Project/Area Number |
16K00309
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Intelligent informatics
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Research Institution | Hiroshima City University |
Principal Investigator |
Kamio Takeshi 広島市立大学, 情報科学研究科, 講師 (20316136)
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Research Collaborator |
TANAKA takahiro
MITSUBORI kunihiko
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
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Keywords | マルチエージェントシステム / 強化学習 / 多船航路探索 / 海上安全 / 行動選択制限 / 参照航路 / 航路改善 / ニアミス回避 / 機械学習 / ニアミス航路 |
Outline of Final Research Achievements |
We developed multi-agent reinforcement learning system (MARLS) to search ships' courses. In this study, we have proposed two new kinds of MARLSs to increase the value of MARLS as a marine traffic assessment tool. The first MARLS can detect unnecessary parts of reference courses by the course improvement rate and improve the courses. The second MARLS can detect near-misses in reference courses, predict the limited positions to avoid the near-misses as the causes of the near-misses, and improve the courses. Finally, we have evaluated the performance of our proposed MARLS by numerical experiments and also have confirmed that our proposed MARLS can be used for the actual courses.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では多船航路探索用MARLSの海上交通アセスメントツールとしての価値を高めるために,実航路に対して「不要箇所の検出」および「衝突発生(ニアミス)の原因究明」が可能な多船航路探索用MARLSを開発した.これにより,船舶工学以外の分野にも高度な海上交通アセスメントツールの重要性が啓蒙できる.この点に大きな学術的意義がある. 日本において海上物流の安全性と効率性の確保は産業界を支える必須条件である.さらに,港則法及び海上交通安全法の一部を改正する法律の施行(22年7月1日)に見られるように海上交通アセスメントツールの重要性は増している.本研究はこのような社会的要請に合致する.
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