• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of vertical scale for measuring student growth in multiple level achievement tests

Research Project

Project/Area Number 16H03731
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionTohoku University

Principal Investigator

Shibayama Tadashi  東北大学, 教育学研究科, 教授 (70240752)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 佐藤 喜一  九州大学, アドミッションセンター, 教授 (00300517)
川端 一光  明治学院大学, 心理学部, 准教授 (20506159)
佐藤 誠子  石巻専修大学, 人間学部, 助教 (20633655)
足立 幸子  新潟大学, 人文社会科学系, 准教授 (30302285)
斉田 智里  横浜国立大学, 教育学部, 教授 (50400594)
野口 裕之  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 名誉教授 (60114815)
熊谷 龍一  東北大学, 教育学研究科, 准教授 (60422622)
藤本 亮  名古屋大学, 法学研究科, 教授 (80300474)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥17,810,000 (Direct Cost: ¥13,700,000、Indirect Cost: ¥4,110,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2018: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2017: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2016: ¥5,850,000 (Direct Cost: ¥4,500,000、Indirect Cost: ¥1,350,000)
KeywordsIRT / 垂直尺度 / 発達 / 学力 / 項目反応理論 / 項目応答理論 / 到達度評価 / 形成的アセスメント / 到達尺度 / 習熟度 / 等化 / IRT observed score / 垂直等化 / リンキング / 到達度 / 達成度 / 垂直尺度化 / コホート
Outline of Final Research Achievements

In order to effectively teach students, it is essential to understand where they are located in the developmental stage using developmental scale scores or vertical scale.In this study we developed vertical scale for measuring student growth in multiple level achievement tests using IRT model as psychometric model. The target groups are from the 4th grade elementary school to the 2nd grade of junior high school.A cohort design was used as the survey design.The survey period was three years from 2017 to 2019.By using the developed scale, it is possible to trace the academic development from the 4th grade of elementary school to the 2nd grade of junior high school.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

児童生徒の学力を評価する場合、数年にわたる教育課程の中で,個々の子どもたちがどの程度成長するかを数値化してモニターすることは学習指導上重要である。その際,年度ごとの相対評価ではなく,個々の児童生徒がその子の中でどれだけ成長できたかの到達度評価であることが望ましい。本研究で開発された垂直尺度は,学年を越えて子どもたちの学力を追跡できるメリットをもつ。その範囲は小学校4年生から中学校2年生におよぶ。公開予定のデータを使えば学力の成長に伴う質的変化の考察などの研究への2次的成果も期待できる。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Annual Research Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2019 2018 2017 2016 Other

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (9 results) (of which Invited: 1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 素得点実分布のIRT observed scoreによる復元分布とIRT true scoreによる復元分布の精度比較2019

    • Author(s)
      柴山直・澁谷拓巳・板宮千尋
    • Journal Title

      東北大学大学院教育学研究科研究年報

      Volume: 67

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学力テストの下位領域に関する多次元IRT分析2017

    • Author(s)
      坂本佑太朗・柴山直
    • Journal Title

      データ分析の理論と応用

      Volume: 6 Pages: 31-45

    • NAID

      130007828143

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 学力テストの下位領域に関する多次元IRT分析2017

    • Author(s)
      坂本佑太朗・柴山直
    • Journal Title

      データ分析の理論と応用

      Volume: 6

    • NAID

      130007828143

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] IRTモデルにもとづく学力評価ルーブリックの作成手法の試み2016

    • Author(s)
      佐藤誠子・柴山直
    • Journal Title

      日本テスト学会第14回発表論文抄録集

      Volume: - Pages: 140-143

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学力テストの下位領域に関するIRTを使った測定論的特徴の把握2016

    • Author(s)
      坂本佑太朗・柴山直
    • Journal Title

      日本教育心理学会第58回総会発表論文集

      Volume: -

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] IRT observed scoreによる復元得点分布産出プログラムの開発とその応用について2018

    • Author(s)
      板宮千尋, 澁谷拓巳, 柴山直
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会,慶応大学
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 異なる学年で実施される学力テスト項目のIRT垂直尺度化2018

    • Author(s)
      澁谷拓巳, 柴山直
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会,慶応大学
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 学力テストの IRT 垂直尺度化に適したサンプル数と尺度調整法の検討2018

    • Author(s)
      澁谷拓巳, 柴山直
    • Organizer
      日本テスト学会第16回大会,東京家政大学
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 対応づけの開発と小論文採点事業化の試み、その後の展開 -公平性・公正性・透明性とテストの品質保証-2018

    • Author(s)
      柴山直
    • Organizer
      日本テスト学会第16回大会、東京家政大学
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 項目反応理論入門2018

    • Author(s)
      熊谷龍一
    • Organizer
      第13回ICPSR国内利用協議会・統計セミナー,大阪大学
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] EasyEstimationを用いたテストデータのIRT分析2018

    • Author(s)
      熊谷龍一
    • Organizer
      第12回『日本テスト学会賞』記念講演・ワークショップ,明治学院大学
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 学力の発達を追跡するための垂直尺度化について2017

    • Author(s)
      澁谷拓巳・柴山直
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 学力テストの下位領域に関するIRTを使った測定論的特徴の把握2016

    • Author(s)
      坂本佑太朗・柴山直
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松・かがわ国際会議場
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] IRTモデルにもとづく学力評価ルーブリックの作成手法の試み2016

    • Author(s)
      佐藤誠子・柴山直
    • Organizer
      日本テスト学会第14回大会
    • Place of Presentation
      電気通信大学
    • Year and Date
      2016-09-08
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Remarks] 異なる難易度のテスト項目のIRT垂直尺度化 ―尺度化テストデザインによる垂直尺度構成―

    • URL

      http://hdl.handle.net/10097/00125343

    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi