• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Teaching instructional spoken English using the genrebased approach in English for specific purposes: Language instruction for soccer players and coaches going overseas

Research Project

Project/Area Number 16H05942
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (A)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Foreign language education
Research InstitutionRitsumeikan University

Principal Investigator

Nishijo Masaki  立命館大学, OIC総合研究機構, プロジェクト研究員 (80706614)

Research Collaborator Gaspar Dan  
Ishihara Chiaki  
Imaya Naoki  
Moriyasu Hirofumi  
Wellman Oliver  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords選択体系機能言語学 / ESP / 応用言語学 / アスリート留学サポート / ジャンルベースアプローチ / アスリート留学 / ジャンルベースドアプローチ / コーチング / サッカー留学 / 特定目的の英語教育 / サッカーコーチング / 海外留学 / 海外サッカー留学 / 特定目的のための英語教育 / スポーツコーチング技術 / 機能言語学 / 言語使用域
Outline of Final Research Achievements

In the present study, an English teaching method called the genre-based approach (GBA) was utilized to examine how Japanese football players and coaches improve their spoken English skills. GBA is characterized by its use of authentic teaching materials developed from real-life situations and incorporation of real tasks into the teaching curriculum; it was used over a 5-month period to teach spoken instructional English to 10 learners who wish to go overseas in the future. First, three questionnaire surveys (pre-, middle- and post-intervention) were conducted to examine whether the learners developed their awareness of generic linguistic structures and lexico-grammatical items specific to a football-coaching context in English. The results showed that there was a significant difference after the intervention and suggested that when using GBA, there are some learning items that are effective for explicit instruction.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究により, GBAによる明示的学習で参加者のジャンル構造と語彙文法資源への認識を高めることで,パフォーマンステストで向上が見込める学習項目とそうではないものとがあることが示唆された。特に, 学習者が目の前の状況(特に,動作や様態)をいかに即座に言語として表現できるかが大きな課題であることが分かった。
現在,海外のノンアカデミックな分野の留学希望者が増加傾向にあり,彼らをさまざまな面からサポートする留学支援体制構築の必要性は,今後ますます高まると予想される。本研究では,その一環として,言語面においていかに海外へのアスリート留学をサポートできるかの一例を示した。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Annual Research Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2019 2018 2017 2016 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] ジャンルベースドアプローチを活用した目的別英語(ESP)教育による口語文法指導の実践報告――日本人サッカープレーヤー・コーチの海外挑戦をサポートするために――2019

    • Author(s)
      西条正樹
    • Journal Title

      立命館人間科学研究

      Volume: 38 Pages: 121-133

    • NAID

      120006576816

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Extracting context-based lexico-grammatical features using interpersonal metafuntional analysis: Toward language instruction for overseas football coaching2018

    • Author(s)
      西条正樹
    • Journal Title

      Doshisha Literature

      Volume: 61 Pages: 43-69

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ジャンルベースアプローチを活用したスポークンディスコース指導の実践報告 - 日本人サッカーコーチの海外挑戦サポートを目指して -2017

    • Author(s)
      西条正樹
    • Journal Title

      JABAET Journal

      Volume: 21 Pages: 61-76

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 特定目的の英語(ESP)教育における対人的メタ機能分析の活用事例 ――海外でのサッカーコーチングのための言語指導をめざして――2017

    • Author(s)
      西条正樹
    • Journal Title

      立命館言語文化研究

      Volume: 28 Pages: 245-268

    • NAID

      120006329360

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] ジャンルベースドアプローチを活用した目的別(ESP)教育による口語文法指導の実践報告- 日本人サッカープレーヤー・コーチの海外挑戦をサポートするために-2018

    • Author(s)
      西条正樹
    • Organizer
      大学英語教育学会第57回国際大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ESP/EAP分野の国際的な研究動向と質的研究手法の使用:アカデミックリタラシーとジャンルアプロー チの事例研究2018

    • Author(s)
      西条正樹、上條武、長尾明子
    • Organizer
      2018年度 大学英語教育学会(JACET)関西支部大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 学生の興味と自律学習を促す外国語コミュニケーションルームの取り組み ―サッカーレクを通した英語スピーキング指導の実践報告―2017

    • Author(s)
      西条正樹
    • Organizer
      言語教育エキスポ2017
    • Place of Presentation
      早稲田大学(東京都)
    • Year and Date
      2017-03-05
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] プロサッカーコーチングテクストの対人的・テクスト形成的メタ機能分析 - 特定目的の英語(ESP)教育への応用を目指して -2017

    • Author(s)
      西条正樹
    • Organizer
      日本機能言語学会第25回秋季大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学英語クラスにおける授業研究のアプローチとは: 社会文化理論による研究ケースと考察2017

    • Author(s)
      長尾明子、西条正樹、上條武
    • Organizer
      2017年度 大学英語教育学会(JACET)関西支部春季大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] ジャンルベースアプローチを活かしたスピーキング指導の実践報告――海外でのサッカーコーチ実践を見据えて――2016

    • Author(s)
      西条正樹
    • Organizer
      2016年度JACET関西支部春季大会
    • Place of Presentation
      京都ノートルダム女子大学(京都府)
    • Year and Date
      2016-06-25
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Remarks] SFL研究会

    • URL

      https://nagao25.wixsite.com/sflgroup

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] サッカーコーチング英語アーカイブ

    • URL

      http://footballenglishsession.blogspot.jp/

    • Related Report
      2016 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi