Self-Regulated Learning and Collaborative Learning2017

    • Author(s)
      Yoshiko Goda
    • Organizer
      International Conference on Computers in Education
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 英語教室をワークショップにー自立した英語学習者の育成を目指して2017

    • Author(s)
      長崎政浩・吉沢郁生・小坂敦子
    • Organizer
      全国英語教育学会第43回島根研究大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] Corpus study of the lexical characteristics of Extensive Reading Central2017

    • Author(s)
      David Coulson and Li Bing
    • Organizer
      Extensive Reading World Congress
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Effects of Flipped Jigsaw Collaborative Learning on English as a Foreign Language Learning Anxiety. Emerging Technologies for Education: First International Symposium2016

    • Author(s)
      Goda, Y., Yamada, M., Hata, K., Matsukawa, H., & Yasunami, S.
    • Organizer
      SETE 2016
    • Place of Presentation
      Sapienza University(Rome, Italy)
    • Year and Date
      2016-10-26
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 工学系クラスでの英語の語彙指導の実践2016

    • Author(s)
      相澤一美
    • Organizer
      石川有香科研第1回公開研究会
    • Place of Presentation
      TKP札幌ビジネスセンター(北海道札幌市)
    • Year and Date
      2016-08-31
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 工学系の学生が楽しんで受ける語彙テストを目指して2016

    • Author(s)
      磯 達夫
    • Organizer
      石川有香科研第1回公開研究会
    • Place of Presentation
      TKP札幌ビジネスセンター(北海道札幌市)
    • Year and Date
      2016-08-31
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Developing a vocabulary learning system on iPad for young learners2016

    • Author(s)
      Aizawa, K., & Iso, T.
    • Organizer
      EuroCall 2016
    • Place of Presentation
      Limassol Hotel (Limassol, Cyprus)
    • Year and Date
      2016-08-26
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 産出的接辞知識と語彙サイズの関係2016

    • Author(s)
      磯 達夫・相澤 一美
    • Organizer
      全国英語教育学会 第42回埼玉大会
    • Place of Presentation
      獨協大学(埼玉県草加市)
    • Year and Date
      2016-08-20
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習環境と母語が第二言語心的辞書に与える影響について2016

    • Author(s)
      赤松信彦
    • Organizer
      第42回全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      獨協大学(埼玉県草加市)
    • Year and Date
      2016-08-20
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] The benefit of a cognitive linguistic approach to learning noun countability2016

    • Author(s)
      Akamatsu, N., & Tsuzuku, A.
    • Organizer
      The 6th UK Cognitive Linguistics Conference
    • Place of Presentation
      Bangor University (Bangor, U.K.)
    • Year and Date
      2016-07-19
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本の英語教育における言語習得の可能性―言語学と言語教育に必要不可欠な実践的理論の提唱―:語彙編2016

    • Author(s)
      磯 達夫
    • Organizer
      日本英文学会関東支部第12回
    • Place of Presentation
      青山学院大学(東京都渋谷区)
    • Year and Date
      2016-06-18
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Invited
  • [Book] East Asian perspectives on silence in English language education2020

    • Author(s)
      Humphries, S., Akamatsu, N., Tanaka, T., & Burns, A.
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      Multilingual Matters (Bristol, UK)
    • ISBN
      9781788926775
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 英語教育と言語研究2018

    • Author(s)
      西原哲雄・相澤一美・他5名
    • Total Pages
      170
    • Publisher
      朝倉出版
    • ISBN
      9784254516340
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] ことばを編む2018

    • Author(s)
      折田充・村里泰昭・小林景・神本忠光・吉井誠・Richard Lavin・相澤一美
    • Total Pages
      429
    • Publisher
      開拓社
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 英語指導法 理論と実践 -21世紀型英語教育の探究-2018

    • Author(s)
      赤松信彦
    • Total Pages
      246
    • Publisher
      英宝社
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] ESP語彙研究の地平2018

    • Author(s)
      相澤一美・磯達夫
    • Total Pages
      118
    • Publisher
      金星堂
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 大修館書店2016

    • Author(s)
      望月正道・相澤一美・笠原究・林幸伸
    • Total Pages
      196
    • Publisher
      英語で教える英語の授業―その進め方・考え方
    • Related Report
      2016 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi