• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Investigative study on the diversity of external entities involved in Italian school education and regional coordination

Research Project

Project/Area Number 16H07147
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Education
Research InstitutionMorioka College

Principal Investigator

TAKAHASHI Haruna  盛岡大学, 文学部, 助教 (80781418)

Project Period (FY) 2016-08-26 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsイタリア / ボローニャ / 学校自治 / 学校地域連携 / 教育主体の多様性 / サードセクター / プロジェクト / 教育観 / 第3セクター / ネットワーク / 自助努力 / 学校教育 / 地域教育 / 教育主体 / 人材 / コーディネート / 学校外主体 / 多様性 / 教育の町
Outline of Final Research Achievements

Compulsory education in post-war Italy has been supported not only by the State but also by the unique school policies of the municipalities. Furthermore, in recent years, public-private partnerships have progressed based on the principle of subsidiarity and school autonomy. The special support for teaching Italian to foreign-born students is handled with an agreement between municipalities and social cooperatives. Each school directly signs a contract with external entities, and additional educational activities after school are provided to those who request it. In addition to supporting these types of individual needs, the several grants and leadership of entities such as the EU, regional government and foundations enable a wide range of reforms in response to modern education challenges. There continues to be a focus on the countermeasure methods used against risks such as unstable employment of financing entities, preservation of quality gaps and the lack of continuity.

Report

(3 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Annual Research Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2018 2017 2016

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] ともに世界をつくるために―イタリアS幼児学校における〈大事な場所/カーザ〉を軸とした空間表現の実践から―2018

    • Author(s)
      髙橋 春菜
    • Journal Title

      異文化間教育

      Volume: 47 Pages: 116-126

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ともに世界をつくるために(2)―イタリアS幼児学校の3歳児『アイデンティティ』実践から『迎え入れ』・『出席確認』まで―2018

    • Author(s)
      髙橋 春菜
    • Journal Title

      児童教育学会研究収録

      Volume: 29 Pages: 57-70

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] イタリア・アンテロス美術館における「さわる絵」の意義 ―共有可能な意味を模索する〈あいだ〉の場2017

    • Author(s)
      髙橋 春菜
    • Journal Title

      盛岡大学紀要

      Volume: 34 Pages: 23-32

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教育フィールドワークのフロンティア―「問わず語り」に接する自己開示としてのことば―2017

    • Author(s)
      髙橋 春菜
    • Journal Title

      前川財団助成事業成果報告書『「ことば」と「教育」』(代表:畠山大)

      Volume: なし

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] Public library as a place for intercultural education: implications of form and meaning in a new Italian public library2018

    • Author(s)
      Haruna TAKAHASHI
    • Organizer
      Emerging Researchers’ Conference (ERC) at European Conference on Educational Research(ECER) 2018
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ボローニャの地域教育-戦後から今日まで(仮)2017

    • Author(s)
      髙橋 春菜
    • Organizer
      イタリア近現代史研究会
    • Place of Presentation
      日本女子大学
    • Year and Date
      2017-07-29
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] イタリア・ボローニャ市で学校に協力する外部主体の多様性-A校の事例2017

    • Author(s)
      髙橋 春菜
    • Organizer
      日本比較教育学会
    • Place of Presentation
      東京大学本郷キャンパス
    • Year and Date
      2017-06-23
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 戦後における地域教育の生みの親としてのコムーネ―ボローニャを事例として2016

    • Author(s)
      髙橋 春菜
    • Organizer
      イタリア言語・文化研究会第145回例会
    • Place of Presentation
      早稲田大学イタリア研究所
    • Year and Date
      2016-10-01
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] ワークで学ぶ教育課程論2018

    • Author(s)
      尾崎博美、室井麗子、岸本智典、畠山大、関根宏朗、中島夏子、八木美保子、荻原真美、柴田紀子、鈴木学、小室弘毅、足立佳菜、井藤元、髙橋春菜、矢田訓子、田村恵美
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779512674
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 「第20章 知の工房としての公共図書館」「コラムⅣ ライフ・イズ・ビューティフル」「コラムⅦ ミルコのひかり」『教養のイタリア近現代史』2017

    • Author(s)
      土肥 秀行、山手 昌樹、河村 英和、勝田 由美、高橋 利安、藤原 寛己、巌谷 睦月、日野 真紀子、千野 貴裕、奥田 耕一郎、新谷 崇、北川 眞也、松本 敦則、池野 絢子、鈴木 鉄忠、髙橋 春菜
    • Total Pages
      322
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2016 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-09-02   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi