• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Empirical Research of Effective management of Multi-Schools Network

Research Project

Project/Area Number 16H03771
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionNihon University

Principal Investigator

SUETOMI Kaori  日本大学, 文理学部, 教授 (40363296)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 湯田 拓史  宮崎大学, 大学院教育学研究科, 准教授 (20448161)
内山 絵美子  小田原短期大学, その他部局等, 助教 (40740478)
田中 真秀 (眞弓 真秀 / 田中真秀)  川崎医療福祉大学, 医療技術学部, 助教 (50781530)
大野 裕己  滋賀大学, 教職大学院, 教授 (60335403)
本図 愛実  宮城教育大学, 大学院教育学研究科高度教職実践専攻, 教授 (70293850)
川上 泰彦  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 准教授 (70436450)
佐藤 博志  筑波大学, 人間系, 准教授 (80323228)
貞廣 斎子  千葉大学, 教育学部, 教授 (80361400)
Research Collaborator EDGE Karen  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥11,310,000 (Direct Cost: ¥8,700,000、Indirect Cost: ¥2,610,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2017: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2016: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Keywords学校間連携 / クロススクール / 日本 / イギリス / オーストラリア / 学校運営 / 小中連携 / 教育経営 / 単位学校 / 地域教育経営 / アカデミー / 教育資源 / 学校横断型人材 / 小中一貫教育 / 協働 / 小中一貫 / 教育財政 / 学校横断型 / 拡大学校運営
Outline of Final Research Achievements

Rapid prevailing of Cross- School Organisation (CSO) is a feature of this changing century. There are varieties of CSO among advanced countries. We define CSO as multi- schools networking which share educational resources.
We mainly compare the United Kingdom,Australia and Japan.In each countries, the central governments go ahead with school CSO policy.While there are many successful cases in Expanding CSO provide many successful cases, simultaneously it is sometimes criticized from stake holders. Especially in Japan, the Ministry of Education and local authorities emphasizes effectiveness of NSC and introduce good practices. are introduced, However, thorough our three- years research, in some cases, headteachers and school governors lose their purpose and leadership in CSO because of a lack of a macro improvement model and a leadership model.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

(1)クロススクール型教育経営の定義の明確化、本研究の成果としては、まずクロススクール型教育経営の定義を明確化したという理論的な成果がある。このほかの具体的意義は以下のとおりである。
(2)クロススクール型教育経営がなぜ先進国で導入されるのかの分析モデル提示とそれによる日本国内およびイギリス・オーストラリアの事例分析、(3)日本における学校間連携の自己目的化という課題、(4)日本のクロススクール型教育経営の普遍性と特殊性、(5)日本におけるクロススクール型教育経営の詳細なケーススタディ、(6)クロススクール型教育経営の単位学校にとってのメリットの少なさ、(7)日本の構造的課題。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Annual Research Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (12 results) (of which Peer Reviewed: 8 results,  Open Access: 6 results) Presentation (3 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 小中学校との関係でとらえる2019年2019

    • Author(s)
      川上泰彦
    • Journal Title

      高校教育

      Volume: 52(1) Pages: 44-47

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教育経営学の伝統と刷新 : 欧米キャッチアップからグローバルなアリーナへ2018

    • Author(s)
      佐藤博志
    • Journal Title

      日本教育経営学会紀要

      Volume: 60 Pages: 98-110

    • NAID

      130007669367

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 再編対象としての「校内研修」 : OJTとしての意義と課題2018

    • Author(s)
      湯田拓史
    • Journal Title

      宮崎大学教育文化学部附属教育協働開発センター研究紀要

      Volume: 26 Pages: 173-182

    • NAID

      120007120852

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小中一貫教育の設置形態・運営及び教育課程に関する一考察―創設期における義務教育学校の教育課程等に着目して2018

    • Author(s)
      田中真秀・佐久間邦友
    • Journal Title

      医療福祉学会誌

      Volume: 27(2) Pages: 359-367

    • NAID

      120006479303

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 学校規模・統合経験と教育活動との関係分析―教員のローカ ル・ノレッジに着目して-2017

    • Author(s)
      貞広斎子
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 66 Pages: 261-267

    • NAID

      120006482669

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教育にかかる資源調達・配分をめぐる政策論議の方向性2017

    • Author(s)
      貞広斎子
    • Journal Title

      日本教育行政学会年報

      Volume: 43 Pages: 182-185

    • NAID

      130007617822

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 次期学習指導要領が求める教員の資質能力と教員養成・現職研修制度の課題2017

    • Author(s)
      大野裕己
    • Journal Title

      教育制度学研究

      Volume: 24 Pages: 33-34

    • NAID

      130008102919

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 市町村レベルの教育にかかる資源調達・配分方法の多様化2017

    • Author(s)
      大野裕己
    • Journal Title

      日本教育行政学会年報

      Volume: 43 Pages: 190-193

    • NAID

      130007617164

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 新たな学校像における教育の専門性(1)-アメリカの事例から,2017

    • Author(s)
      大野裕己
    • Journal Title

      日本教育経営学会紀要

      Volume: 59 Pages: 102-108

    • NAID

      130007410107

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 高大接続改革をめぐる研究動向レビュー―大学での選抜と学び、高校での指導と進路意識を中心に―2017

    • Author(s)
      三浦泰子・川上泰彦
    • Journal Title

      兵庫教育大学学校教育学研究

      Volume: 30 Pages: 197-208

    • NAID

      120006368478

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 予算財務を通じた学校経営ビジョンの共有と実現2017

    • Author(s)
      大野裕己
    • Journal Title

      学校事務

      Volume: 63 Pages: 30-34

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日本における全国的な学力調査 : オ一ストラリアとの比較2016

    • Author(s)
      佐藤博志
    • Journal Title

      筑波大学教育学系論集

      Volume: 41 Pages: 1-14

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 教育経営とクロススクール―日本とイギリスのケーススタディを中心に―2018

    • Author(s)
      末冨芳、内山絵美子、大野裕己、佐藤博志、田中真秀、湯田拓史
    • Organizer
      日本教育経営学会第58回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] イギリスのアカデミー化政策と地方行政-現状と課題2018

    • Author(s)
      植田みどり
    • Organizer
      日本教育行政学会第53回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育経営とクロススクール―理論の整理と日本・オーストラリアの先進事例の検討―2017

    • Author(s)
      末冨芳、佐藤博志、川上泰彦、内山絵美子、大野裕己、貞広斎子、田中真秀、本図愛実、本多正人、湯田拓史
    • Organizer
      日本教育経営学会第57回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 教育経営学の研究動向2018

    • Author(s)
      日本教育経営学会編
    • Total Pages
      215
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762028137
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 現代教育改革と教育経営2018

    • Author(s)
      日本教育経営学会編
    • Total Pages
      247
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762028113
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 子どもの貧困対策と教育支援 より良い政策・連携・協働のために2017

    • Author(s)
      末冨芳
    • Total Pages
      384
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750345703
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 新・教育の制度と経営2017

    • Author(s)
      本図愛実・末冨芳
    • Total Pages
      184
    • Publisher
      学事出版
    • Related Report
      2016 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-15  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi