Project/Area Number |
16H05676
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 海外学術 |
Research Field |
Japanese language education
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Research Institution | Kanazawa University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
Daniel Long 東京都立大学, 人文科学研究科, 教授 (00247884)
渡部 倫子 広島大学, 教育学研究科, 准教授 (30379870)
森 篤嗣 京都外国語大学, 外国語学部, 教授 (30407209)
宮崎 幸江 上智大学短期大学部, 英語科, 教授 (60442125)
小林 ミナ 早稲田大学, 国際学術院(日本語教育研究科), 教授 (70252286)
細川 英雄 早稲田大学, 国際学術院(日本語教育研究科), 名誉教授 (80103604)
佐野 香織 早稲田大学, 日本語教育研究センター, 講師(任期付) (80774398)
久野 マリ子 國學院大學, 文学部, 名誉教授 (90170018)
中井 精一 富山大学, 学術研究部人文科学系, 教授 (90303198)
福島 青史 早稲田大学, 国際学術院(日本語教育研究科), 教授 (90823724)
伊澤 明香 大阪経済法科大学, 公私立大学の部局等, 助教 (70846899)
山本 和英 長岡技術科学大学, 工学研究科, 准教授 (40359708)
林 良子 神戸大学, 国際文化学研究科, 教授 (20347785)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
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Budget Amount *help |
¥17,030,000 (Direct Cost: ¥13,100,000、Indirect Cost: ¥3,930,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2018: ¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2017: ¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
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Keywords | 複言語・複文化 / 南米 / 日系人 / 日本語教育 / Translanguaging / 継承語教育 / 南米日系社会 / 市民性教育 / バイリンガリズム / ボリビア / パラグアイ / ブラジル / 複言語能力 / 移民 / バイリンガル / 日系社会 / 南米日系人 / 日本語能力 / 言語教育政策 / 継承語 / 加算的バイリンガル / 言語混交 / 方言 / 教育学 / 音声学 / 外国語 / CLD児童 / 複言語話者 / CLD児童 / DLA / コーパス |
Outline of Final Research Achievements |
In this project, we conducted the following four research projects in the field of Nikkei settlements in South America, which is a plurilingual society with a long migration history. (1) Survey of the actual conditions of the plurilingual life and Japanese language proficiency of Nikkeis, and collection of speaking data; (2) Construction and publication of a Japanese plurilingual corpus; (3) Comparative analysis of the constructed corpus by region, generation, and situation, etc., to clarify the characteristics of Japanese language usage by plurilingual speakers; and (4) Educational Implications for the design of Japanese language education policy. The results of (1) to (4) revealed the influence of community-based and content-integrated (heritage) Japanese language education, which is unique to South American Nikkei society, on the development of Nikkei plurilingual people.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
(1)日本語複言語話者研究の進展。特に南米日系社会で成長するCLD児童生徒の複言語能力の研究(2)南米日系人の言語研究に資する言語資源の構築。動画データおよび文字化データの量的な構築(3)南米日系人を巻き込んだ世界の日本語継承語教育研究ネットワークの形成(4)南米日系人複言語話者に対する日系社会の日本語教育のエンパワーメント
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