• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Historical research on the creation of educational practices for children with severely and multiple disabilities in the post-war period and video archiving of educational practices

Research Project

Project/Area Number 16H03811
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionNara University of Education

Principal Investigator

Koshino Kazuyuki  奈良教育大学, 学校教育講座, 教授 (90252824)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 玉村 公二彦  京都女子大学, 発達教育学部, 教授 (00207234)
中村 隆一  立命館大学, 人間科学研究科, 教授 (00469165)
河合 隆平  首都大学東京, 人文科学研究科, 准教授 (40422654)
山崎 由可里  和歌山大学, 教育学部, 教授 (60322210)
中村 尚子  立正大学, 社会福祉学部, 特任准教授 (70386514)
荒川 智  茨城大学, 教育学部, 教授 (80201903)
松島 明日香  滋賀大学, 教育学部, 講師 (50710315)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥16,640,000 (Direct Cost: ¥12,800,000、Indirect Cost: ¥3,840,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2016: ¥9,620,000 (Direct Cost: ¥7,400,000、Indirect Cost: ¥2,220,000)
Keywords重度重複障害児教育 / 養護学校義務制 / 『夜明け前の子どもたち』(1968) / 『ぼくのなかの夜と朝』(1971) / 『愛と力』(1968) / 『ともだち』(1971) / 『われら人間家族』(1966) / 希望者全員就学 / 不就学児 / 肢体不自由特殊学級 / 重症心身障害児 / 障害児教育権保障運動 / 『夜明け前の子どもたち』 / 『われら人間家族』 / 『一次元の子どもたち』 / 理念・思想・歴史 / 映像記録の収集と分析 / 筋ジストロフィー児教育 / 国立療養所西多賀病院 / ベッドスクール / 西多賀養護学校 / 「僕のなかの夜と朝」 / 「車椅子の青春」 / 権利としての障害児教育 / 三島敏男 / びわこ学園 / 奈良県立七条養護学校 / 国立療養所西奈良病院バンビ病棟 / 京都府立桃山養護学校 / 新宿区立鶴町小学校・牛込第二中学校ひまわり学級 / 重度重複障害教育 / 病弱教育 / 国立療養所西多賀病院ベッドスクール / 『ぼくの中の夜と朝』(1971) / 東京都立光明養護学校 / 東京都立小平養護学校
Outline of Final Research Achievements

From the 1960s to the 1970s, a large number of video recordings the education and welfare of children with severe and multiple disabilities produced mainly in special schools and other institutions. The aim of this research project was to examine the historical path of a compulsory school system for all children with disabilities, such as children with severe motor and intellectual disabilities and children with muscular dystrophy, through the analysis of these video films of welfare practices and the analysis of severely handicapped children and children with muscular dystrophy, through the analysis of video records and clarifying the formation of the educational practices and school system. We also digitized and preserved video recordings of educational practices for the children with disabilities after the war, and build a network of video archives.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

映像記録をおもな史料とする本研究の意義は、1)戦後の重度重複障害児の教育実践の成立の諸相を、教育学と発達心理学の双方から検証する学際的研究であること、2)重度重複障害児の教育実践および学校制度を成立させた物質的・社会的基盤を明らかにしたこと、3)映像記録の保存とアーカイブ化により、戦後の障害児教育実践の遺産の消失を食い止め、その次世代継承の可能性を明らかにしたこと、の三点である。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Annual Research Report
  • Research Products

    (42 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (23 results) (of which Peer Reviewed: 10 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (9 results)

  • [Journal Article] 映画にみる障害のある人たちの自立と生活―「リビング(生活)」と「ライフ(生涯)」の関係を視点として2020

    • Author(s)
      夏美愛永・小森哲郎・大野晶子・玉村公二彦
    • Journal Title

      障害児の生活教育研究

      Volume: 25 Pages: 70-74

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 鈴木健二の敗戦体験と「近江学園の子ら」―NHK『こんにちは奥さん』と近江学園の20周年2020

    • Author(s)
      玉村公二彦
    • Journal Title

      障害児の生活教育研究

      Volume: 25 Pages: 75-80

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 障害の重い子どもたちの「生きる証」と発達へのまなざし2020

    • Author(s)
      玉村公二彦
    • Journal Title

      障害者問題研究

      Volume: 47(4) Pages: 10-17

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 和光学園における「共同教育」の提唱と盲児の統合教育―映画『みんなでうたう太陽のうた』(1978年)2020

    • Author(s)
      清水貞夫・玉村公二彦
    • Journal Title

      京都女子大学発達教育学部紀要

      Volume: 16 Pages: 31-40

    • NAID

      120006848646

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 全員就学への道程における重度重複障害児問題2020

    • Author(s)
      中村尚子
    • Journal Title

      障害者問題研究

      Volume: 47(4) Pages: 26-33

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 高度成長期の発達保障運動における主体形成2020

    • Author(s)
      河合隆平
    • Journal Title

      障害者問題研究

      Volume: 47(4) Pages: 2-9

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 障害者権利条約の精神に立脚する障害児教育(「特別支援教育」)2020

    • Author(s)
      山﨑由可里
    • Journal Title

      わかやまの子どもと教育

      Volume: 75 Pages: 3-7

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 筋ジストロフィー病棟‘脱出’から‘難病ホスピス’の建設への道程2019

    • Author(s)
      清水貞夫・玉村公二彦
    • Journal Title

      障害児の生活教育研究

      Volume: 14 Pages: 85-100

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 第二次世界大戦後初期の「精神遅滞」をめぐる諸問題―大恐慌からヘバー定義にいたる道―2018

    • Author(s)
      清水貞夫・玉村公二彦・富井奈菜実
    • Journal Title

      奈良教育大学紀要(人文・社会科学)

      Volume: 67(1) Pages: 201-212

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 斉藤千栄治と「精神薄弱の特別取扱」について2018

    • Author(s)
      玉村公二彦
    • Journal Title

      障害児教育史研究

      Volume: 1 Pages: 7-16

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 重症心身障害児の「学校」をつくる―教育と生存の場としての学校―2018

    • Author(s)
      河合隆平
    • Journal Title

      教育学研究

      Volume: 85(4) Pages: 15-27

    • NAID

      130007728360

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「4歳の節」にいたる過程での行動調整の発達と言葉の役割2018

    • Author(s)
      松島明日香
    • Journal Title

      障害者問題研究

      Volume: 46(2) Pages: 98-105

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] A Study on Child Classification and Special Needs Children at Reform Schools in Pre-War Japan2018

    • Author(s)
      Yukari YAMAZAKI
    • Journal Title

      HNUE Journal of Science

      Volume: 63 Pages: 161-166

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 敗戦後の結核学童とその教育-少年保養所/小児結核療養施設と映画「あの山を見てごらん」-2018

    • Author(s)
      清水貞夫・玉村公二彦
    • Journal Title

      障害児の生活教育研究

      Volume: 22 Pages: 68-86

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 最初の重複障害教育としての山梨盲学校での盲ろう児指導─映画『盲ろう児─その教育』をより深く理解するために─2017

    • Author(s)
      清水貞夫・玉村公二彦・木下理恵・越野和之
    • Journal Title

      奈良教育大学紀要(人文・社会科学)

      Volume: 66(1) Pages: 39-51

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 記録映画の世界-『夜明け前の子どもたち』2017

    • Author(s)
      玉村公二彦
    • Journal Title

      みんなのねがい

      Volume: 613 Pages: 28-30

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 障害のある子どもたちの発達と重症心身障害児施設-梅田克己『びわこ学園1967』資料によせて2017

    • Author(s)
      玉村公二彦
    • Journal Title

      障害児の生活教育研究

      Volume: 22 Pages: 100-103

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 肢体不自由養護学校における機能訓練の位置づけに関する史的考察―担当者に視点をあてて―2017

    • Author(s)
      中村尚子
    • Journal Title

      立正社会福祉研究

      Volume: 18 Pages: 21-28

    • NAID

      120006863815

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ベッドスクールの誕生と筋ジストロフィー病棟の子どもたち―戦後病弱教育の成立過程と映画「ぼくのなかの夜と朝」―2016

    • Author(s)
      清水貞夫・玉村公二彦・越野和之
    • Journal Title

      奈良教育大学紀要

      Volume: 65 Pages: 35-45

    • NAID

      40021046944

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 書評:井原哲人著『「精神薄弱」乳幼児福祉政策の戦後史:権利保障体系の展開と変質』2016

    • Author(s)
      河合隆平
    • Journal Title

      社会事業史研究

      Volume: 50 Pages: 179-185

    • NAID

      40020991414

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 発達診断における「支え」の意味―幼児期前半の発達的特徴―2016

    • Author(s)
      松島明日香
    • Journal Title

      人間発達研究所紀要

      Volume: 29 Pages: 2-17

    • NAID

      40020923202

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 新しい発達診断法開発の試み(2)―幼児期における発達の基本構造の検出―2016

    • Author(s)
      富井奈菜実・荒木穂積・竹内謙彰・中村隆一・松島明日香・荒井庸子・松元佑
    • Journal Title

      立命館産業社会論集

      Volume: 52(1) Pages: 149-168

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 特別支援学校制度の虚実2016

    • Author(s)
      荒川智
    • Journal Title

      民主教育研究所年報

      Volume: 2015 Pages: 115-121

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] A Study of Child Classification and Treatment at Children Classification Facility in Pre-War Japan.2018

    • Author(s)
      Yukari Yamazaki
    • Organizer
      International Conference Developing the Support Service for Persons with Disabilities.
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 少年教護院における入院・退院基準・教育実践・児童の実態等に関する研究―厚生省児童課『少年教護院調査要項』および各施設からの回答を中心に―2018

    • Author(s)
      山崎由可里
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会(2018大阪大会)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 三島敏男と権利としての障害児教育2018

    • Author(s)
      中村尚子
    • Organizer
      全国障害者問題研究会・第26回発達保障研究集会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 1960~1970年代における障害のある子どもの療育・教育映像に関する検-戦後における重度重複障害児の生命と教育実践の記録-2017

    • Author(s)
      玉村公二彦・中村尚子・越野和之・河合隆平
    • Organizer
      全国障害者問題研究会第25回発達保障研究集会
    • Place of Presentation
      同朋大学(愛知県名古屋市)
    • Year and Date
      2017-03-19
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 東京都の希望者「全員就学」政策の論理と体系2017

    • Author(s)
      河合隆平
    • Organizer
      日本教育学会第76回大会ラウンドテーブル
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 希望者全員就学に向かうエネルギーはどのように蓄積されたのか2017

    • Author(s)
      中村尚子
    • Organizer
      日本教育学会第76回大会ラウンドテーブル
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 発達段階論の実証的な検討―「新しい発達診断法」開発の過程から―2017

    • Author(s)
      荒木穂積・中村隆一・竹内謙彰・松島明日香・富井奈菜実
    • Organizer
      心理科学研究会・秋の研究集会「乳幼児」分科会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 映像記録にみる重度重複障害児教育実践の諸相 ー養護学校義務制実施前夜の教育要求ー2016

    • Author(s)
      玉村公二彦・越野和之・中村尚子・荒川智
    • Organizer
      日本特別ニーズ教育学会第22回研究大会
    • Place of Presentation
      金沢大学(石川県金沢市)
    • Year and Date
      2016-10-16
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 肢体不自由養護学校における機能訓練の位置づけに関する史的考察2016

    • Author(s)
      中村尚子
    • Organizer
      日本教育学会第75回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学(北海道札幌市)
    • Year and Date
      2016-08-25
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 1970年代の不就学障害児実態調査運動における心理学研究者の自立と主体形成-「文京区心身障害児実態調査委員会」を中心に-2016

    • Author(s)
      河合隆平
    • Organizer
      心理科学研究会2016年春の研究集会
    • Place of Presentation
      広島パシフィックホテル(広島県広島市)
    • Year and Date
      2016-04-17
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 「第1章 インクルーシブ教育の基本的な考え方」茨城大学教育学部障害児教育教室・付属特別支援学校編『特別な支援を必要とする子どもの理解と教育』2019

    • Author(s)
      荒川智
    • Total Pages
      132
    • Publisher
      クリエイツかもがわ
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 発達保障の道―歴史をつなぐ、社会をつくる―2018

    • Author(s)
      河合 隆平
    • Total Pages
      130
    • Publisher
      全国障害者問題研究会出版部
    • ISBN
      4881346857
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 発達保障論の到達と論点2018

    • Author(s)
      越野和之・全障研研究推進委員会
    • Total Pages
      268
    • Publisher
      全国障害者問題研究会出版部
    • ISBN
      4881347357
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 全障研50年史2018

    • Author(s)
      全国障害者問題研究会(荒川智、薗部英夫、中村尚子)
    • Total Pages
      198
    • Publisher
      全国障害者問題研究会出版部
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 解説と資料『一次元の子どもたち』2018

    • Author(s)
      中村 隆一
    • Total Pages
      91
    • Publisher
      人間発達研究所
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 権利としての障害児教育2018

    • Author(s)
      「三島敏男の仕事」刊行委員会(松本昌介、中村尚子)
    • Total Pages
      260
    • Publisher
      日本障害者センター
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 新しい発達診断法開発プロジェクト報告資料集「幼児期における発達の基本構造の検出と発達診断上の留意点」2017

    • Author(s)
      荒木穂積・松島明日香・中村隆一・竹内謙彰・富井奈菜実
    • Total Pages
      123
    • Publisher
      人間発達研究所
    • ISBN
      9784863422049
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 発達のひかりは時代に充ちたか?-療育記録映画『夜明け前の子どもたち』から学ぶ-2017

    • Author(s)
      田村和宏・玉村公二彦・中村隆一・白石正久・木下孝司・西垣順子・河合隆平
    • Total Pages
      196
    • Publisher
      クリエイツかもがわ
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 人間発達研究の創出と展開―田中昌人・田中杉恵の仕事をとおして歴史をつなぐ2016

    • Author(s)
      中村隆一・渡部昭男(編)
    • Total Pages
      273
    • Publisher
      群青社
    • Related Report
      2016 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi