• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of analytics for learning "how to learn in the world"

Research Project

Project/Area Number 16K00271
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Human interface and interaction
Research InstitutionKyushu University (2018)
Shizuoka University (2016-2017)

Principal Investigator

OKADA Masaya  九州大学, 共創学部, 准教授 (10418519)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 多田 昌裕  近畿大学, 理工学部, 准教授 (40418520)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordsグループウェア / 学習分析方法論 / 教育工学 / 実世界学習 / 行動情報学
Outline of Final Research Achievements

Education is traditionally designed and practiced in classrooms, but recent research has shown the importance of real-world learning for autonomously searching and obtaining knowledge in and from the world. The objective of this research project is the development of learning analytics that encourages a learner to learn "how to learn in the world". As an achievement of this project, we developed a data analysis method to structure and understand the time-series change of how to learn in the world by capturing multimodal interaction data.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は,行動情報学の立場から,「実世界における学び方」の学習のための学習分析方法論の開発を行ったものである.本研究は,「人が,実世界において行動に基づく情報処理を行うことで発揮する知能」について,その基礎的な理解を行うための分析技術を具現化するものである.本研究の成果によって,人工知能技術による新しい学習支援システムの開発などにつながるなどの学術的・社会的な意義がある.

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2018 2017 2016 Other

All Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Remarks (2 results)

  • [Presentation] 状況論的知能の計算論的理解のための構成・実践型研究手法2018

    • Author(s)
      永田 鴻流,黒木 康能,岡田 昌也
    • Organizer
      2018年度人工知能学会全国大会(第32回)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report 2017 Research-status Report
  • [Presentation] 会話場が持つ文脈的行動生成構造のモデル化・評価2018

    • Author(s)
      河合 眞幸,杉浦 彰彦,岡田 昌也
    • Organizer
      第16回情報学ワークショップ(WiNF2018)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 実世界学習行動の意味情報の推定のための計算論的アナリティクスの開発2018

    • Author(s)
      黒木 康能,永田 鴻流,多田 昌裕,岡田 昌也
    • Organizer
      情報学シンポジウム2018
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 会話空間のセマンティクス:共理解を成立させるための「場」の構造化・推定手法の提案2017

    • Author(s)
      河合 眞幸,岡田 昌也
    • Organizer
      2017年度人工知能学会全国大会(第31回)
    • Related Report
      2017 Research-status Report 2016 Research-status Report
  • [Presentation] 実世界学習におけるマルチモーダルインタラクションの構造化記述手法に関する一検討2017

    • Author(s)
      黒木 康能,岡田 昌也
    • Organizer
      2017年度人工知能学会全国大会(第31回)
    • Related Report
      2017 Research-status Report 2016 Research-status Report
  • [Presentation] Multimodal Method to Understand Real-world Learning Driven by Internal Strategies2016

    • Author(s)
      Masaya Okada, Yasutaka Kuroki, and Masahiro Tada
    • Organizer
      World Conference on Educational Media and Technology 2016 (EdMedia2016)
    • Place of Presentation
      Vancouver, Canada
    • Year and Date
      2016-06-28
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Remarks] 静岡大学 情報学部 行動情報学科 岡田研究室

    • URL

      http://lab.inf.shizuoka.ac.jp/m.okada/

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] 国立大学法人 静岡大学情報学部行動情報学科 岡田昌也研究室

    • URL

      http://lab.inf.shizuoka.ac.jp/m.okada/

    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi