• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study on image synthesis of light fields and virtual objects

Research Project

Project/Area Number 16K00279
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Human interface and interaction
Research InstitutionHiroshima City University

Principal Investigator

BABA MASASHI  広島市立大学, 情報科学研究科, 講師 (30281281)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywordsイメージベーストレンダリング / イメージベーストライティング / ライトフィールドレンダリング / 全方位カメラ / バーチャルリアリティ / コンピュータグラフィックス / ライトフィールド
Outline of Final Research Achievements

The first study is a study on image-based lighting that performs photo-realistic CG synthesis by regarding a captured image as a light source. Images taken outdoors on a clear day have a very high intensity of the sun and cause saturation, so it is difficult to accurately obtain the intensity of the sun and its surroundings. Therefore, we proposed a method to represent the sun and the sky around it with radial basis functions.
The second study is about the efficient acquisition of light fields. A method of generating omni-directional images from arbitrary viewpoints is proposed. We reconstructed the shooting position of an image from a plurality of omni-directional images captured by changing the camera position and constructed a spherical light field.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

撮影後のピント合わせ(リフォーカス)を行うことができるライトフィールドカメラが近年注目を集めている.しかし,ライトフィールドカメラでは実物体のライトフィールドを撮影するのみであり,またそのようなカメラで取得されたライトフィールドから画像を作成するライトフィールドレンダリングでは画像生成の対象は実物体のみである.そこで,本研究では実シーンのライトフィールドとCGの仮想物体との合成に関する研究を行った.
具体的には,(1)実シーンのライトフィールドを光源と考えたフォトリアルなCG画像合成に関する研究,(2)実シーンのライトフィールドを効率的に取得するためのキャプチャリング手法の開発を行った.

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2018 2017

All Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Presentation] 太陽の方向と実物の見えの解析に基づく重畳CGの色味補正2018

    • Author(s)
      山本弥大, 古川亮, 宮崎大輔, 馬場雅志, 日浦慎作
    • Organizer
      第23回日本バーチャルリアリティ学会大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 太陽周辺の輝度分布モデルを用いたHDR光源環境画像の生成2017

    • Author(s)
      掛谷大登、馬場雅志、日浦慎作
    • Organizer
      VCシンポジウム
    • Place of Presentation
      一橋講堂
    • Year and Date
      2017-06-23
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Generation of Omni-directional HDR Light-Probe Images Based on the Intensity Distribution Model Around the Sun2017

    • Author(s)
      Daito Kakeya, Masashi Baba and Shinsaku Hiura
    • Organizer
      ACM SIGGRAPH2017 posters
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 焦点調節可能な複数レイヤディスプレイにおける光線空間近似精度の検討2017

    • Author(s)
      中野 裕太, 多田野 司, 古川 亮, 馬場 雅志, 宮崎 大輔, 日浦 慎作, 川崎 洋
    • Organizer
      MIRU2017 画像の認識・理解シンポジウム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 球面状ライトフィールドを用いた任意視点全方位画像の生成2017

    • Author(s)
      山本 拓弥, 馬場 雅志, 日浦 慎作
    • Organizer
      MIRU2017 画像の認識・理解シンポジウム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 太陽周辺の輝度分布モデルを用いたHDR光源環境画像の生成2017

    • Author(s)
      掛谷 大登, 馬場 雅志, 日浦 慎作,
    • Organizer
      Visual Computing / グラフィクスとCAD 合同シンポジウム 2017
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi