Project/Area Number |
16H05722
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 海外学術 |
Research Field |
Education
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Research Institution | Hiroshima University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
真鍋 健 千葉大学, 教育学部, 准教授 (10611197)
飯野 祐樹 兵庫教育大学, 学校教育研究科, 准教授 (10633612)
上村 眞生 西南女学院大学, 保健福祉学部, 准教授 (30530050)
松井 剛太 香川大学, 教育学部, 准教授 (50432703)
大野 歩 山梨大学, 大学院総合研究部, 准教授 (60610912)
佐藤 智恵 神戸親和女子大学, 発達教育学部, 准教授 (90552232)
小笠原 文 広島文化学園大学, 学芸学部, 准教授 (10585269)
岡花 祈一郎 琉球大学, 教育学部, 准教授 (50512555)
水内 豊和 富山大学, 人間発達科学部, 准教授 (30372478)
田中 沙織 広島女学院大学, 人間生活学部, 准教授 (40548799)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥9,230,000 (Direct Cost: ¥7,100,000、Indirect Cost: ¥2,130,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2016: ¥5,590,000 (Direct Cost: ¥4,300,000、Indirect Cost: ¥1,290,000)
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Keywords | 幼小接続 / 幼児教育 / 国際比較 / スウェーデン / カナダ / 中国 / フランス / 韓国 / 保幼小接続 / 就学準備 / 生活基盤 / ニュージーランド / 小学校 / 教育内容 / 保育 / 生活基盤型 / 小学校カリキュラム / イギリス / イタリア / 保幼小連携 / 情報共有 |
Outline of Final Research Achievements |
In this research, we will compare and examine what procedures and information are being provided in transition preschool education to school education for countries that advocate for pre-school and life-based types. Research was conducted with the aim of contributing to the elucidation of Japan's problem of connection of childcare and childcare in the changing period of the childcare system. In countries with ' living base type'(Sweden, Germany, Italy, New Zealand), connections to primary schools were made in a portfolio, used in school education, and a smooth transition was made. Thus, it has become clear that foreign countries are trying various approaches to information sharing methods to find their integrity regarding the connection problem between preschool and school education.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
近年、わが国では小1 プロブレムの発生が就学前教育との接続の不調で語られてきたのを契機に接続期の重要性が議論されてきた。しかし就学前と小学校の情報共有のあり方には議論が及んでいない現状がある。諸外国では、就学前教育と学校教育の接続の問題に関して、その整合性を求めるべく情報共有の方法に様々なアプローチを試みていた。本研究ではわが国の就学前教育と小学校教育との接続に資するために、対象とした諸国での実例を基に、小学校と就学前教育相互の「伝えたいこと」「知りたいこと」という点を踏まえ、接続における情報共有のあり方について新たな知見を提示した。
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