• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

知的障害児のワーキングメモリの特性解明とその教育支援方法の開発

Research Project

Project/Area Number 16J03677
Research Category

Grant-in-Aid for JSPS Fellows

Allocation TypeSingle-year Grants
Section国内
Research Field Special needs education
Research InstitutionTokyo Gakugei University

Principal Investigator

大井 雄平  東京学芸大学, 連合学校教育学研究科, 特別研究員(DC1)

Project Period (FY) 2016-04-22 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥2,500,000 (Direct Cost: ¥2,500,000)
Fiscal Year 2016: ¥900,000 (Direct Cost: ¥900,000)
Keywordsワーキングメモリ / 注意 / 記憶 / 知的障害
Outline of Annual Research Achievements

本研究の目的は、知的障害児におけるワーキングメモリの特性解明、及びそのエビデンスに基づいた教育支援方法の開発である。初年度の平成28年度には、知的障害児におけるワーキングメモリの特性解明に向けて2つの研究を行った。
第一に、知的障害児の視空間性ワーキングメモリに関して注意制御の観点から研究を行った。ここでは、単純な保持だけではなく注意制御が必要となる状況において、知的障害児の視空間性ワーキングメモリがどのような特性を示すのか、記銘項目に対する処理様式も考慮に入れて検討した。同時/継次的に呈示される視空間情報に対して、単純な保持または記銘/想起時に注意を制御しながら保持することが求められる実験課題を作成し、心理学実験を実施した。その結果、知的障害児・者では注意制御が求められる場合に課題成績が低下し、特に継次処理かつ記銘項目への焦点化が求められる場合に課題成績が最も低下した。知的障害児・者において比較的その機能が保持されていることが示唆されている視空間性ワーキングメモリに関して、状況に応じた機能低下の可能性を示した点で意義があると考えられる。
第二に、知的障害児における視空間性ワーキングメモリに関して情報統合の観点から研究を行った。ここでは、視覚情報や空間情報といった単一のモダリティだけではなく、それらを統合して保持する能力が知的障害児においてどのような発達を示しているのかを検討した。物体の形(視覚情報)、位置(空間情報)、またはその組み合わせの保持が求められる実験課題を作成し、心理学実験を実施した。その結果、定型発達児については十分な量のデータを確保することができたが、知的障害児・者については障害の重症度によっては課題の遂行が困難であることが明らかとなった。これによって一定の知見は得られたものの、今後は測定方法の調整等を行いつつ、さらに検討を重ねていく必要がある。

Research Progress Status

翌年度、交付申請を辞退するため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

翌年度、交付申請を辞退するため、記入しない。

Report

(1 results)
  • 2016 Annual Research Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2017 2016

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results)

  • [Journal Article] Spatial working memory encoding type modulates prefrontal cortical activity2017

    • Author(s)
      Oi, Y., Kita, Y., Suzuki, K., Okumura, Y., Okuzumi, H., Shinoda, H., & Inagaki, M.
    • Journal Title

      NeuroReport

      Volume: 28 Issue: 7 Pages: 391-396

    • DOI

      10.1097/wnr.0000000000000761

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 知的な遅れのない発達障害児の教育支援に関わる認知特性:LD, ADHD及びASD児における視空間性ワーキングメモリを中心に2017

    • Author(s)
      大井雄平, 奥住秀之
    • Journal Title

      Journal of Inclusive Education

      Volume: 2 Pages: 38-46

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 知的障害の生理・病理的要因とワーキングメモリ2017

    • Author(s)
      大井雄平, 奥住秀之, 國分充
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要総合教育科学系Ⅱ

      Volume: 68 Pages: 175-183

    • NAID

      120007048160

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Spatial working memory in individuals with intellectual disabilities: Effects of task presentation format2016

    • Author(s)
      Oi, Y., Okuzumi, H., & Kokubun, M.
    • Journal Title

      International Journal of Psychology

      Volume: 51 Issue: S1 Pages: 419-420

    • DOI

      10.1002/ijop.12312

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] Mental transformation of a constantly visible item and a memorized item2016

    • Author(s)
      Okuzumi, H., Oi, Y., Saito, R., Ikeda, Y., Hirata, S., Haishi, K., Kokubun, M., & Oi, M.
    • Journal Title

      International Journal of Psychology

      Volume: 51 Issue: S1 Pages: 204-204

    • DOI

      10.1002/ijop.12299

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] Spatial working memory in individuals with intellectual disabilities: Effects of task presentation format2016

    • Author(s)
      Oi, Y., Okuzumi, H., & Kokubun, M.
    • Organizer
      The 31st International Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜(神奈川県横浜市)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Mental transformation of a constantly visible item and a memorized item2016

    • Author(s)
      Okuzumi, H., Oi, Y., Saito, R., Ikeda, Y., Hirata, S., Haishi, K, & Kokubun, M.
    • Organizer
      The 31st International Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜(神奈川県横浜市)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Involvement of frontal activities in proactive inhibition depends on the proportion of incompatible stimuli: a simultaneous EEG and NIRS study2016

    • Author(s)
      Suzuki, K., Okumura ,Y., Kita, Y., Oi ,Y., Shinoda, H., & Inagaki, M.
    • Organizer
      The 31st International Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜(神奈川県横浜市)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ADHD児の空間性ワーキングメモリにかかわる脳血流動態の特徴2016

    • Author(s)
      大井雄平, 北洋輔, 鈴木浩太, 奥村安寿子, 奥住秀之, 山下裕史朗, 稲垣真澄
    • Organizer
      第21回認知神経科学会学術集会
    • Place of Presentation
      東京大学武田ホール(東京都文京区)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 刺激呈示法の異なる空間性ワーキングメモリ課題における知的障害者の特徴と系列位置効果2016

    • Author(s)
      大井雄平, 奥住秀之, 國分充
    • Organizer
      日本特殊教育学会第54回大会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟県新潟市)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-05-17   Modified: 2024-03-26  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi