• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

計算効率の定式化による写実的な画像のロバストかつ効率的な生成法

Research Project

Project/Area Number 16J11337
Research Category

Grant-in-Aid for JSPS Fellows

Allocation TypeSingle-year Grants
Section国内
Research Field High performance computing
Research InstitutionWakayama University

Principal Investigator

名畑 豪祐  和歌山大学, システム工学研究科, 特別研究員(DC2)

Project Period (FY) 2016-04-22 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,300,000)
Fiscal Year 2017: ¥600,000 (Direct Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2016: ¥700,000 (Direct Cost: ¥700,000)
Keywordsコンピュータグラフィックス / レンダリング / 多光源レンダリング法 / 誤差推定
Outline of Annual Research Achievements

今年度は,写実的な画像を生成する手法として最も汎用的である双方向パストレーシングの効率化について研究を行った.初年度の研究対象である多光源レンダリング法は,単純なシーンでは効率的にレンダリングが可能であるが,複雑なシーンでは効率が低下するという問題があり,現実の複雑で指向性の強い反射特性を持つ材質などのレンダリングには適していない.しかしながら,多光源レンダリング法で用いられる様々な効率化手法は非常に有用であり,申請者は多光源レンダリング法で用いられる効率化手法を,双方向パストレーシングに組み込むことで効率化を図った.
多光源レンダリング法に用いられる効率化手法を,双方向パストレーシングに組み込むことで効率化を行う手法は,既にいくつか存在したが,これらの手法は,組み込みによる利益を最大限に生かせていないという問題があった.具体的には,双方向パストレーシングに他手法を組み込む場合,組み込みによる効率の変動を定式化する必要があるが,これらの手法では効率の変動を定式化するために近似を導入していた.これにより,組み込みによる利益を最大限に生かせないだけでなく,組み込みにより効率が低下する場合さえあり得る.申請者は多光源レンダリング法の効率化手法を,Resampled Importance Samplingというサンプリング手法であると解釈することで,効率の変動の定式化を近似なしで行う方法を開発した.簡易的な実験の結果,シーンによっては,従来の手法と比較して,2倍以上の高速化を行うことができた.本研究の成果は,より詳細な評価実験の後,発表予定である.

Research Progress Status

29年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

29年度が最終年度であるため、記入しない。

Report

(2 results)
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Annual Research Report
  • Research Products

    (2 results)

All 2016

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (1 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] An Error Estimation Framework for Many-Light Rendering2016

    • Author(s)
      Nabata K, Iwasaki K, Dobashi Y, Nishita T
    • Journal Title

      Computer Graphics Forum

      Volume: 35(7) Issue: 7 Pages: 431-439

    • DOI

      10.1111/cgf.13040

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] An Error Estimation Framework for Many-Light Rendering2016

    • Author(s)
      K. Nabata
    • Organizer
      Pacific Graphics 2016
    • Place of Presentation
      OIST Conference Center
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2016-05-17   Modified: 2024-03-26  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi