• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Longitudinal Study on Typing and Intervention Effects of Hearing Impaired Children with ASD

Research Project

Project/Area Number 16H03809
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionTokyo Gakugei University

Principal Investigator

HAMADA Toyohiko  東京学芸大学, 教育学部, 教授 (80313279)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 長南 浩人  筑波技術大学, 障害者高等教育研究支援センター, 教授 (70364130)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥14,690,000 (Direct Cost: ¥11,300,000、Indirect Cost: ¥3,390,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥10,790,000 (Direct Cost: ¥8,300,000、Indirect Cost: ¥2,490,000)
Keywords合併 / 聴覚障害 / ASD / 談話 / 視線分析 / 全国調査 / 指導法 / 合併障害 / 談話分析 / 合併事例 / 視線 / コミュニケーション / 発達障害 / ASD / 障害の発見 / 手話 / SST / 特別支援教育 / 視線解析
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to develop a teaching method by understanding the actual conditions of hearing-impaired children with ASD and examining the relationship between discourse characteristics and gaze. A national survey found 5.5 times the number of hearing-impaired children, and the number is increasing.
We have found that their discourse has fewer conjunctions and fewer words per sentence. Gaze analysis showed no significant difference between groups. Therefore, we analyzed extreme cases by eye analysis. Children who saw a particular object for a long time tended to talk about fantasy (not shown). The children, who looked equally, could not tell the story the illustration meant.
For four years, we provided long-term guidance to children with complications and presented the teaching methods developed there at the workshop.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

ASDのために視線が合わないことは視覚的なコミュニケーション(手話や読話)への依存度の高い聴覚障害児にはその影響が一層大きいことは想像に難くない。しかしながら、単一障害とどのような側面が異なるのかについては未整理であり、そのことが、合併事例に対する具体的で効果的な教育的介入を十分にできないでいる一因となっている。本研究において合併児の談話と視線の3つのパタンが示され、それぞれに応じた指導実践が行われた。典型事例を基に指導方法を体系的に整理することは、まさに今日教育現場が求めている知見を提供するものである。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Annual Research Report
  • Research Products

    (29 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016 Other

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 5 results) Presentation (17 results) Book (2 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 聴覚障害幼児の音韻分解能力の発達と口形・視線との関連における検討2020

    • Author(s)
      森﨑茜,濵田豊彦
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要 総合教育科学系Ⅱ

      Volume: 71 Pages: 365-374

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 特別支援教育制度開始以降の発達障害の可能性のある聴覚特別支援学校在籍児に関する研究2019

    • Author(s)
      大鹿綾,渡部杏菜,濵田豊彦
    • Journal Title

      聴覚言語障害

      Volume: 48 (2) Pages: 91-105

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ASD児・聴覚障害児の視覚認知に関する文献検討2018

    • Author(s)
      岩田能理子,濵田豊彦
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要 総合教育科学系Ⅱ

      Volume: 69 Pages: 243-254

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 難聴通級指導教室通級児の聴覚活用及びコミュニケーションにおける困難の様相に関する調査―SR(復唱)課題による検討―2018

    • Author(s)
      鈴木友里恵,濵田豊彦
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要 総合教育科学系Ⅱ

      Volume: 69 Pages: 255-266

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 通級指導学級に通うASD児の談話の特徴2017

    • Author(s)
      石坂光敏,濵田豊彦,熊井正之,大鹿綾,稲葉啓太
    • Journal Title

      聴覚言語障害

      Volume: 46 Pages: 45-53

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 聴覚障害児の韻律情報の活用に関する検討2017

    • Author(s)
      喜屋武 睦, 濵田 豊彦, 澤 隆史
    • Journal Title

      音声言語医学

      Volume: 58 Pages: 317-325

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ASD児・聴覚障害児のナラティブに関する文献検討2017

    • Author(s)
      岩田能理子,濵田豊彦,喜屋武睦,天野貴博,鈴木友里恵,石坂光敏
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要 総合教育科学系Ⅱ

      Volume: 68 Pages: 245-256

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 発達障害様の困難を示す聴覚障害児に対する教材及び支援方法の工夫に関する一考察(2)2017

    • Author(s)
      喜屋武睦,濵田豊彦,天野貴博,岩田能理子,鈴木友里恵
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要 総合教育科学系Ⅱ

      Volume: 68 Pages: 221-226

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 発達障害様の困難のある児童・生徒への聴覚障害特別支援学校の取り組みに関する一考察―全国の聴覚障害特別支援学校に対する実態調査の結果に基づいて―2017

    • Author(s)
      天野貴博,濵田豊彦
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要 総合教育科学系Ⅱ

      Volume: 68 Pages: 227-234

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] ASDを合併する聴覚障害児の談話と視線の関連について -聴覚障害児との比較を通して-2019

    • Author(s)
      岩田能理子,濵田豊彦
    • Organizer
      第57回日本特殊教育学会大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ASD を合併する聴覚障害児の談話の特徴:ASD 児との比較を通して2019

    • Author(s)
      岩田能理子
    • Organizer
      第45回日本コミュニケーション障害学会学術講演会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 発達障害を併せ有する聴覚障害児の顕著な特徴について聴覚障害児版発達障害のスクリーニング方法の開発にむけて2019

    • Author(s)
      大鹿綾,濵田豊彦
    • Organizer
      第57回日本特殊教育学会大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 聴覚特別支援学校に在籍する人工内耳装用児に実態について―発達障害に関わる全国調査を通じて―2019

    • Author(s)
      大鹿綾,濵田豊彦
    • Organizer
      Audiology Japan
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 第3回発達障害に関する全国聾学校調査結果について2018

    • Author(s)
      大鹿綾,森﨑茜,濵田豊彦
    • Organizer
      第56回日本特殊教育学会大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 子どものコミュニケーション・チェックリスト第二版(CCC-2)日本語版の聴覚障害児における有用性の検討2018

    • Author(s)
      福田弥咲,濵田豊彦
    • Organizer
      第56回日本特殊教育学会大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 難聴通級指導教室・特別支援学級における発達障害に関する全国調査 -教員の印象調査と指導形態から-2018

    • Author(s)
      大鹿綾,濵田豊彦
    • Organizer
      第63回日本音声言語医学会総会・学術講演会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 発達障害様の困難のある聴覚障害児に関する全国聾学校調査 ―聴児調査(文科省、2012)との比較を中心に―2018

    • Author(s)
      大鹿綾,濵田豊彦
    • Organizer
      第63回日本聴覚医学会総会・学術講演会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ASDを合併する聴覚障害児のナラティブの特徴と視線の関係について2017

    • Author(s)
      岩田能理子,濵田豊彦
    • Organizer
      ろう教育科学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] LD様の困難を示す聴覚障害児に対する支援の検討2017

    • Author(s)
      喜屋武睦,小須田崚介,濵田豊彦
    • Organizer
      ろう教育科学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] ADHD様の困難のある聴覚障害児と母親の変容に関する事例報告 ―3年間の支援記録及び連絡ノートをもとにして―2017

    • Author(s)
      鈴木友里恵,濵田豊彦,大鹿綾,喜屋武睦,岩田能理子
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 集団を苦手とする聴覚障害児に対する支援の一事例2017

    • Author(s)
      岩田能理子,濵田豊彦,大鹿綾,喜屋武睦,鈴木友里恵
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 発達障害様の困難のある聴覚障害児への気付きシートの作成の試み―全国の聴覚特別支援学校に対する聞き取り調査を通じて―2017

    • Author(s)
      天野貴博,濵田豊彦
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 発達障害を併せ持つ聴覚障害児に対する支援の一事例 -4年間の指導を通して-2016

    • Author(s)
      岩田能理子,濵田豊彦,大鹿綾,喜屋武睦,天野貴博,鈴木友里恵
    • Organizer
      第54回日本特殊教育学会大会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟県新潟市)
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] ASDを併せ有する聴覚障害児に対する感情理解への支援―視覚的教材・ICTを活用した教育的介入を通して―2016

    • Author(s)
      天野 貴博,濵田 豊彦,大鹿綾,喜屋武睦,新海晃,岩田能理子,鈴木友里恵
    • Organizer
      第54回日本特殊教育学会大会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟県新潟市)
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 聴覚障害児の生活を支える-生活支援の観点から教育の役割を考える-2016

    • Author(s)
      濵田豊彦
    • Organizer
      第54回日本特殊教育学会大会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟県新潟市)
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] ADHD様のある聴覚障害児に対する支援の事例報告―2年間の支援記録をもとにして―2016

    • Author(s)
      鈴木友里恵,濵田豊彦,大鹿綾,喜屋武睦,天野貴博,岩田能理子
    • Organizer
      第54回日本特殊教育学会大会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟県新潟市)
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 改訂版 特別支援教育の基礎2017

    • Author(s)
      宮本信也,石塚謙二,西牧謙吾,柘植雅義,青木健,土橋圭子,今野正良,廣瀬由美子,渡邉慶一郎,濵田豊彦
    • Total Pages
      424
    • Publisher
      東京書籍
    • ISBN
      9784487808601
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 基礎からわかる 言語障害児教育2017

    • Author(s)
      日本言語障害児教育研究会編
    • Total Pages
      304
    • Publisher
      学苑社
    • ISBN
      9784761407919
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Remarks] ASDを合併する聴覚障害児の類型化と介入効果に関する研究

    • URL

      http://hearinglab.info/

    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi