Project/Area Number |
16H05726
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 海外学術 |
Research Field |
Sociology of education
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Research Institution | Tokoha University (2018-2019) University of Tsukuba (2016-2017) |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
岩崎 久美子 放送大学, 教養学部, 教授 (10259989)
江里口 歡人 玉川大学, 教育学部, 教授 (90266255)
川口 純 筑波大学, 人間系, 助教 (90733329)
佐藤 博志 筑波大学, 人間系, 准教授 (80323228)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥16,120,000 (Direct Cost: ¥12,400,000、Indirect Cost: ¥3,720,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2017: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2016: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
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Keywords | IB教育の創造 / 教員政策 / 自省する教員 / 国際比較 / 陶冶財 / IB教育の成果 / 教育の導入過程 / 日本型教育 / IBの研究枠組み / 国際比較研究 / 国際バカロレア / 比較研究 / 教員養成 / 国際バカロレア教育 / 教員養成課程の国際比較 / 学び続ける教員 / 探求型の学習 / アクティブラーニング / カリキュラム研究 / グローバル化 / 教育の国際化 / 日本型IBの創造 / ディプロマプログラム / カリキュラム / 探究型学習 / 教員養成課程 / 教員の質 / IB教員資格 / 教育受容 / 国際教育 / 教育社会学 |
Outline of Final Research Achievements |
We conducted comparative educational research on teacher education for international Baccalaureate. Japan already has plenty experience and knowledge on teacher education. The purpose of this research was how marge IB education and Japanese education on teacher education and contribute to develop Japanese IB education in Japan. As a result, we set the teacher education research framework for international Baccalaureate to measure the quality of IB education, which could evaluate IB education and reflect on IB practice.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の研究成果は「DPを教える教員を如何に養成するか」という、カリキュラム研究の側面と「輩出した教員が如何に学校現場でグローバル人材の育成に貢献しているか」というIBに対応する教員養成の成果に関する実証研究の側面を有した。また、研究過程を通じてIBの教員養成研究フレームワークの構築に寄与するとともに、実践的にも「日本版IB教育の創生」に貢献した。
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