• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on Nikkey Plurilingual speakers in Latin America

Research Project

Project/Area Number 16H05676
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section海外学術
Research Field Japanese language education
Research InstitutionKanazawa University

Principal Investigator

Matsuda Makiko  金沢大学, 国際機構, 教授 (10361932)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) Daniel Long  東京都立大学, 人文科学研究科, 教授 (00247884)
渡部 倫子  広島大学, 教育学研究科, 准教授 (30379870)
森 篤嗣  京都外国語大学, 外国語学部, 教授 (30407209)
宮崎 幸江  上智大学短期大学部, 英語科, 教授 (60442125)
小林 ミナ  早稲田大学, 国際学術院(日本語教育研究科), 教授 (70252286)
細川 英雄  早稲田大学, 国際学術院(日本語教育研究科), 名誉教授 (80103604)
佐野 香織  早稲田大学, 日本語教育研究センター, 講師(任期付) (80774398)
久野 マリ子  國學院大學, 文学部, 名誉教授 (90170018)
中井 精一  富山大学, 学術研究部人文科学系, 教授 (90303198)
福島 青史  早稲田大学, 国際学術院(日本語教育研究科), 教授 (90823724)
伊澤 明香  大阪経済法科大学, 公私立大学の部局等, 助教 (70846899)
山本 和英  長岡技術科学大学, 工学研究科, 准教授 (40359708)
林 良子  神戸大学, 国際文化学研究科, 教授 (20347785)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥17,030,000 (Direct Cost: ¥13,100,000、Indirect Cost: ¥3,930,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2018: ¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2017: ¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords複言語・複文化 / 南米 / 日系人 / 日本語教育 / Translanguaging / 継承語教育 / 南米日系社会 / 市民性教育 / バイリンガリズム / ボリビア / パラグアイ / ブラジル / 複言語能力 / 移民 / バイリンガル / 日系社会 / 南米日系人 / 日本語能力 / 言語教育政策 / 継承語 / 加算的バイリンガル / 言語混交 / 方言 / 教育学 / 音声学 / 外国語 / CLD児童 / 複言語話者 / CLD児童 / DLA / コーパス
Outline of Final Research Achievements

In this project, we conducted the following four research projects in the field of Nikkei settlements in South America, which is a plurilingual society with a long migration history. (1) Survey of the actual conditions of the plurilingual life and Japanese language proficiency of Nikkeis, and collection of speaking data; (2) Construction and publication of a Japanese plurilingual corpus; (3) Comparative analysis of the constructed corpus by region, generation, and situation, etc., to clarify the characteristics of Japanese language usage by plurilingual speakers; and (4) Educational Implications for the design of Japanese language education policy. The results of (1) to (4) revealed the influence of community-based and content-integrated (heritage) Japanese language education, which is unique to South American Nikkei society, on the development of Nikkei plurilingual people.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

(1)日本語複言語話者研究の進展。特に南米日系社会で成長するCLD児童生徒の複言語能力の研究(2)南米日系人の言語研究に資する言語資源の構築。動画データおよび文字化データの量的な構築(3)南米日系人を巻き込んだ世界の日本語継承語教育研究ネットワークの形成(4)南米日系人複言語話者に対する日系社会の日本語教育のエンパワーメント

Report

(5 results)
  • 2020 Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Annual Research Report
  • Research Products

    (66 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016 Other

All Int'l Joint Research (15 results) Journal Article (13 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Open Access: 7 results,  Peer Reviewed: 5 results) Presentation (30 results) (of which Int'l Joint Research: 18 results,  Invited: 18 results) Book (1 results) Remarks (4 results) Funded Workshop (3 results)

  • [Int'l Joint Research] サンパウロ大学/ブラジリア大学/国際交流基金サンパウロ日本文化センター(ブラジル)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] シドニー工科大学/ニューサウスウエールズ大学(オーストラリア)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] 日パ学院(パラグアイ)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] ボリビア日本人会連合会(ボリビア)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] ラウニオン学校(ペルー)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research]

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] 国際交流基金サンパウロ日本文化センター/サンパウロ大学/ブラジリア大学(ブラジル)

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] 日本パラグアイ学院(パラグアイ)

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] ボリビア日系協会連合会(ボリビア)

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] サンパウロ大学/ブラジリア大学(ブラジル)

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] プリンストン大学(米国)

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] シドニー工科大学(オーストラリア)

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] 国際交流基金サンパウロ日本文化センター(JFSP)/サンパウロ大学/ブラジリア大学(ブラジル)

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] プリンストン大学(米国)

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] シドニー工科大学(オーストラリア)

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 複言語・複文化社会における日本語使用者のライティング -サンパウロとブラジリア在住の日系人を例にして-2020

    • Author(s)
      向井裕樹, 松田真希子
    • Journal Title

      金沢大学国際機構紀要

      Volume: 2 Pages: 29-44

    • NAID

      120007089034

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日系コロニア地域における日系ブラジル人の子どもたちの日本語会話力2019

    • Author(s)
      伊澤 明香
    • Journal Title

      早稲田日本語教育学

      Volume: 26 Pages: 53-68

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 人間教育としての日本語教育 -ピラール・ド・スール日本語学校の実践-2019

    • Author(s)
      渡辺 久洋・ 松田 真希子
    • Journal Title

      早稲田日本語教育学

      Volume: 26 Pages: 27-42

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 【特集】移民とことば-ブラジル日系人と日本語教育を例に- 緒言 日本の未来を映すブラジルの日本語教育2019

    • Author(s)
      福島 青史
    • Journal Title

      早稲田日本語教育学

      Volume: 26

    • NAID

      120006647105

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Development of a L2 Japanese lexical syllabus for students majoring in science and engineering.2018

    • Author(s)
      MATSUDA, Makiko Ishikawa, Yuka
    • Journal Title

      Digital Resources for Learning Japanese

      Volume: 1 Pages: 71-102

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Automatic evaluation of accentuation of Japanese read speech2018

    • Author(s)
      Hatano, H , Ishi, C. T , Song, C. C , Matsuda, M
    • Journal Title

      Digital Resources for Learning Japanese

      Volume: 1 Pages: 35-51

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 複言語・複文化社会ブラジルにおける日系の子どもの日本語能力の多様性2018

    • Author(s)
      伊澤明香・宮崎幸江・松田真希子
    • Journal Title

      論集:「南米日本語教育シンポジウム2017:南米における日本語教育の現在と未来-日系社会のポテンシャル」

      Volume: 1 Pages: 133-147

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 外国にルーツをもつ児童の発達アセスメントと言語の問題について2018

    • Author(s)
      松田真希子・中川郷子
    • Journal Title

      金沢大学留学生センター紀要

      Volume: 21 Pages: 19-42

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日本語人という生き方ーことばによって人は何をめざすのかー2018

    • Author(s)
      細川英雄
    • Journal Title

      論集:「南米日本語教育シンポジウム2017:南米における日本語教育の現在と未来-日系社会のポテンシャル」

      Volume: 1 Pages: 25-34

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ブラジルの日系人の子どもたちの日本語の読解力に関する一考察2017

    • Author(s)
      伊澤明香
    • Journal Title

      日本語・日本文化研究

      Volume: 27 Pages: 98-107

    • NAID

      120006469577

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本の「見えない」文化の継承教育を考える ―メキシコ日系人・日本人アンケート調査に基づく分析―2016

    • Author(s)
      松田真希子, 嶋崎明美
    • Journal Title

      本田弘之・松田真希子編『複言語・複文化時代の日本語教育』(付属CD-ROM論文集)

      Volume: 1 Pages: 271-278

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 「ことばの活動と学び再考 : 「越境」の概念から考える」2016

    • Author(s)
      佐野香織
    • Journal Title

      お茶の水女子大学比較日本学教育研究センター研究年報

      Volume: 12 Pages: 148-153

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 越境の学びの展開 -関心・専門分野を異なる領域の人々と学び合うー2016

    • Author(s)
      佐野香織
    • Journal Title

      比較文化研究

      Volume: 122 Pages: 53-62

    • NAID

      40021011119

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 南米日系人のコンパラブルな語りにおける言語・非言語使用特性2020

    • Author(s)
      松田 真希子
    • Organizer
      第44回社会言語科学会研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] What makes them "disable" children? -A case study of Nikkey-Brasilian children diagnosed as "developmentally disabled" in Japan-2020

    • Author(s)
      Makiko MATSUDA
    • Organizer
      JSPS Core-to-Core Program KOBE SEMINAR 2020
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 複数の言語社会を移動するこどもの発達と支援について:ブラジル帰国生を例に2019

    • Author(s)
      松田真希子・中川郷子
    • Organizer
      International Conference on Social, Linguistic and Human Mobility and Integration (EJHIB2019)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] ブラジルのサンパウロ市に移住した沖縄移民一世の言語使用状況とそれに纏わる問題2019

    • Author(s)
      向井裕樹・名嘉真 エドアルド
    • Organizer
      International Conference on Social, Linguistic and Human Mobility and Integration (EJHIB2019)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] ブラジルの高等教育機関における日本語学習者の言語学習ビリーフの多様性2019

    • Author(s)
      阿部 新
    • Organizer
      International Conference on Social, Linguistic and Human Mobility and Integration (EJHIB2019)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Monolingualism to translanguaging and beyond: Exploring perspectival evolution of what it means to know languages2019

    • Author(s)
      Mitsuyo SAKAMOTO
    • Organizer
      International Conference on Social, Linguistic and Human Mobility and Integration (EJHIB2019)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Applying translanguaging concepts in language education in Japan: A critical perspective on a recent trend2019

    • Author(s)
      Mitsuyo Sakamoto & Junko Saruhashi
    • Organizer
      International Conference on Social, Linguistic and Human Mobility and Integration (EJHIB2019)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 往還するこどものことばと教育 ー すべてがつながり、すべてが「+」になる教育をめざしてー2019

    • Author(s)
      櫻井千穂・宮崎幸江・ 伊澤明香・松田真希子
    • Organizer
      International Conference on Social, Linguistic and Human Mobility and Integration (EJHIB2019)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] ブラジルの「日本語教師」が学びを創りつなげる継承者(ジェネレーター)になる学び-月イチとラウンドテーブルを通してー2019

    • Author(s)
      佐野香織
    • Organizer
      International Conference on Social, Linguistic and Human Mobility and Integration (EJHIB2019)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 社会・人・ことばの動態性と統合ー「日本」とのかかわりを中心にー2019

    • Author(s)
      ダニエル・ロング・中井精一・尾辻恵美・岡田浩樹・松田真希子
    • Organizer
      International Conference on Social, Linguistic and Human Mobility and Integration (EJHIB2019)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 「生きたことば」の主体的使い手としてのプロフィシエンシー パネル「多様化する個とプロフィシェンシー研究」2019

    • Author(s)
      松田真希子
    • Organizer
      第一回日本語プロフィシェンシー研究学会国際大会 第12回OPI国際シンポジウム
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 課題作文「学校紹介」の学年別使用語彙の分析―DLA 「書く」評価参照枠精緻化のために―2019

    • Author(s)
      菅長理恵, 松田真希子
    • Organizer
      2019年度日本語教育学会春季大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本で発達障害を疑われた ブラジル系児童の複言語での能力評価2019

    • Author(s)
      松田 真希子
    • Organizer
      バイリンガル・マルチリンガル(BM)子どもネット研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ふさわしさの文法―日本語複言語話者の日本語使用から見えること―2018

    • Author(s)
      松田真希子
    • Organizer
      日本語文法学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 南米日系人子弟の日本語教育実践「ピラール方式」の有効性と課題 -CLILの枠組みからの分析-2018

    • Author(s)
      松田真希子
    • Organizer
      第12回ブラジル日本研究l国際学会(CIEJB)・第25回全伯日本語日本文学日本文化大学教員学会(ENPULLCJ)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 南米日系社会の省察的実践家2018

    • Author(s)
      松田真希子
    • Organizer
      言語文化教育研究学会 第 5 回研究集会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 南米ボリビアとパラグアイにおける日本系・沖縄系移住者の日本語使用および言語混交状況について2018

    • Author(s)
      ダニエル・ロング
    • Organizer
      韓国日本語学会 第37回国際学術発表大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ウェルフェアリングイスティクスの枠組みから留学生の地域奉仕活動を考える」パネル『ウェルフェア・リングイスティクス」と日本語・日本文化教育:参加者の多様な資源を生かした言語文化教育2017

    • Author(s)
      松田真希子・木村多恵子
    • Organizer
      AATJ2017 ANNUAL SPRING CONFERENCE
    • Place of Presentation
      Toronto
    • Year and Date
      2017-03-16
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Migration and Identity among Japanese-Brazilian Return Migrants.2017

    • Author(s)
      Makiko Matsuda
    • Organizer
      Seminar for JSPS Core-to-Core Program (A: Advanced Research Networks) Japan-Asia-Europe Comparative Symposium on Migration, Multiculturalization and Welfare in Naples 2017
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 「「日本語人」という生き方-ことばによって人は何をめざすのか」2017

    • Author(s)
      細川英雄
    • Organizer
      南米日本語教育シンポジウム2017
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 文化・社会が生み出すことば、ことばが織りなす文化・社会 ‐日系文化研究における人類学的研究と言語研究の共同作業に関する予備的考察‐2017

    • Author(s)
      岡田浩樹
    • Organizer
      南米日本語教育シンポジウム2017
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「ことばの共生とメトロリンガリズム:社会観、言語観、 言語教育観の転換に向けて」2017

    • Author(s)
      尾辻恵美
    • Organizer
      シンポジウム 「言語研究・言語教育研究は、 どのように社会に貢献できるのか」
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「断絶の時代とことばの教育: ウェルフェアリングイステックスの視点から」2017

    • Author(s)
      佐藤慎司
    • Organizer
      シンポジウム 「言語研究・言語教育研究は、 どのように社会に貢献できるのか」
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「絡み合わない言論 ―現代アメリカ社会におけるメディアと政治家―」2017

    • Author(s)
      ダニエル・ロング
    • Organizer
      シンポジウム 「言語研究・言語教育研究は、 どのように社会に貢献できるのか」
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「戦後日本社会の政策と敬語 ―民主化・教育・格差社会―」2017

    • Author(s)
      中井精一
    • Organizer
      シンポジウム 「言語研究・言語教育研究は、 どのように社会に貢献できるのか」
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ブラジルの日系人の子どもたちの日本語保持の実態 ―ブラジルの日本語学校での横断調査から―2017

    • Author(s)
      伊澤明香
    • Organizer
      母語・継承語・バイリンガル教育(MHB)研究会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] ポルトガル語話者の日本語の発音習得過程における中間言語の特徴2016

    • Author(s)
      上甲アリセ
    • Organizer
      外国語発音習得研究会  第六回研究集会
    • Place of Presentation
      広島修道大学
    • Year and Date
      2016-12-23
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] Japanese Language Education in the Age of Pluringualism/Pluriculturalism2016

    • Author(s)
      Makiko MATSUDA
    • Organizer
      Kick-Off Symposium for JSPS Core-to-Core Program
    • Place of Presentation
      Kobe Univeristy
    • Year and Date
      2016-10-23
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 「異分野・異業種間「読書会」の「わざ」を言語化する意味」2016

    • Author(s)
      佐野香織
    • Organizer
      日本教育工学会第32回全国大会
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 「私は○○語学習者?」―「○○語の学習者」ではない人の学びの方向性を考える: 「インターローカルポスター発表」の試み―2016

    • Author(s)
      佐野香織
    • Organizer
      言語文化教育研究学会・香港大学・つながろうねっト共催 国際研究集会 「言語教育の「商品化」と「消費」を考える」
    • Place of Presentation
      香港大学
    • Year and Date
      2016-07-17
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 複言語・複文化時代の日本語教育2016

    • Author(s)
      本田弘之, 松田真希子編
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      凡人社
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Remarks] JHLコーパス

    • URL

      https://www.matsudamakiko.com/jhl-corpus

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] EJHIB2019

    • URL

      https://ejhib.com/

    • Related Report
      2019 Annual Research Report 2018 Annual Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://fjsp.org.br/simposio_2017/

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Remarks] EJHIB2015

    • URL

      https://ejhib2015.com/

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] International Conference on Social, Linguistic and Human Mobility and Integration (EJHIB2019)2019

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] EJHB20192019

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] 南米日本語教育シンポジウム20172017

    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2022-05-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi