Project/Area Number |
16H03610
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Economic policy
|
Research Institution | National Graduate Institute for Policy Studies |
Principal Investigator |
Okamoto Ryosuke 政策研究大学院大学, 政策研究科, 准教授 (60323945)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
長谷川 誠 京都大学, 経済学研究科, 准教授 (50722542)
細江 宣裕 政策研究大学院大学, 政策研究科, 教授 (60313483)
吉田 雄一朗 広島大学, 人間社会科学研究科(国), 教授 (70339919)
城所 幸弘 政策研究大学院大学, 政策研究科, 教授 (90283811)
|
Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2021-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
|
Budget Amount *help |
¥16,510,000 (Direct Cost: ¥12,700,000、Indirect Cost: ¥3,810,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2017: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2016: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
|
Keywords | ネットワーク / 経済集積 / 交通 / 費用便益 / 国際課税 / 一般均衡 / 静脈物流 / 国際分業 / 企業 / 交通経済学 / 費用便益分析 / 国際課税制度 / 賃金とスキル / ネットワーク外部性 / 空間経済学 / 都市経済学 / 交通政策 / 空港 / インフラ / 交通ネットワーク / 一般均衡分析 / 地域経済学 |
Outline of Final Research Achievements |
We investigated impacts of networked infrastructure, such as airports, seaports, railroads, highways, and information networks. Our theoretical and empirical studies shed lights on the roles of these network infrastructures and carried out policy analyses. Given multiple markets and economies are combined in a network, an analysis on one particular part of the network without considering network externalities may mislead us. While investigating individual markets and economies, we need to describe all elements in the network in a general equilibrium framework so as to model economies of agglomeration in industry and population simultaneously for our policy analysis.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
都市や交通ネットワークの整備は政策的意思決定に依るところが非常に大きい。例えば日本では、国土交通省等が、費用便益分析マニュアル等を用いて透明性の高い政策的意思決定を行おうと努めている。ただし、そこでは分析上の限界や費用の問題から、すくなからず捨象されている要素がある。その最も代表的なものが外部性である。排気ガスや騒音といった負の外部性については考慮されているものの、ネットワーク上で連結されたことによって生じる外部性や、ネットワークを通じて波及してくる外部性については捨象されていることが多い。本研究では、こうしたネットワークやその上の外部性について焦点を当て、政策的含意を導こうとしている。
|