• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An Elucidation of the Diverse Situations of Students with Selective Mutism and a Discussion of Individually Adapted Support Methods

Research Project

Project/Area Number 16H03808
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

SONOYAMA Shigeki  筑波大学, 人間系, 教授 (90226720)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 下山 真衣  信州大学, 学術研究院教育学系, 助教 (00609620)
濱口 佳和  筑波大学, 人間系, 教授 (20272289)
松下 浩之  山梨大学, 大学院総合研究部, 准教授 (30633789)
江口 めぐみ  東京成徳大学, 応用心理学部, 准教授 (40550570)
酒井 貴庸  甲南女子大学, 人間科学部, 講師 (50744108)
関口 雄一  山形大学, 地域教育文化学部, 講師 (70758820)
奥村 真衣子  信州大学, 学術研究院教育学系, 助教 (60824919)
趙 成河  筑波大学, 人間系, 特任助教 (20825070)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥11,830,000 (Direct Cost: ¥9,100,000、Indirect Cost: ¥2,730,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2016: ¥7,280,000 (Direct Cost: ¥5,600,000、Indirect Cost: ¥1,680,000)
Keywords選択性緘黙 / 場面緘黙 / 支援 / 困難 / 在籍率 / 困難状況 / 初期対応 / 教育相談 / 特別支援教育 / 情緒障害
Outline of Final Research Achievements

A diverse range of states of selective mutism exist, and methods to support them have not yet been systematically formulated. We conducted a questionnaire survey, field survey, interview survey, and case study, which were mainly aimed at clarifying school enrollment rates and difficulties at school as well as developing individually adapted assessment and support methods. Results indicated that the school enrollment rate was 0.21% among kindergarten, elementary, and lower secondary school students and that the number of girls was greater at a ratio of 1:2.1. Moreover, 39.7% of all schools had at least one student with selective mutism. The students faced difficulties at school not only with situations that required speaking but also with group activities, physical education, recess, and events. The case studies suggested the need to provide support centered on gradual exposure for younger children and to provide support using cognitive behavioral therapy for older children.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

選択性緘黙の児童生徒が幼稚園や小・中学校に1名以上在籍する学校は3割から4割であり、決して少ない状況ではなく、どの学校でも特別支援が必要であることが示唆された。また学校場面での困難は多様であり、一人ひとりの状態に応じた支援が必要であると言える。個別的な心理治療アプローチとしては段階的エクスポージャー法が基本と言えるが、支援の経過の中で明らかになった一人ひとりの状態像に応じた工夫が必要である。年長児には認知行動療法的アプローチを工夫する必要がある。
選択性緘黙についての正しい情報を学校関係者が共有し、学校生活が有意義なものとなるような体制作りが急務であると言える。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Annual Research Report
  • Research Products

    (28 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (14 results) (of which Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 8 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (12 results) (of which Invited: 2 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 場面緘黙を示す幼児に対するクリニック型行動的介入の初期段階における刺激フェイディング法及び随伴性マネジメントの適用2019

    • Author(s)
      趙成河・園山繁樹
    • Journal Title

      障害科学研究

      Volume: 43 Pages: 183-192

    • NAID

      130007722596

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] わが国における保育場面で場面緘黙を示す幼児の支援に関する文献的検討2019

    • Author(s)
      藤原あや・園山繁樹
    • Journal Title

      障害科学研究

      Volume: 43 Pages: 125-136

    • NAID

      120006726465

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A study on the enrollment rate of children with selective mutism in kindergarten, elementary school, and lower secondary school in Japan2019

    • Author(s)
      Matsushita Hiroyuk, Okumura Maiko, Sakai Takanobu, Shimoyama Mae, Sonoyama Shigeki
    • Journal Title

      Journal of Special Education Research

      Volume: 8

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日本における場面緘黙児への支援に関する検討―2001―2015年の論文を対象として―2019

    • Author(s)
      水野雅之・関口雄一・臼倉瞳
    • Journal Title

      カウンセリング研究

      Volume: 51

    • NAID

      130007782540

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 場面緘黙の女児とその母親に対する支援過程―第1報―2019

    • Author(s)
      関口雄一・新井里菜・工藤吉貴
    • Journal Title

      山形大学心理教育相談室紀要

      Volume: 17 Pages: 1-9

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 選択性緘黙に対する大学生の理解と支援観の検討2019

    • Author(s)
      江口めぐみ
    • Journal Title

      東京成徳大学臨床心理学研究

      Volume: 18

    • NAID

      40022552107

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] カナダにおける選択性緘黙に対する治療アプローチーMcMaster Children's Hospitalの視察を通してー2018

    • Author(s)
      松下浩之・佐藤久美・趙成河・奥村真衣子・酒井貴庸・下山真衣・園山繁樹
    • Journal Title

      山梨障害児教育学研究紀要

      Volume: 12 Pages: 106-129

    • NAID

      120006801786

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 選択性緘黙の有病率に関する文献的検討2018

    • Author(s)
      趙成河・園山繁樹
    • Journal Title

      障害科学研究

      Volume: 42 Pages: 227-236

    • NAID

      130007496293

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] いじめ被害から選択性緘黙となった女子中学生への心理臨床的支援過程(1)-行動療法諸技法の統合的適用-2018

    • Author(s)
      濱口佳和・江口めぐみ
    • Journal Title

      筑波大学発達臨床心理学研究

      Volume: 29 Pages: 1-17

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 場面緘黙を主訴とする男児への支援過程-母親との分離が困難だった事例の検討-2018

    • Author(s)
      関口雄一・梅津直子・藤原健志・濱口佳和
    • Journal Title

      筑波大学発達臨床心理学研究

      Volume: 29 Pages: 19-28

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 選択性緘黙の学校場面における困難状況の理解と教師やクラスメイトに求める対応-経験者への質問紙調査から-2018

    • Author(s)
      奥村真衣子・園山繁樹
    • Journal Title

      障害科学研究

      Volume: 42 Pages: 91-103

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 大学生における選択性緘黙への認識に関する調査2018

    • Author(s)
      江口めぐみ
    • Journal Title

      立正大学臨床心理学研究

      Volume: 16 Pages: 31-39

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 選択性緘黙を示す小学生の担任、母親および特別支援教育 コーディネーターへのコンサルテーション2017

    • Author(s)
      園山繁樹
    • Journal Title

      障害科学研究

      Volume: 41 Pages: 195-208

    • NAID

      130006147548

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Q&A 場面緘黙症とはなんですか?2016

    • Author(s)
      園山繁樹
    • Journal Title

      健

      Volume: 45 Pages: 39-41

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校場面における選択性緘黙の実態把握に関する調査研究―総合的観点からの症状理解―2018

    • Author(s)
      奥村真衣子・園山繁樹
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 場面緘黙の理解と支援2018

    • Author(s)
      園山繁樹
    • Organizer
      第45回兵庫県情緒障害教育研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 発達障害と場面緘黙-その理解と支援上の課題-2018

    • Author(s)
      加藤哲文・高木潤野・岩本佳世・大森五月・園山繁樹
    • Organizer
      日本LD学会第27回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 選択性緘黙幼児に対する教育相談場面における刺激フェイディング法の適用2017

    • Author(s)
      趙成河・園山繁樹
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼・小・中学校における選択性緘黙に関する質問紙調査(Ⅰ)―在籍状況および学校における困難と支援の課題について―2017

    • Author(s)
      松下浩之・酒井貴庸・奥村真衣子・下山真衣・園山繁樹
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼・小・中学校における選択性緘黙に関する質問紙調査(Ⅱ)-支援体制の整備状況と今後の課題―2017

    • Author(s)
      奥村真衣子・松下浩之・酒井貴庸・下山真衣・園山繁樹
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 応用行動分析の活用ー改めて見直す心理教育アセスメントー2017

    • Author(s)
      園山繁樹
    • Organizer
      日本臨床発達心理士会第13回全国大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 場面緘黙(選択性緘黙)のケア2017

    • Author(s)
      園山繁樹
    • Organizer
      日本発達臨床心理士会埼玉支部研修会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 選択性緘黙の有病率に関する文献的検討2017

    • Author(s)
      趙成河・園山繁樹
    • Organizer
      障害科学学会第12回大会
    • Place of Presentation
      筑波大学(茨城県つくば市)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本の小学生の主張性と適応(自主シンポジウム・話題提供)2016

    • Author(s)
      濱口佳和
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松(香川県高松市)
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 選択性緘黙のある子どもへの支援ー支援事例の検討から支援の多様性を考えるー(自主シンポジウム)2016

    • Author(s)
      園山繁樹・関口雄一・臼倉瞳・濱口佳和・加藤哲文
    • Organizer
      日本特殊教育学会第54回大会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟県新潟市)
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本における場面緘黙児への支援に関するシステマティックレビュー―2001年ー2015年の論文を対象として―2016

    • Author(s)
      水野雅之・関口雄一・臼倉瞳
    • Organizer
      日本カウンセリング学会第49回大会
    • Place of Presentation
      山形大学(山形県山形市)
    • Year and Date
      2016-08-27
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 場面緘黙の子どもの治療マニュアル-統合的行動アプローチ-2018

    • Author(s)
      R・リンジー・バーグマン(原著者)、園山繁樹(監訳者)、奥村真衣子・趙成河、他(分担訳者)
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      二瓶社
    • ISBN
      4861080827
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 障害者心理学2017

    • Author(s)
      下山真衣(太田 信夫監修、柿澤 敏文編集)
    • Total Pages
      170
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      4762829846
    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi