• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of guidelines for flipped classes to individuals according to the characteristics of students

Research Project

Project/Area Number 16K00497
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Learning support system
Research InstitutionKansai University of International Studies

Principal Investigator

YAMASHITA Yasuo  関西国際大学, 経営学部, 教授 (80230431)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 陳 那森  関西国際大学, 経営学部, 教授 (50249512)
佐藤 広志  関西国際大学, 人間科学部, 教授 (50253125)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords反転授業 / スマートデバイス / 教材コンテンツ / コンテンツ開発 / 著作権処理 / 教材コンテンツ開発 / 著作権 / 個への対応
Outline of Final Research Achievements

In order to develop reversal lessons that emphasize individual correspondence according to the diversifying characteristics of students, we have organized the issues and presented the results through the creation of teaching material contents used in advance videos and the actual practice. It was the development of flipped classroom has greatly changed the face-to-face class.
The flipped classroom is just one of the educational methods, and it has become clear that there is no uniform effect when the attributes of the applied subject and the effect of each individual student are verified. However, there is a certain effect in terms of students' awareness of class participation and securing of study time outside the class, and We think that it will be useful for teachers who are planning future reversal classes, including cases that did not go well.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

ユニバーサル・アクセス段階にある日本の高等教育では、入学者の多様化も年を追うごとに進んでおり、これまでよりも、個々の学生の特性に応じた柔軟性のある学習スタイルの確立が求められている。若年層へのスマートフォンの急速な普及に伴い、一つ教育手法としての反転授業を展開すること発送で研究が開始された。その結果、授業外学修時間の確保と授業の質向上などの効果が期待される一方、コンテンツ教材の開発や新しい授業形態へ対応する教授者のスキル形成などが課題となることが明らかとなった。うまくいかなかった事例も含め、これから反転授業を計画しいている教員にとっても参考になると考えている。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] 教職科目における「反転授業」型実践の試行と効果測定2019

    • Author(s)
      佐藤広志
    • Journal Title

      関西国際大学研究紀要

      Volume: 20 Pages: 137-148

    • NAID

      120006485664

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 国境を越えた教育接続における反転授業方式の応用の可能性2019

    • Author(s)
      陳那森、山下泰生、窪田八洲洋
    • Journal Title

      関西国際大学研究紀要

      Volume: 20 Pages: 65-73

    • NAID

      120006628325

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教職科目における「反転授業」型実践の試行と効果測定2018

    • Author(s)
      佐藤 広志
    • Journal Title

      研究紀要

      Volume: 第32号 Pages: 179-190

    • NAID

      120006485664

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学教育におけるスマートデバイスの活用の可能性2017

    • Author(s)
      陳那森、山下泰生、窪田八洲洋
    • Journal Title

      関西国際大学研究紀要

      Volume: 第18号 Pages: 37-45

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] スマートデバイスの活用が学修に与える影響についての調査研究(3)2017

    • Author(s)
      山下泰生、陳那森、窪田八洲洋
    • Journal Title

      関西国際大学教育総合研究所叢書

      Volume: 第10号 Pages: 69-83

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 反転授業の実践とコンテンツの取り扱いに関する課題について2019

    • Author(s)
      山下泰生、陳那森、佐藤広志、窪田八洲洋
    • Organizer
      日本教育情報学会 35回年会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 反転授業に関する国際比較からみえてくる授業改善の課題2018

    • Author(s)
      陳 那森、山下 泰生、 窪田 八洲洋
    • Organizer
      日本教育情報学会第34回年会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 実践に基づく反転授業の実効性と課題について2018

    • Author(s)
      山下 泰生、 陳 那森、 佐藤 広志、 窪田 八洲洋
    • Organizer
      日本教育情報学会第34回年会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] The Possibility for the Active Use of Smart Devices in University Education2017

    • Author(s)
      Nasen Chen and Yasuo Yamashita
    • Organizer
      IIAI International Congress on Advanced Applied Informatics 2017,in Hamamatsu, Japan
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 実践結果から見えてきた反転授業の課題と実施方法に関する一提案2017

    • Author(s)
      山下 泰生、 陳 那森、 佐藤 広志、 窪田 八洲洋
    • Organizer
      日本教育情報学会  第33回年会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 反転授業の試行に対する受講者の反応2017

    • Author(s)
      陳 那森、山下 泰生
    • Organizer
      国際教育与信息交流研究会 (曲阜師範大学 中国 山東省)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 反転授業の施行によるその効果と課題について2016

    • Author(s)
      山下泰生、陳那森、佐藤広志、窪田八洲洋
    • Organizer
      日本教育情報学会
    • Place of Presentation
      第32回年会(福山平成大学)
    • Year and Date
      2016-08-20
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 大学教育におけるスマートデバイス活用の現状と課題2016

    • Author(s)
      陳那森、山下泰生、窪田八洲洋
    • Organizer
      日本教育情報学会
    • Place of Presentation
      第32回年会(福山平成大学)
    • Year and Date
      2016-08-20
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi