Project/Area Number |
16H05569
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Fundamental nursing
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Research Institution | St. Luke's International University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
安酸 史子 関西医科大学, 看護学部, 教授 (10254559)
本城 由美 (佐居由美) 聖路加国際大学, 大学院看護学研究科, 准教授 (10297070)
戸ヶ里 泰典 放送大学, 教養学部, 教授 (20509525)
瀬戸山 陽子 東京医科大学, 医学部, 講師 (20649446)
石川 ひろの 帝京大学, 公私立大学の部局等, 教授 (40384846)
孫 大輔 東京大学, 大学院医学系研究科(医学部), 講師 (40637039)
米倉 佑貴 聖路加国際大学, 大学院看護学研究科, 助教 (50583845)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
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Budget Amount *help |
¥15,990,000 (Direct Cost: ¥12,300,000、Indirect Cost: ¥3,690,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2018: ¥5,330,000 (Direct Cost: ¥4,100,000、Indirect Cost: ¥1,230,000)
Fiscal Year 2017: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2016: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
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Keywords | ヘルスリテラシー / エンパワメント / 意思決定スキル / 参加型 / 看護情報学 / 健康生成論 / Sense of Coherence / 保健医療社会学 / sense of coherence / 健康性正論 |
Outline of Final Research Achievements |
This project aimed to develop an intervention model to help Japanese people with health literacy difficulties learn and grow throughout their lives while building health literacy and sense of coherence. We surveyed older adults who are members of the Shinrojin-no-kai (Association for the Newly Aged), an organization that promotes the transmission of health and culture to the next generation, who are expected to be highly health literate; participants in the Chronic Disease Self-Management Program (CDSMP), which uses a participatory approach by peers with varied chronic conditions; and the general population of those who visit health-related websites. We found that health literacy in these groups may be linked to connections with health care providers, program participation, and decision-making skills, respectively.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
ヘルスリテラシーは、健康や医療の情報を入手、理解、評価し、適切な意思決定ができる力であり、健康格差の縮小と患者・市民のエンパワメントに必要である。本研究により、情報に基づく意思決定のためには、一人ひとりのスキルが求められると同時に、患者や高齢者といった健康課題に直面する人々にとっては、仲間がいる場への参加や医療者とのつながりによってヘルスリテラシーが高まることが示され、信頼できる情報によって意思決定できるためのサポーティブな環境が必要であることが指摘できた。誰もがヘルスリテラシーを高められるような意思決定スキルの習得とその支援のためのコンテンツの開発が必要であることが示された。
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