Project/Area Number |
16H03459
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Foreign language education
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Research Institution | Waseda University |
Principal Investigator |
Jimbo Hisatake 早稲田大学, 商学学術院, 名誉教授 (60063781)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
酒井 志延 千葉商科大学, 商経学部, 教授 (30289780)
久村 研 田園調布学園大学, 子ども未来学部, 名誉教授 (30300007)
山口 高領 立教女学院短期大学, 現代コミュニケーション学科, 専任講師(任期制) (60386555)
清田 洋一 明星大学, 教育学部, 教授 (60513843)
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Research Collaborator |
TAKAGI Akiko 青山学院大学, 教育人間科学部, 教授
KURIHARA Fumiko 中央大学, 商学部, 教授
NAKAYAMA Natsue 文京大学, 教育学部, 准教授
YOFFE Leonid 早稲田大学, 商学学術院, 准教授
OSADA Eri 國學院大學, 人間開発学部, 准教授
YONEDA Sakiko 玉川大学, 文学部, 教授
ADACHI Rie 愛知大学, 地域政策学部, 准教授
DAIGO Michiko 青山学院大学, 非常勤講師
YOSHIZUMI Kaori 神田外語大学, 准教授
ASAOKA Chitose 獨協大学, 外国語学部, 教授
IMAMURA Hiromi 中部大学, 人間力創成総合教育センター, 教授
OSAKI Satsuki 創価大学, 文学部, 准教授
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥17,420,000 (Direct Cost: ¥13,400,000、Indirect Cost: ¥4,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
Fiscal Year 2017: ¥5,720,000 (Direct Cost: ¥4,400,000、Indirect Cost: ¥1,320,000)
Fiscal Year 2016: ¥6,630,000 (Direct Cost: ¥5,100,000、Indirect Cost: ¥1,530,000)
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Keywords | 省察ツールとしてのポートフォリオの開発 / 小学校英語指導者のポートフォリオ / 主体的・対話的で深い学び / 言語教師のポートフォリオ(J-POSTL) / J-POSTL【小学校英語指導者編】 / J=POSTL【教職課程編】 / J-POSTLの活用 / 行動志向の英語科教育 / CEFR / EPOSTL / J-POSTL / 小学校英語担当教員 / 小学校英語教授能力 / ポートフォリオ / 小学校英語指導者 / 授業改善 / 学習者の成長 / 教師の成長 / 同僚性意識の向上 / カリキュラムの改善 / 教員研修の充実 / J-POSTLの普及 / 小学校英語担当者 / CLILの普及 / 言語教師のポートフォリオ / 言語ポートフォリオ普及 / ポートフォリオ小学校英語教師編 |
Outline of Final Research Achievements |
European Portfolio for Student Teachers of Languages (EPOSTL, 2007) contains a wide spectrum of knowledge about language learning. We have adapted this document into Japanese Portfolio for Student Teachers of Languages (J-POSTL, 2014) intended for use by student teaches and middle school teachers. From 2016 we have started drawing up Japanese Portfolio for elementary school teachers of languages (J-POSTL Elementary). We have published the trial version of J-POSTL Elementary in August, 2018. We also have confirmed the self-evaluation descriptors for elementary school teachers in March, 2019. Now we are preparing the full version of J-POSTL Elementaty. Before its publication, we will conduct a nation-wide survey on the feasibility of selected descriptors.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、省察ツールとしてのポートフォリオによって外国語の教育と学習の枠組みを体系化し、「主体的・対話的で深い学び」の実現に貢献することを目的としている。『小学校英語指導者のポートフォリオ』(略称J-POSTLエレメンタリー)の自己評価記述文草案を2017年8月に作成し、2018年8月にはその「教職課程試用版」を発行した。また、2018年11~12月に全国の小学校教員対象に調査を行い、2019年3月に小学校現職教員用の自己評価記述文の難易度レベルを確定した。草案と教職課程試用版は大学英語教育学会教育問題研究会のホームページに掲載している。J-POSTLを利用した活用事例集も作成している。
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