Project/Area Number |
16H03574
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
New fields of law
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Research Institution | National consumer affairs center of Japan |
Principal Investigator |
MATSUMOTO Tsuneo 独立行政法人国民生活センター(商品テスト部、教育研修部), 国民生活センター, 理事長 (20127715)
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Research Collaborator |
SODA takayuki 獨協大学, 准教授
MACHIMURA yasutaka 成城大学, 教授
SUGA fumie 法政大学, 教授
MOMIOKA hironari 北海道教育大学, 教授
MAEDA michiyo 慶應義塾大学, 教授
SHIRADE hiroyuki , 弁護士
ODA noriyasu , 弁護士
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥18,590,000 (Direct Cost: ¥14,300,000、Indirect Cost: ¥4,290,000)
Fiscal Year 2018: ¥6,370,000 (Direct Cost: ¥4,900,000、Indirect Cost: ¥1,470,000)
Fiscal Year 2017: ¥5,980,000 (Direct Cost: ¥4,600,000、Indirect Cost: ¥1,380,000)
Fiscal Year 2016: ¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
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Keywords | 消費者法 / 比較法 / 被害救済 / 被害抑止 / 集団的利益 / 集合的利益 / 拡散的利益 / 公私協働 / 法政策学・立法学 / 民事法学 |
Outline of Final Research Achievements |
In this research, we conducted comparative law research on various methods for relieving and deterring consumer damage, and how these work together and in combination in major emerging countries such as Brazil and China, as well as developed countries such as Germany, France, United Kingdom and the United States. In particular, we focused on what kinds of methods are permitted according to the various actors such as consumers, consumer groups, business groups, administration, and prosecutors. A detailed comparison of the situation in each country shows that it is not enough to simply grant rights to consumers or consumer groups. It is also essential that government plays a more active role in various situations.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
わが国の消費者政策において消費者や消費者団体に裁判上行使可能な権利が与えられるようになったのは比較的最近のことであるが、日本の消費者団体による被害回復訴訟制度のモデルとなったブラジルや濫訴と言われることのあるアメリカにおいてすら、行政や検察が被害救済においてきわめて積極的な役割を果たしていることが明らかとなった。したがって、消費者・消費者団体に権利を与えるに止まることなく、行政だからこそ果たしうる役割を明らかにし、消費者・消費者団体の権利行使との効果的な連携を可能とする仕組み、言い換えれば消費者法における「公私協働」のあり方を検討することが必要である。
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