Project/Area Number |
16H03757
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Education
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Research Institution | Tohoku University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
大高 研道 明治大学, 政治経済学部, 専任教授 (00364323)
村田 和子 和歌山大学, 地域活性化総合センター, 教授 (00511370)
宮崎 隆志 北海道大学, 教育学研究院, 教授 (10190761)
田中 雅文 日本女子大学, 人間社会学部, 教授 (10217078)
柴田 彩千子 東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (20366800)
岡 幸江 九州大学, 人間環境学研究院, 准教授 (50294856)
松本 大 弘前大学, 教育学部, 准教授 (50550175)
農中 至 鹿児島大学, 法文教育学域法文学系, 准教授 (50631892)
櫻 幸恵 岩手県立大学, 社会福祉学部, 准教授 (60347185)
渡邊 洋子 新潟大学, 人文社会科学系, 教授 (70222411)
槇石 多希子 仙台白百合女子大学, 人間学部, 教授 (80209402)
内田 純一 高知大学, 教育研究部総合科学系地域協働教育学部門, 教授 (80380301)
上田 幸夫 日本体育大学, スポーツマネジメント学部, 教授 (90103564)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥15,860,000 (Direct Cost: ¥12,200,000、Indirect Cost: ¥3,660,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2018: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2017: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2016: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
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Keywords | 社会教育的価値 / 文化・芸術活動 / 地域的・歴史的文脈依存 / 地域づくり / 社会教育 / 教育的価値 / ネットワーク / 生涯学習 / 文化継承 / 社会関係資本 / コミュニティ / 地域創生政策 / ソーシャルキャピタル / 公民館 / コミュニティ・キャパシティ / 社会教育的アプローチ / ポスト福祉社会 / 協同関係 / エンパワーメント / 福祉社会 / 学習 / ボランティア / 災害 / 健康教育 |
Outline of Final Research Achievements |
Both in Japan and internationally, regional revitalization and other aspects of community development are important policy issues. Aim of this research is to explore what is adult community approach. Results are following; 1)Community development should take into consideration the meanings that local residents associate with particular places. This aspect, however, is almost ignored in most cases. Especially sports and Art activities are very important elements. Further we have to take into consideration that not one organization but network of various subjects. 2) we have to take more wider what is adult and community education. 3) the issue is a socioeconomic one, and it presents itself as a set of problems surrounding the power of capital to forcefully impose a uniform meaning on the area in question. Thus we see a cultural and symbolic battle to invest the area with new meaning in opposition to capital.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
研究成果については,以下の3点を指摘できる. 第1に,日本社会教育学会の研究への問題提起を通して,学会全体の研究課題へと取り組みを深めることができた.とくに,社会的教育の定義としては,従来,既存文献の理論的検討を通して演繹的に議論されてきた傾向があった.第2に,社会教育的価値への問題提起である. そもそも社会教育が目指すべき価値とは何かということを明確化することができた. それはwell=beingの意味,すなわち,暮らしの「よくあること」を意味することを確認した.第3に,日韓共同研究へと発展し,このネットワークを基盤に社会教育・生涯学習のアジア・モデルの探究への出発点を作ることができた.
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