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A new field of machine learning algorithm and grammatical inference for sequential data

Research Project

Project/Area Number 16K00022
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Theory of informatics
Research InstitutionOkayama Prefectural University

Principal Investigator

Tajima Yasuhiro  岡山県立大学, 情報工学部, 准教授 (00334467)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords不完全情報ゲーム / 多人数ゲーム / 着手の分析 / 多人数不完全情報ゲーム / レシピマイニング / 形式文法 / クラスタリング / テキストの理解 / 計算論的学習理論 / 機械学習 / アルゴリズム
Outline of Final Research Achievements

In this study, we focused on grammatical inference algorithms that are effective for actual problems. In the practical application of the learning algorithm, the selection of the data to be learned is important. The purpose of this study is to find an algorithm that imitates the start of a multiplayer imperfect information game, and to find a new application of the grammatical inference algorithm. In particular, we have analyzed card games called computer daihinmin and saboteurs, and we have constructed an effective algorithm for these games.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学習アルゴリズムの実用的な応用に際して,学習対象となるデータの選定は重要な意味を持つ.本研究では多人数不完全情報ゲームに対してその着手を模倣するアルゴリズムを研究目的とし,文法推論アルゴリズムの新たな応用先を探る手立てとした.特にコンピュータ大貧民およびお邪魔者と呼ばれるカードゲームに対して解析を行い,そのプレイヤーアルゴリズムを構築した.

Report

(6 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] コンピュータ大貧民におけるヒューリスティック戦略の実装と効果2016

    • Author(s)
      田頭幸三,但馬康宏
    • Journal Title

      情報処理学会論文誌

      Volume: 57 Pages: 2403-2413

    • NAID

      170000131096

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] お邪魔者における公平なラウンド勝率とプレイヤーアルゴリズムの評価2020

    • Author(s)
      但馬康宏
    • Organizer
      情報処理学会,ゲームプログラミングシンポジウム2020
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] お邪魔者における妨害タイミングの勝率への影響調査2020

    • Author(s)
      但馬康宏
    • Organizer
      情報処理学会,ゲーム情報学研究会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report 2019 Research-status Report
  • [Presentation] 分散表現を用いた献立調理時間の学習2019

    • Author(s)
      岡田龍人,但馬康宏
    • Organizer
      第21回IEEE広島支部学生シンポジウム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] お邪魔者における妨害カード提出戦略とその評価関数2019

    • Author(s)
      伊藤那智,大畑佳介,但馬康宏
    • Organizer
      情報処理学会,ゲーム情報学研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 「お邪魔者」における通路作成ヒューリスティックの検討2019

    • Author(s)
      大畑佳介,伊藤那智,但馬康宏
    • Organizer
      情報処理学会,ゲーム情報学研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] コンピュータ大貧民のニューラルネットワークによる着手評価における入力要素の比較2018

    • Author(s)
      川本悠人,但馬康宏
    • Organizer
      第20回IEEE広島支部学生シンポジウム論文集,発表番号:A2-21, pp.164--168, Nov. 2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ニューラルネットワークによる献立調理時間の推定2018

    • Author(s)
      岡田龍人,但馬康宏
    • Organizer
      第17回情報科学技術フォーラムFIT2018, 発表番号D-008, 第二分冊, pp.89-90, Sep. 201
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 手札提出時期によるコンピュータ大貧民プログラムの分類2018

    • Author(s)
      但馬康宏
    • Organizer
      情報処理学会,ゲーム情報学研究会報告,vol.2018-GI-40, no.4, pp.1--4, June 2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] A text mining of school lunch recipes in Japan and correlation between lunch dishes and nutrition balance2018

    • Author(s)
      Yasuhiro TAJIMA
    • Organizer
      Proceedings of the International Conference on Computer Application
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] コンピュータ大貧民における上がり順と場の流しやすさの調査2017

    • Author(s)
      大田観,但馬康宏,菊井玄一郎
    • Organizer
      第68回 電気・情報関連学会中国支部連合大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 料理レシピデータセットを用いた料理用語辞書の自動構築 ~フローグラフから得られる加工履歴に基づく食材名の分布類似度計算に関する検討~2016

    • Author(s)
      山肩洋子,難波英嗣,大須賀智子,原島純,但馬康宏,森信介,大山敬三
    • Organizer
      信学技報,食メディア研究会
    • Place of Presentation
      IIS
    • Year and Date
      2016-12-01
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] レシピの材料表における語の出現頻度とその特徴2016

    • Author(s)
      但馬康宏,菊井玄一郎
    • Organizer
      情報処理学会,数理モデル化と問題解決研究会報告
    • Place of Presentation
      OIST
    • Year and Date
      2016-07-05
    • Related Report
      2016 Research-status Report

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Published: 2016-04-21   Modified: 2022-01-27  

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