• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Examination of the influence that energy literacy education program gives to environmentally conscious behavior of students

Research Project

Project/Area Number 16K00678
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Environmental policy and social systems
Research InstitutionThe University of Shiga Prefecture

Principal Investigator

WADA Nariaki  滋賀県立大学, 環境科学部, 准教授 (00441410)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 中野 加都子  甲南女子大学, 人間科学部, 教授 (10330507)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsエネルギー教育 / 電力自由化 / 省エネルギー / 意識調査 / 共分散構造分析 / エネルギー教育プログラム / 教育効果 / 講義 / グループワーク / エコ診断 / 見学 / エネルギーリテラシー教育 / 消費者 / 環境教育 / 環境配慮行動 / エネルギー / リテラシー / 環境政策
Outline of Final Research Achievements

By examining the hypothesis model of energy consciousness of university students, it was shown that "understanding of nuclear energy and renewable energy" affects "interest in energy" by the lecture.
Furthermore, We implemented an energy education program including lecture, group work and eco-diagnosis. We grasped the educational effect from the change of consciousness after these implementation, and investigated the change of environmental consideration behavior three months after taking the lecture. Then, based on the analysis results, we considered the educational effects.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これからの時代は、再生可能エネルギーを含めたエネルギーの選択に直面しており、個々人がエネルギーについて理解し、知識を持って考えることが重要である。小・中・高等学校でエネルギー教育の環境整備が進められてきている背景からも大学でのエネルギー教育について検討が必要である。本研究は、大学生のエネルギーに対する意識の現状を明らかにし、その意識が講義によりどのように変化するのかを明らかにした。また、エネルギー教育受講者が環境配慮行動に取り組むための教育プログラムの方向性を示したことが本研究の意義である。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (2 results)

All 2017

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] A Study on the Influence of Energy Education on Consciousness of University Students2017

    • Author(s)
      和田有朗,吉田大樹,中野加都子
    • Journal Title

      Papers on Environmental Information Science

      Volume: ceis31 Issue: 0 Pages: 7-12

    • DOI

      10.11492/ceispapers.ceis31.0_7

    • NAID

      130006220233

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] エネルギー教育が大学生の意識におよぼす影響に関する研究-講義による意識変化に関する一考察2017

    • Author(s)
      和田有朗,吉田大樹,中野加都子
    • Organizer
      第31回環境情報科学 学術研究論文発表会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi