• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Practical Evaluation of Immersive Multi 3D Projection

Research Project

Project/Area Number 16K00710
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Design science
Research InstitutionKyushu University

Principal Investigator

Ishii Tatsuro  九州大学, 芸術工学研究院, 准教授 (10363392)

Research Collaborator Kim DAEWOONG  
Ito HIROYUKI  
Arima NORIYUKI  
Yasueda MAKOTO  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Keywords立体映像 / 多面提示 / コンテンツ制作 / 臨場感 / 包囲感 / 実践評価 / 擬似パノラマスクリーン / 高視野 / 拡張映像表現
Outline of Final Research Achievements

We designed and constructed a stereoscopic camera system for multifaceted presentation photography. And we designed and constructed an experimental booth for multi projection, conducted experiments, and verified effectiveness of it.
As a result, the format of five-sided projection with S3D was the most highly evaluated. “Scene” is formed by switching shots through “Editing” for video content creation. Since multiple projection is a video expression technique covering the peripheral vision, occurrence of discomfort due to switching of shots was considered, but most testees did not felt discomfort.
Although the evaluation of the five-sided projection was high, there was also a tendency to highly appreciate three-sided projection, so it is necessary to further verify the difference in effect with three-sided projection and five-sided projection.The effectiveness of wide angle view representation method using multiscreen projection can create encirclement feeling.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究で構築した提示システムは臨場感といった立体映像の特性を生かした通常の展示スペースでも対応出来る小規模で導入しやすい立体多面提示システムであることを目指した。有形無形問わずに実際に現地で見ることができない文化財の現状や価値を本システムで発信することが有効であると本研究で確信した。またコスト面からも今後地方の資料館等で導入しやすく活用しやすい、普及の可能性を示唆したことの意義は大きい。
本研究は、自身の制作した映像コンテンツを、公の場で公開し、一般の鑑賞者からの公正な評価を受けた上で、有効性を確認し、さらなる表現手法の追求のために実験研究を行う、制作から提示まで一貫した実践的研究である。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2018 2017

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] 立体映像を用いた包囲感を創出する多面提示手法に対する実践的評価2018

    • Author(s)
      石井達郎
    • Journal Title

      九州大学学術情報リポジトリ(QIR)

      Volume: 1 Pages: 1-217

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 映像における複数の視覚効果を組み合わせた超現実表現2018

    • Author(s)
      森永雅人,金大雄,石井達郎
    • Organizer
      第5回 ADADA Japan 学術大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] リリックビデオにおけるキネティック・タイポグラフィの表現技法2018

    • Author(s)
      園田ななみ,石井達郎
    • Organizer
      第5回 ADADA Japan 学術大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Production of work “deep” using the synchronous representation of body motion, video and sound2017

    • Author(s)
      Shogo Takahashi , Daewoong KIM , Tatsuro ISHII
    • Organizer
      14th International Conference for Asia Digital Art and Design Gwangju, Korea
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A projection mapping work based on real space “Mori-no-Akari”2017

    • Author(s)
      Kisaku Tanaka , Daewoong KIM , Tatsuro ISHII
    • Organizer
      14th International Conference for Asia Digital Art and Design
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 全周スクリーンを用いた新たな体感型映像コンテンツの提案2017

    • Author(s)
      緒方 信乃介 , 石井 達郎 , 金 大雄
    • Organizer
      第4回ADADA Japan 学術大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] シネマグラフとカメラマッピングを組み合わせた時間軸と空間軸を操作する映像表現2017

    • Author(s)
      森永 雅人 , 金 大雄 , 石井 達郎
    • Organizer
      第4回ADADA Japan 学術大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 多面表示を用いた没入型インタラクティブコンテンツ2017

    • Author(s)
      柴田 一秀 , 金 大雄 , 石井 達郎
    • Organizer
      第4回ADADA Japan 学術大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 空撮による複数カメラを用いた全方向パノラマ合成映像に関する研究2017

    • Author(s)
      村岸 勝起, 金 大雄, 石井 達郎
    • Organizer
      第3回 ADADA JAPAN 学術大会
    • Place of Presentation
      久留米工業大学 テクノみらい館
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 身体動作と映像と音の同期表現を用いたパフォーマンス作品『deep』の制作2017

    • Author(s)
      高橋尚吾, 石井 達郎, 金 大雄,
    • Organizer
      第3回 ADADA JAPAN 学術大会
    • Place of Presentation
      久留米工業大学 テクノみらい館
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi