• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on the feasibility of teachers' collaboration with support staffs

Research Project

Project/Area Number 16H03773
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionMeisei University

Principal Investigator

HIGUCHI nobumoto  明星大学, 教育学部, 教授 (00533134)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 青木 純一  日本女子体育大学, 体育学部, 教授 (10389869)
坪谷 美欧子  横浜市立大学, 都市社会文化研究科, 准教授 (80363795)
Research Collaborator MAEHARA KENJI  
SUDOU KOUSUKE  
KANBAYASI TOSIYUKI  
IWASAWA MASAKAZU  
SANO ASATAROU  
HORIUCHI MASASI  
NAKANO SANAE  
MAEDA MUGIHO  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥8,580,000 (Direct Cost: ¥6,600,000、Indirect Cost: ¥1,980,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2017: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2016: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Keywords多忙化縮減 / 支援スタッフとの連携 / 多職種協働 / 働き方改革 / 支援スタッフとの連携協力 / 複雑・多様化する教育課題 / 働き方改革の方向性 / 教員の多忙化 / 支援スタッフ / 連携協力 / 業務の精選 / 支援スタッフの勤務環境 / 教員との連携協力 / 国内意識調査 / 実地ヒアリング調査 / ワークライフバランス / 労働時間貯蓄制度 / 給与特別措置法 / 学校経営 / 教員の多忙化解消 / 支援スタッフとの協働
Outline of Final Research Achievements

We conducted surveys of teachers and support staff in several prefectures of Japan and we realized as follows. In order to relieve Japanese teachers’ workload, it is important to collaborate with teachers and various support staff with expertise such as school counselors, Japanese language instructors, school librarians, club instructors, and learning assistants. The collaboration will also promote resolving the problems in Japanese schools which become more and more complex and various, and relieving Japanese teachers' workload. Moreover, in order to promote the collaboration, it is important to expand the placement of the support staff and improve the employment and working environment of the staff.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学校における働き方改革は、喫緊の重要な政策課題となる中で、教員が子どもたちへの教育指導に専念できる体制を構築するために、外部支援スタッフの配置拡充が不可欠であるとともに、複雑化・多様化する教育課題への適切な対処を図るためにも、それぞれの教育課題に専門性を有する外部支援スタッフの有効活用が求められていることを大規模な実態調査により明らかにした。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Annual Research Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2018 2017 2016

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 2 results) Presentation (1 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 教員の勤務時間と給与の歴史的変遷とその評価2016

    • Author(s)
      樋口 修資
    • Journal Title

      日本における教職員の働き方・労働時間の実態に関する研究委員会報告書

      Volume: ー Pages: 1320-1320

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教職員の多忙化の現状、要因、多忙化対策の課題2016

    • Author(s)
      青木純一
    • Journal Title

      日本における教職員の働き方・労働時間の実態に関する研究委員会報告書

      Volume: - Pages: 159168-159168

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] 専門スタッフとの連携が教員の業務負担軽減に与える効果検証2017

    • Author(s)
      樋口修資 神林寿幸
    • Organizer
      日本教育行政学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 多忙化縮減をめざす学校と支援スタッフの連携協力の在り方に関する調査研究2018

    • Author(s)
      樋口 修資、青木純一、坪谷美欧子、前原健二、須藤康介、神林寿幸、前田麦穂、岩澤政和、佐野朝太郎、堀内正志、中野早苗
    • Total Pages
      186
    • Publisher
      株)ポートサイド印刷
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 支援スタッフで学校は変わるのか~教員との協働に関する実態調査から2018

    • Author(s)
      樋口修資、青木純一、坪谷美欧子編著
    • Total Pages
      122
    • Publisher
      株)アドバンテージサーバー
    • ISBN
      9784864460507
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 支援スタッフで学校は変わるのか2018

    • Author(s)
      樋口修資・青木純一・坪谷美欧子編著
    • Total Pages
      123
    • Publisher
      株)アドバンテージサーバー
    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi