Voice AR Pedestrian Navigation System for Visually Impaired using NFC Device and Robot Technologies
Project/Area Number |
16H04430
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Civil engineering project/Traffic engineering
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Research Institution | Osaka City University |
Principal Investigator |
UCHIDA Takashi 大阪市立大学, 大学院工学研究科, 教授 (60203535)
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Research Collaborator |
MATSUMOTO hiroko
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥11,570,000 (Direct Cost: ¥8,900,000、Indirect Cost: ¥2,670,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2017: ¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2016: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
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Keywords | バリアフリー / スマートホンアプリ / 歩行者ナビ / ことばの地図 / 入力補助 / 屋内実験 / 試用実験 / 音環境 / ユニバーサルデザイン / 歩行支援 / ITS / RFID / 歩行実験 / バーチャル散歩 / スマホアプリ |
Outline of Final Research Achievements |
Pedestrian navigation systems for visually impaired people have been developed. The systems use voice massages, called “verbal map,” in order to eliminate information gap between sighted and sight handicapped person. The total systems developed include a) verbal maps which describe town environments substituting normal maps for sighted people, b) NFC(Near Field Communication) based input devices to operate smart phones without screen touching, c) communication robots which encourage single walking. These component systems were implemented and tested repeatedly, where several dozens of visually impaired people were participated as research subjects.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
視覚障碍者は白杖による単独歩行が可能な人であっても、事故や迷う危険の回避に意識がとられるため、また、通いなれた道であっても周辺の道路・建物状況を自身で見ることができないために、晴眼者のように街歩きを楽しみ、時として寄り道をするという晴眼者にとっては当然の日常生活が行えない状況にある。 本研究成果の社会的意義は、この日常生活上のバリアを「ことばの地図」で解消することを可能とするものであると意義づけられる。学術的には、交通工学分野においては交通弱者のモビリティ支援や道路・歩行環境整備が重要なテーマである。その中で本研究は先進性が評価されて、2016年度交通工学研究発表会・研究奨励賞を受賞している。
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Report
(4 results)
Research Products
(13 results)