• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Comparative Study on Thoughts and Systems of Teacher Training

Research Project

Project/Area Number 16H03764
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionOkayama University

Principal Investigator

Onoue Masanobu  岡山大学, 教育学研究科, 教授 (40177275)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 高瀬 淳  岡山大学, 教育学研究科, 教授 (00274035)
熊谷 愼之輔  岡山大学, 教育学研究科, 教授 (30325047)
尾島 卓  岡山大学, 教育学研究科, 准教授 (50293270)
平田 仁胤  岡山大学, 教育学研究科, 准教授 (50582227)
梶井 一暁  岡山大学, 教育学研究科, 教授 (60342094)
山口 健二  岡山大学, 教育学研究科, 教授 (90273424)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥15,990,000 (Direct Cost: ¥12,300,000、Indirect Cost: ¥3,690,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2016: ¥5,590,000 (Direct Cost: ¥4,300,000、Indirect Cost: ¥1,290,000)
Keywords教員養成 / 教育史
Outline of Final Research Achievements

In this study, we tried comparative and historical analysis on the thoughts and systems of teacher training in 19th century Western countries and Japan. Specifically, we analyzed influences or impacts from Germany (Prussia) to France, Russia and Japan in the thoughts and systems of teacher training. The results are follows : France and Russia were influenced in the systems (e.g. teacher system, normal schools ), Japan was influenced in the thoughts (e.g. Herbartianism).

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

教員養成の制度に関しては、これまでも少なからぬ研究が蓄積されてきた。しかしながら、歴史的アプローチをとる研究の多くは、現行制度の整理・理解や新制度移植のためのモデルへの関心からなされたものがほとんどで、いわば現行制度解説のための前史的な位置づけに留まってきた。本研究はこうした状況に対し、教員養成の思想と制度の両面から本格的な比較史研究に取り組み、個別事例的な成果をあげることで、教員養成改革の歴史的必然性と根拠を実証的に把握・解明する作業、すなわち教員養成改革の歴史的到達と課題を明らかにする作業のための基礎的な手がかりを提供しようとしたところに、学術的な意義をもつものである。

Report

(6 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Annual Research Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (9 results) (of which Open Access: 6 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 教員養成に関する比較発達史研究の試み(1)2021

    • Author(s)
      尾上雅信、高瀬 淳、梶井一暁、小林万里子、平田仁胤
    • Journal Title

      岡山大学大学院教育学研究科 研究集録

      Volume: 176 Pages: 1-7

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教員養成に関する比較発達史研究の試み(2)2021

    • Author(s)
      高瀬 淳、尾上雅信、梶井一暁、小林万里子、平田仁胤
    • Journal Title

      岡山大学大学院教育学研究科 研究集録

      Volume: 176 Pages: 9-22

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教員養成に関する比較発達史研究の試み(3)2021

    • Author(s)
      梶井一暁、尾上雅信、高瀬 淳、小林万里子、平田仁胤
    • Journal Title

      岡山大学大学院教育学研究科 研究集録

      Volume: 176 Pages: 23-36

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教員養成における教育哲学の役割2020

    • Author(s)
      平田仁胤
    • Journal Title

      教育学研究紀要(CD-ROM版)

      Volume: 65 Pages: 516-521

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教員養成の国際比較研究2019

    • Author(s)
      尾上雅信、梶井一暁、河野将之、秋永沙穂、瀬良美璃亜、王 運佳
    • Journal Title

      岡山大学大学院教育学研究科 研究集録

      Volume: 171 Pages: 1-12

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 近代中国における教員養成制度に関する一考察2018

    • Author(s)
      尾上雅信、梶井一暁、奥河明子、那 宇晗
    • Journal Title

      岡山大学大学院教育学研究科 研究集録

      Volume: 168 Pages: 1-9

    • NAID

      120006491693

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 明治教育の継承と変革2018

    • Author(s)
      梶井一暁
    • Journal Title

      碧い風(中国電力地域共創本部機関誌)

      Volume: 93 Pages: 12-13

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] ジュール・フェリ改革下の師範学校での児童期・青年期男女の関係性の教授2017

    • Author(s)
      尾上雅信
    • Journal Title

      フランス教育学会紀要

      Volume: 29 Pages: 19-28

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 近世・近代移行期における国民教育の確立と教育観の変化2016

    • Author(s)
      梶井一暁
    • Journal Title

      岡山大学大学院教育学研究科研究集録

      Volume: 163 Pages: 9-19

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] 教員養成に関する比較発達史研究の試み2019

    • Author(s)
      尾上雅信、高瀬 淳、梶井一暁
    • Organizer
      教育史学会(第63回大会:静岡大学)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] A Comparative Study on Teacher Training Systems2019

    • Author(s)
      Masanobu Onoue, Kazuaki Kajii, Yoshitsugu Hirata, Masayuki Kawano, Saho Akinaga,
    • Organizer
      2019 Global Conference on Teacher Education for Education for Sustainable Development
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 社会主義体制下ロシア共和国における教員養成の高等教育化2018

    • Author(s)
      高瀬 淳
    • Organizer
      西日本教育行政学会第40回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ジュール・フェリ改革下の師範学校での児童期・青年期男女の関係性の教授2016

    • Author(s)
      尾上雅信
    • Organizer
      フランス教育学会第34回研究大会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学函館校
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] The Evolution of Drawing Education in Modern Japan2016

    • Author(s)
      山口健二
    • Organizer
      International Conference, Zentralinstitut fur Kunstgeshichite
    • Place of Presentation
      Akademie der Bildenden Kunste, Munchen
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] Drawing Education : Worldwide!2019

    • Author(s)
      Akagi Rikako and Yamaguchi Kenji ( Mino Nanobahvili , Tobias Teutenberg (eds.))
    • Total Pages
      323
    • Publisher
      Heidelberg University Publishing
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 西洋教育史2018

    • Author(s)
      尾上雅信(編)
    • Total Pages
      197
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623084166
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi