• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study on a tool to enhance story effect of story teaching material by e-learning

Research Project

Project/Area Number 16K00479
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Learning support system
Research InstitutionAkashi National College of Technology (2017-2019)
Kochi University (2016)

Principal Investigator

TAKEOKA Atsue  明石工業高等専門学校, その他部局等, 准教授 (30553458)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsストーリー中心型カリキュラム / インストラクショナルデザイン / eラーニング / ストーリー型教材 / 振り返り / 授業設計 / eラーニング / 学習支援 / SCC
Outline of Final Research Achievements

This study aims to establish a framework to enhance "effect of a story" of story teaching materials by e-learning. Stories can create mock experiences by introducing realistic contexts into the materials.
Based on the knowledge that the effectiveness of story-based learning increases when learners rethink the content of learning in their own real environment, we examined the effects of retrospectives on learning and organized the effects of story-based learning.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の意義は二つある。一つ目はeラーニングの可能性を広げることである。現実生活と仮想世界を結びつける良い教材、それを支援する有効な振り返りツールができれば、eラーニングの可能性をもっと広げることができる。ストーリー型の教材は、現実社会をまず示し、そこから何を学べばよいのかを考えながら学んでいくための教材であり、この効果を明らかにすることには意義がある。二つ目は学習者の自律的な学習能力を高めることである。自律的な学びは社会で生きていくために必要な能力の一つである。現実文脈と学習内容との意味づけは自立性を促し、eラーニングの可能性を広げるだけでなく、自律的な学び方の養成にも寄与すると考えられる。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (1 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (7 results)

  • [Journal Article] Research on tools to enhance the story effects of story type teaching materials by e-learning2019

    • Author(s)
      Atsue TAKEOKA
    • Journal Title

      Impact

      Volume: 10 Pages: 33-35

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] 定期試験を振り返る授業デザインの改善2019

    • Author(s)
      竹岡篤永
    • Organizer
      教育システム情報学会 全国大会(第44回)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] テキストへの理解を深める「クイズ読み」の効果と検証2019

    • Author(s)
      竹岡篤永
    • Organizer
      日本教育工学会研究会(19-4)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 定期試験を振り返る授業実践の報告2018

    • Author(s)
      竹岡篤永
    • Organizer
      第43回教育システム情報学会全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 学習目標の分類による授業外活動の明確化2018

    • Author(s)
      竹岡篤永
    • Organizer
      日本教育工学会第34回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 目標・計画づくりを促すストーリー型授業の開発2017

    • Author(s)
      竹岡篤永
    • Organizer
      第42回教育システム情報学会全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 並行履修授業を活用したスタディスキルの習得を促す授業の開発2017

    • Author(s)
      竹岡篤永
    • Organizer
      日本教育工学会第33回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 自己ペースでの授業学習を支援するeポートフォリオ等の活用により気づきと考察を促す授業設計2017

    • Author(s)
      竹岡篤永
    • Organizer
      教育システム情報学会2017年度 第5回研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi