• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Pedagogical values of youth work which values 'spaces' where young people live and work collectively : Comparative study between Japan, UK, Finland and Denmark

Research Project

Project/Area Number 16H03772
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionHosei University

Principal Investigator

Hiratsuka Maki  法政大学, 社会学部, 教授 (10224289)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 宮崎 隆志  北海道大学, 教育学研究院, 教授 (10190761)
横井 敏郎  北海道大学, 教育学研究院, 教授 (40250401)
岡 幸江  九州大学, 人間環境学研究院, 教授 (50294856)
南出 吉祥  岐阜大学, 地域科学部, 准教授 (70593292)
乾 彰夫  東京都立大学, 人文科学研究科, 客員教授 (90168419)
原 未来  滋賀県立大学, 人間文化学部, 准教授 (90760603)
石野 由香里  早稲田大学, 平山郁夫記念ボランティアセンター, 講師(任期付) (20734081)
大串 隆吉  東京都立大学, 都市教養学部, 客員教授 (70086932)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥15,600,000 (Direct Cost: ¥12,000,000、Indirect Cost: ¥3,600,000)
Fiscal Year 2019: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2017: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2016: ¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Keywords若者支援 / ユースワーク(Youth Work) / 場づくり / 日欧比較 / ストーリーテリング(Storytelling) / ドキュメンテーション / ユースワーク(Youth Work) / ストーリーテリング(Storytelling) / Youth Work / 場 / 国際比較 / Social Pedagogy / ユースワーク / 実践記録 / social pedagoty / social pedagogy
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to clarify the pedagogical value of youth work which "creates a place" in the "individualization" of youth support, and to clarify the professionalism and environment that fosters the professionalism. Interviews and visits were conducted at four organisation in Japan, as well as in fields in the United Kingdom, Finland and Denmark.
The output of this study is to derive a model of ‘Storytelling to Documentation’ as a method to clarify the pedagogical value of "creating a place" youth work, and to develop the professionalism of the work. In order to raise the issue, a report was held at an international conference, an e-book "Creating a place for youth work" was published, and an international seminar was held in Japan.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

若者支援実践では、ともすれば、若者個人への支援やその結果としての変化を着目しがちであるが、本研究では、人の育ちにおける‘関係性と場(環境)’の意味に着目し、‘場をつくる’若者支援というアプローチを設定したことに第一の意義がある。
加えて、研究を通じて、<Storytelling(実践の語り)からDocumentation(実践記録)へ>という仮説的モデルを導出し、‘場をつくる’若者支援の教育的価値を社会的に明示すると同時に、実践者の専門性を育成する手法を提示したことが第二の意義である。この仮説モデルの有効性は、本科研に引き続き採択された次期科研において国内外で検証を行う予定である。

Report

(5 results)
  • 2020 Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Annual Research Report
  • Research Products

    (33 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (15 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 2 results) Presentation (13 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results,  Invited: 6 results) Book (3 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Int'l Joint Research] Kings College London(英国)

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「地域学習」再考ー社会教育における「共同」の視点から2020

    • Author(s)
      岡 幸江
    • Journal Title

      教育学研究

      Volume: 87巻4号 Pages: 92-105

    • NAID

      130008105813

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 高校内居場所カフェという実践2020

    • Author(s)
      横井敏郎
    • Journal Title

      教育

      Volume: 893 Pages: 88-93

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 地域社会教育学としてのSocial Pedagogyの展開可能性2019

    • Author(s)
      宮崎隆志
    • Journal Title

      社会教育研究

      Volume: 37 Pages: 1-8

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 若者と居場所をつくるー日欧のユースワークの現場から2019

    • Author(s)
      平塚 眞樹
    • Journal Title

      生涯発達研究

      Volume: 11 Pages: 25-36

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] Composition of the Discussion on the “Act on Securing Educational Opportunities Equivalent to Ordinary Education at the Stage of Compulsory Education” in Japan: The Struggle of Going Beyond Schools2018

    • Author(s)
      横井敏郎
    • Journal Title

      THE JAPANESE JOURNAL OF EDUCATIONAL RESEARCH

      Volume: 85 Issue: 2 Pages: 186-195

    • DOI

      10.11555/kyoiku.85.2_186

    • ISSN
      0387-3161, 2187-5278
    • Year and Date
      2018-06-30
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] インタビューにおける実践性2018

    • Author(s)
      南出吉祥
    • Journal Title

      岐阜大学地域科学部研究報告

      Volume: 第42号 Pages: 35-52

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 地域づくりと若者支援との結びつき2018

    • Author(s)
      南出吉祥
    • Journal Title

      教育

      Volume: 第866号 Pages: 5-9

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 若者の大人への移行と地域―若者意向調査から見える課題と可能性2017

    • Author(s)
      乾彰夫
    • Journal Title

      大分大学経済学部地域経済研究センター『地域と経済』

      Volume: 10号 Pages: 4-25

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 怒りを表現すること―もう一つのキャリア教育2017

    • Author(s)
      乾彰夫
    • Journal Title

      教育

      Volume: 863号 Pages: 5-11

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 若者支援において社会教育が果たしうる役割2017

    • Author(s)
      南出吉祥
    • Journal Title

      岐阜大学地域科学部研究報告

      Volume: 第41号 Pages: 113-126

    • NAID

      120006342345

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「若者支援」の担い手の多様性2017

    • Author(s)
      南出吉祥
    • Journal Title

      岐阜大学地域科学部研究報告

      Volume: 第41号 Pages: 127-143

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 若者支援実施団体の多様性とその下での社会教育の位置づけ2017

