Project/Area Number |
16H05598
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Gerontological nursing
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Research Institution | St. Luke's International University |
Principal Investigator |
KAMEI Tomoko 聖路加国際大学, 大学院看護学研究科, 教授 (80238443)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
中山 優季 公益財団法人東京都医学総合研究所, 運動・感覚システム研究分野, プロジェクトリーダー (00455396)
山本 由子 東京医療保健大学, 看護学部, 准教授 (00550766)
亀井 延明 明星大学, 理工学部, 教授 (20233968)
東福寺 幾夫 高崎健康福祉大学, 健康福祉学部, 教授 (30383144)
金盛 琢也 日本赤十字豊田看護大学, 看護学部, 講師 (80745068)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥16,380,000 (Direct Cost: ¥12,600,000、Indirect Cost: ¥3,780,000)
Fiscal Year 2018: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2017: ¥5,330,000 (Direct Cost: ¥4,100,000、Indirect Cost: ¥1,230,000)
Fiscal Year 2016: ¥7,020,000 (Direct Cost: ¥5,400,000、Indirect Cost: ¥1,620,000)
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Keywords | テレナーシング / テレヘルス / 遠隔モニタリング / 慢性疾患管理 / ヘルスリテラシー / 混合研究法 / 遠隔医療教育 / COPD / DM / ALS / 遠隔看護 / 慢性疾患 / 慢性閉塞性肺疾患 / 筋萎縮性側索硬化症 / 糖尿病 / 看護学 |
Outline of Final Research Achievements |
The focus of this study is home monitoring-based telenursing system specially designed for people with chronic diseases as well as telenursing protocol adopted for nurses’use. The older adults with chronic disease were provided with the telenursing system for 12 weeks and evaluated their health literacy, before and after using the system,by utilizing a mixed method study design. Home-monitoring promotes participants’health literacy through daily understanding of physical condition and improves appropriate self-care behavior. From the observation of Danish telehealth practice,the local governments promoted the introduction of telehealth aiming at independent living for older adults and emphasized user-driven healthcare technology. Center for online health in Australia guarantee the quality of telehealth and equal fee to clinic in person. In addition, we provided the 7-hour telenursing education curriculum for healthcare providers, and the mean satisfaction represented 8.5/10 points.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
わが国の慢性疾患管理の方法として、遠隔モニタリングに基づくテレナーシングの普及は遅れている。本研究でテレナーシング前後の療養者のヘルスリテラシーの変化を評価した結果、日々の身体状態の理解が適切なセルフケア行動と動機付けを促進し、ヘルスリテラシーを好転することを示した。諸外国の実践例からは、user-drivenの開発は、利用者の活用性を高めること、対面医療と遠隔医療を同等に評価することで普及することが示された。看護師等にテレナーシング教育セミナーを実施し、遠隔コミュニケーションの有用性を理解することで、今後取り組みを希望した者が55%あった。本研究成果はテレナーシングの普及にとって意義がある。
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