Development and utilization of geographic information and AR system for geography, environment and disaster prevention education
Project/Area Number |
16H03520
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Human geography
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Research Institution | Kanazawa University |
Principal Investigator |
ITOH SATORU 金沢大学, 人間科学系, 教授 (20176332)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
鵜川 義弘 宮城教育大学, 教員キャリア研究機構, 教授 (20232803)
山本 佳世子 電気通信大学, 大学院情報理工学研究科, 准教授 (60311445)
秋本 弘章 獨協大学, 経済学部, 教授 (90327015)
井田 仁康 筑波大学, 人間系, 教授 (20203086)
大西 宏治 富山大学, 人文学部, 教授 (10324443)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥11,700,000 (Direct Cost: ¥9,000,000、Indirect Cost: ¥2,700,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2017: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2016: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
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Keywords | 地理教育 / GIS / AR / 防災教育 / 環境教育 |
Outline of Final Research Achievements |
The location-based AR system can be said to be one of geographical information system and GIS. It has potential for use in geography, environment and disaster prevention education. The purpose of this study is to clarify the possibility of educational use of location-based AR system. For this purpose, we have developed a location-based AR system and used it in the classroom. As a result, it was found that the use of AR has the effect of deepening students' regional awareness. In particular, it was clarified that the combination of GIS and AR is effective. It was evaluated that it can be applied in the "comprehensive geography", which is a new required course in high school.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
位置情報型ARシステムの整備・提供を教育現場に向けて行なったとともに、それを利用した授業実践の結果から、GISとARの利用が地理教育等においてどのような意義・効果等をを検証した。 その成果は、我が国の学術誌における特集号企画を通じた一連の査読付き論文の刊行や、海外での国際会議での発表などにより、国内外に向けて広く発信した。 また、野外調査や野外観察でのAR活用が有効で、また容易であることを明らかにした結果、地理・環境・防災学習に重要な地域調査が、学校現場ではあまり実施されていないという現状も改善できるものとなった。
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Report
(4 results)
Research Products
(30 results)