Project/Area Number |
16H03766
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Education
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Research Institution | Nagoya Keizai University (2018) Aichi Prefectural University (2016-2017) |
Principal Investigator |
Mochizuki Akira 名古屋経済大学, 人間生活科学部教育保育学科, 教授 (40190954)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
山本 理絵 愛知県立大学, 教育福祉学部, 教授 (60249282)
田川 佳代子 (沖田佳代子) 愛知県立大学, 教育福祉学部, 教授 (10269095)
内田 純一 愛知県立大学, 教育福祉学部, 教授 (10457913)
瀬野 由衣 愛知県立大学, 教育福祉学部, 准教授 (10610610)
吉川 雅博 愛知県立大学, 教育福祉学部, 教授 (20315865)
村田 一昭 愛知県立大学, 教育福祉学部, 准教授 (20381741)
柴田 有記 (大賀有記) 愛知県立大学, 教育福祉学部, 講師 (30708748)
橋本 明 愛知県立大学, 教育福祉学部, 教授 (40208442)
堀尾 良弘 愛知県立大学, 教育福祉学部, 教授 (40326129)
大村 眞依子 (渡邉眞依子) 愛知県立大学, 教育福祉学部, 准教授 (60535285)
宇都宮 みのり 愛知県立大学, 教育福祉学部, 教授 (80367573)
三山 岳 愛知県立大学, 教育福祉学部, 准教授 (80582858)
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Research Collaborator |
USTUNOMIYA minori
WATANABE maiko
OGA yuki
UCHIDA junichi
MURATA kazuaki
HORIO yoshihiro
SENO yui
YOSHIKAWA masahiro
MIYAMA gaku
TAGAWA kayoko
HASHIMOTO akira
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥14,690,000 (Direct Cost: ¥11,300,000、Indirect Cost: ¥3,390,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2017: ¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2016: ¥6,630,000 (Direct Cost: ¥5,100,000、Indirect Cost: ¥1,530,000)
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Keywords | 教育福祉 / ウェルビーイング / スクールソーシャルワーク / 支援専門職 / 人間発達 / 教育学 / 社会福祉 / 社会教育 / ソーシャルワーク / スクールソーシャルワーカー / 社会福祉関係 / 教育系心理学 / 社会学 |
Outline of Final Research Achievements |
The collaboration between education and social welfare is indispensable to solve the problems on lives and human development of people especially children in modern Japan, such as poverty, isolation, suicide, child abuse, bullying and so on. However, it has many difficulties for solving problems by the holistic approach, because of each separate systems and principles and also practical methods. On this study, we set a unified concept of ‘Education Welfare’ to solve specific challenges through collaboration among researchers in the fields of education and social welfare, and have been exploring its basic philosophy and practical methodology. Then we note the school social work as the most appropriate area to achieve our purpose, and built practically the teacher training program.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
研究期間中には、教育学と社会福祉学の両分野による共同研究を、定期的および適宜開催し、諸課題に対する各分野における研究的および実践的なアプローチについて共通理解を形成しつつ、「教育福祉」の理論化に挑戦した。 また、スクールソーシャルワーク教職員研修の実施により、教職員が、配置が進みつつあるスクールソーシャルワーカーとの協働によって課題解決するための基礎的な視点、知識・技術を習得することに貢献するとともに、研修プログラムを開発することができた。同プログラムは公刊予定であり、広く活用される可能性がある。
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