Comprehensive research on the policy acceptance process at schools regarding subjectification of morals and the conservatism of education
Project/Area Number |
16H03788
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Sociology of education
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Research Institution | Tokoha University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
中村 瑛仁 大阪大学, 人間科学研究科, 講師 (30756028)
川村 光 関西国際大学, 教育学部, 教授 (50452230)
冨江 英俊 関西学院大学, 教育学部, 教授 (70366805)
越智 康詞 信州大学, 学術研究院教育学系, 教授 (80242105)
鈴木 和正 常葉大学, 教育学部, 准教授 (80759077)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥15,990,000 (Direct Cost: ¥12,300,000、Indirect Cost: ¥3,690,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2016: ¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
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Keywords | 道徳の教科化 / 特別の教科 道徳 / 道徳教育の実施状況 / 道徳の授業 / 教職の脱政治化 / 欧州諸国の道徳教育 / 道徳教育に関する質問紙調査 / 道徳の教科構造 / カラフルな学校 / 道徳の授業の実施実績調査 / 道徳教育 / 教育改革 / 市民性の教育 / 市民を育てる教育 / ドイツの市民性教育 / チェコの市民性教育 / 海外の学校等視察調査報告 / 教師文化 / 教員組織 / 市民性教育 / スイスの教育 / 教職の自律性 / 市民社会の教育 / ドイツの教育 / 教師の意識調査 / 教育の保守化 / 教育社会学 |
Outline of Final Research Achievements |
Moral education, which has been implemented in Japan since the post-war period in compulsory education in a form different from that of a school subject, became a 'special subject - morality' from the 2018 academic year. Questionnaires were conducted in 2016 and 2021 to generate basic data for a comparative study of moral education before and after its subjectification. Moral education in other countries was also examined, which revealed that it is organised based on the political and social context of each country. Furthermore, the process of lesson planning by teachers in Japan was practically observed using action research methods to examine how much practical interest schools have taken in accepting the subjectification of morals.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
現在我が国は、エビデンスに基づく教育の改善・更新を推奨している。道徳の教科化についても、その効果や結果を検証するためにはデータが必要である。本研究はそのための基礎資料を作ることを目的とし、教科化前後の質問紙調査データ、我が国の道徳教育を相対化するための海外の実践の視察データ、現場における授業実践記録等、多面的な検証に利用できるデータを作成した。また、それらを用いた分析により、海外の道徳教育改革と日本の教科化という道徳教育改革の質の違いと、教育施策を児童生徒のための施策に作り直す我が国の学校現場の力に迫ることを試みた。
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Report
(6 results)
Research Products
(19 results)