Development and analysis of new Learning Materials and Curriculum that Combine Learning Processes with the History of Japanese Writing System
Project/Area Number |
16H03794
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Education on school subjects and activities
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Research Institution | Niigata University |
Principal Investigator |
SUZUKI Megumu 新潟大学, 人文社会科学系, 教授 (60163010)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
森 美智代 福山市立大学, 教育学部, 准教授 (00369779)
松崎 正治 同志社女子大学, 現代社会学部, 教授 (20219421)
田中 宏幸 安田女子大学, 文学部, 教授 (40278966)
磯貝 淳一 新潟大学, 人文社会科学系, 准教授 (40390257)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥8,450,000 (Direct Cost: ¥6,500,000、Indirect Cost: ¥1,950,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2016: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
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Keywords | 教育学 / 国語教育 / 日本語学 / 日本語書記史 / 古典教材開発 / 国語の特質 / 思考様式 / 言語文化共同体 / 古典教材の開発 / カリキュラム開発 / 論理的思考力 / アクティブラーニング / 学びのプロセス / 思考様式の解明 / 学習材・カリキュラム / 開発と検証 / 「書くこと」教育 / 学習材 / カリキュラム / 開発・検証 |
Outline of Final Research Achievements |
This study aims to develop new Japanese teaching materials using classical literature. In this study, we emphasized the historical transition of the Japanese writing system. That is the fact that different styles of writing systems have existed simultaneously throughout each era. We examined different texts of the same source, and clarified differences in thinking style based on the following viewpoints.(1 spoken language and writing language, (2 Chinese writing style `kanbun-kundokubun` and Japanese writing style`wabun`. Based on the results, we developed learning materials and conducted verification classes.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では、日本語話者にとって、その自明性を問うことが難しい思考のレベルにおいて学習者を縛っている「国語の特質」を明らかにしようとするものである。この「国語の特質」を日本語の歴史的変遷の中に見出すことで古典を教材化するための調査研究を行った。こうした教材による学習を通して、学習者は自らの言語活動についても自覚的に捉え直すこととなる。また、自分自身が読み・書くこと、考えることに影響を与え、また変容させうる可能性が古典の中にあることを知る古典学習は、「読み・書く」言語活動における思考(ものの見方・考え方)の深化を促す学習の可能性を開く。
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Report
(4 results)
Research Products
(64 results)
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[Book] 安田文芸論叢・第三輯2018
Author(s)
田中宏幸
Total Pages
265
Publisher
安田女子大学日本文学科事務局
ISBN
9784902782103
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