    • Author(s)
      南出吉祥
    • Journal Title

      日本の社会教育

      Volume: 第60集 Pages: 209-218

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 若者の生きづらさに抗する「協同実践」の展開2017

    • Author(s)
      南出吉祥
    • Journal Title

      月刊社会教育

      Volume: 第737号 Pages: 11-16

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] Transition systems and non-standard employment in early career: comparing Japan and Switzerland2016

    • Author(s)
      Christian Imdorf, Laura Alexandra Helbling & Akio Inui
    • Journal Title

      Journal of Education and Work

      Volume: 14 Issue: 5 Pages: 1-15

    • DOI

      10.1080/13639080.2016.1243234

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 学校から社会への移行期間延長と青年期教育の課題2016

    • Author(s)
      乾彰夫
    • Journal Title

      発達心理学研究

      Volume: 27 Pages: 335-345

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 若者支援実践の専門性を支える社会的環境欧州3カ国におけるYouth Worker/Social Pedagogueをめぐる分析2019

    • Author(s)
      平塚眞樹、横井敏郎、南出吉祥、原未来、乾彰夫、岡幸江
    • Organizer
      日本教育学会78回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] An Attempt to clarify a Community's Interactive Education World in Japan: From the Perspective of Lifelong Learning and Responsive Relationships’2019

    • Author(s)
      Sachie Oka
    • Organizer
      The 20th International Conference on Education Research, Seoul National University
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 教育機会確保法の可能性と課題―夜間中学に焦点を当てて―2019

    • Author(s)
      横井敏郎
    • Organizer
      日本教育制度学会第27回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] How Young People Experience Their Transition in Different Social settings? : A comparative Study of Japan and UK2018

    • Author(s)
      Akio Inui, Masahiko Sano, Maki Hiratsuka, Takeshi Hori, Akihiko Higuchi, Yoshie Miura, Andy Biggart
    • Organizer
      International Sociology Association 2018 Congress
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Emerging Inequality and Epistemological Fallacy: Andy Furlong and Japanese Young People2018

    • Author(s)
      Akio Inui, Maki Hiratsuka
    • Organizer
      International Sociology Association 2018 Congress
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Story Telling in the UK & Japan2018

    • Author(s)
      Bernard Davies, Tania de St Croix, Maki Hiratsuka, Misako Yokoe, Fumiyuki Nakatsuka
    • Organizer
      Transformative Youth Work International Conference
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] How do we explore and present outcomes and significance of youth work? : Counter-documentation of youth work as story-telling in Japan2018

    • Author(s)
      Maki Hiratsuka, Akio Inui, Fumiyuki Nakatsuka, Misako Yokoe, Yoshinari MInmide, Miki Hara,
    • Organizer
      Transformative Youth Work International Conference
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 伝承の子育てにおける応答の知とその多層性をめぐって2018

    • Author(s)
      岡 幸江
    • Organizer
      日本社会教育学会第65回研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ひきこもり支援の動向と当事者活動の活性化について2017

    • Author(s)
      南出吉祥
    • Organizer
      生活指導学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 現代日本の義務教育の拡散―制度外教育機会・規制緩和の観点から―2017

    • Author(s)
      横井敏郎
    • Organizer
      日本教育制度学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] How Early School Leavers Experience Their Transition-Comparative Study of Japan and UK20172017

    • Author(s)
      乾彰夫、佐野正彦、樋口明彦、平塚眞樹、堀健志、三浦芳恵
    • Organizer
      国際ワークショップ「早期離学者の学校から仕事への移行をめぐる日英、日独の比較―パネル調査データをもとに」
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 若者の人権を保障する‘社会’とは~経済格差の広がりと大学2016

    • Author(s)
      平塚眞樹
    • Organizer
      奈良女子大学平成28年度人権問題研究集会
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 誰がどのようなリスクを抱えているか~家族背景 / ジェンダー / 地域2016

    • Author(s)
      乾彰夫
    • Organizer
      日本学術会議公開シンポジウム・若者の生活保障のために何が必要か―ナショナルミニマムとローカルオプティマムの観点から―
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Invited
  • [Book] 教育行政学(第3版)2020

    • Author(s)
      横井 敏郎
    • Total Pages
      280
    • Publisher
      八千代出版
    • ISBN
      9784842917849
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 若者支援の場をつくる2019

    • Author(s)
      平塚眞樹編,若者支援とユースワーク研究会著
    • Total Pages
      134
    • Publisher
      Amazon Kindle
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 危機のなかの若者たち―教育とキャリアに関する5年間の追跡調査2017

    • Author(s)
      乾彰夫・本田由紀・中村高康・佐野正彦・木戸口正宏・樋口明彦・横井敏郎・上間陽子・安宅仁人・片山悠樹・芳澤拓也・藤田武志・児島功和・竹石聖子・有海拓巳・平塚眞樹・南出吉祥
    • Total Pages
      410
    • Publisher
      東京大学出版会
    • ISBN
      9784130513371
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] イギリスのユースワーカーと考える子ども・若者が育つ場づくり~What is Youth Work?2019

    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi